Sommar-fodring?

M

MissCrazy

Hur fodrar ni över sommaren?
Dvs - skippar kraftfodret helt kanske?
Minskar mängden?
Har ni då bra bete, eller stödfodrar med hö/-silage/ ?
Ja, i stort sett vad er häst äter på sommaren jämförelse
med annars.

Min häst har nämligen väldigt magert bete. Hon får kraftfoder,
och rids normalt, men funderar på om jag borde stödfodra med
hösilage.
 
Sv: Sommar-fodring?

Gräs!

Vi har kanonbete och behöver inte stödfodra oavsett om vi rider eller inte. Det är nästan så att man måste rida...:o
 
Sv: Sommar-fodring?

Våra äter gräs dygnet runt, men de får ett par nävar havre och betfor morgon och kväll.

Immer
 
Sv: Sommar-fodring?

Alla hästar i "mitt" stall står inne över nätterna pga att E20 ligger så nära stallet, och även för att det har varit hästar som blivit misshandlade i närheten.
Så min häst får kraft på morgonen och sen direkt ut i hagen o käkar gräs och sen när de kommer in till kvällen blir det kvällshö och kraftfoder.
 
Sv: Sommar-fodring?

4 årig d ponny: bete dygnet runt ca 1 ha +0,5 dl kra**ts miner grön

1 årig arab hingst: bete dygnet runt samma som d ponnyn + 0,5 L havrekross och 0,5 L kornkross och 1 dl kra**ts miner grön

de får även fri tillgång på saltsten och rent vatten såklart:)
 
Sv: Sommar-fodring?

linnsan skrev:
4 årig d ponny: bete dygnet runt ca 1 ha +0,5 dl kra**ts miner grön

1 årig arab hingst: bete dygnet runt samma som d ponnyn + 0,5 L havrekross och 0,5 L kornkross och 1 dl kra**ts miner grön

de får även fri tillgång på saltsten och rent vatten såklart:)


Har ni näringsfattigt - magert bete? Nyfiken, med tanke på
arabhingsten som förstås inte arbetar pga hans ringa ålder.
(inte i den månen som är ansträngade i alla fall, antar jag)
 
Sv: Sommar-fodring?

ne..men det börjar bli:(
i början när vi släppte dem så fick d-ponnyn nästan fång och blev rejält överviktig..nu är han normal och det finns inte så jätte mycket bete kvar..och han tappade både muskler och hull när jag slutade med det..nä han arbetar inte mycket går på skogspromenader varannan dag 45-60 min och får även följa med som handhäst ngn gång i månaden ska även försöka minska på det lite men eftersom att han tappade muskler och hull så ökade jag kanske lite för mycket
 
Senast ändrad:
Sv: Sommar-fodring?

Mitt sto går i en stor hage med bra bete, hon går bara med en annan häst, de är ute mellan 7.30-17. Jag rider varje dag men inte lika hårt som vanligt och jag rider ej lektion nu heller.
Foderstat just nu (per dag): 3 kg hösilage, 2 kg krafft grund, mineraler och 3 nävar havre.
Foderstat i vanliga fall (per dag): 10 kg hösilage, 3 kg krafft grund, mineraler, vitaminer och 2 kg lusern.:bump:
 
Sv: Sommar-fodring?

Elisha skrev:
Mitt sto går i en stor hage med bra bete, hon går bara med en annan häst, de är ute mellan 7.30-17. Jag rider varje dag men inte lika hårt som vanligt och jag rider ej lektion nu heller.
Foderstat just nu (per dag): 3 kg hösilage, 2 kg krafft grund, mineraler och 3 nävar havre.
Foderstat i vanliga fall (per dag): 10 kg hösilage, 3 kg krafft grund, mineraler, vitaminer och 2 kg lusern.:bump:



Oj vad mycket mat! Känns som jag svälter min häst nu ju!
Hon har väldigt dåligt bete.. ca 1,5 tunnland med kort gräs, som hon delar med en annan häst.
Hon får bara 0.5 L Musli (håller på att öka, lite i taget dock)
och inget hö.,.. hon får bara tuss när jag ryktar och sköter om
henne som hon står o äter på då.
Hon är inte mager, men det känns så .. fattigt nu!
 
Sv: Sommar-fodring?

Min pålle äter bara gräs, efter ridningen får hon en näve krafft groov som belöning.
 
Sv: Sommar-fodring?

Min pålle går ute på dygnet runt bete. Får kraft efter ridturen. Då får han; 3 dl FiberG låg, 2 dl Betfor, lite vitlök, morötter/äpplen och ibland även vanliga frukostFlingor =).. Ska kanske skriva att han tränas ganska hårt.
 
Sv: Sommar-fodring?

Mina går också ute dygnet runt (om de inte måste in någon period för div. :devil: ohyra...) Ponnyn stödfodras inte alls, hon får 1 dl Krafft Grund och mineraler eftersom hon växer och jag vill få i henne linfröolja! Min ridtravare däremot får nästan 1 kg lusern och 0,5 kg Krafft och majsolja. Hon har lätt att falla ur och jag ville att hennes mage skulle fortsätta vara van med lusernet, förut gav jag bara 0,5 kg lusern men har ökat nu eftersom betet inte är så kraftigt längre.
 
Sv: Sommar-fodring?

Okejj. Min pålle går ute även fast dessa surrande djur är överallt.. Fast där han står nu fläcktar de rätt så bra så knotten är ju inte där direkt.. Som tur är.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 244
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 993
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 624
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp