Somali...Ragdoll

Jolanta

Trådstartare
Nu har jag blivit sugen på katt, efter många år utan.

Har tittat på en massa olika raser, men fastnat för Somali och Ragdoll.

Så, är det någon här som har någon av dessa två raser, som kan berätta lite hur de är till sättet, pälsvård osv!

TACK!

Mvh Johanna

Sv: Somali...Ragdoll

Somali och ragdoll är som natt och dag. ;) Somalin är en högaktiv ras medan ragdollen är bland de lugnaste som finns. Vill du ha en lugn katt så är ragdollen bättre. En ragdoll kräver väldigt lite pälsvård, jag vet tyvärr inte hur det är med somalin. Jag skulle rekommendera ett besök på en kattutställning så kan du titta närmare på båda raserna! Iofs så är kanske inte somalin så vanlig på utställning, så det kanske är smartast att besöka en uppfödare istället.

Mer om raserna kan du läsa på rasringarnas sidor annars, där finns nog all info. :)
http://www.ragdollklubben.com/
http://www.abysomali.se/

/Erica

Tack för svar! :)

Vi har en somali uppfödare här i stan, så jag kanske skulle åkt på ett besök.

Inte visst jag att det skilde så mkt i mentaliteten på dem!

Tack för svar! :)

Vi har en somali uppfödare här i stan, så jag kanske skulle åkt på ett besök.

Inte visst jag att det skilde så mkt i mentaliteten på dem!
Skiljer otroligt mycket i mentaliteten mellan de två raserna.. så det beror ju lite på vad du söker i en katt... :) En ragdoll vill gärna vara med överallt och gärna bli kelad med.. väldigt lugn och harmonisk. Klart de får sina ryck och leker de med men i stora hela är de otroligt harmoniska och underbara!! Kräver inte alls mycket pälsvård och är väldigt trevliga att hantera vid bad, kloklipp mm.. Bra tips där från nån innan att åka på en utställning och hälsa på raserna och prata med massa ägare/uppfödare så får du nog snart klart i vilken av raserna som passar dig bäst.. ;) Jag vet ju vad jag skulle råda dig till.. och.. en gång Raggis så är man fast! haha

Jag har varit å träffat somalis, fick hålla en å så, fast den var väldigt lugn måste jag säga! :)

Ragdoll buren gick jag bara förbi, å kikade in i, för det var så mkt folk där! :)

Jag gillar utseendet på båda, men skulle nog vilja ha en åt det lite lugnare hållet... Ragdoll?

Jag gillar utseendet på båda, men skulle nog vilja ha en åt det lite lugnare hållet... Ragdoll?

Ja, då är det nog en ragdoll du ska ha. ;) De är som sagt väldigt lugna och sällskapliga (säger jag samtidigt som min hona ligger som klistrad bredvid mig på skrivbordet :D ) och på det stora hela skulle jag vilja kalla dem för en "bekväm" ras. De har inte så mycket hyss för sig (fast det finns säkert undandag förstås).

/Erica

Jag får försöka hitta åt någon trevlig uppfödarei närheten, så jag kan komma å besöka dem... :)

hej!jag har fått hem en ragdollkattunge max heter han på 14 v*så söt.

ragdoll är väldigt lugna katter men väldigt sociala.svårt att reta upp en ragdoll.han springer efter mig vart jag går och pratar jättemkt.

Jag har en ragdoll :)
Kan ju berätta lite kort om henne iallafall, den andre rasen kan ja inget om.
Vi har en bondkatt och en ragdoll och man märker stor skillnad eftersom ragdollen är så mycket lugnare. Det är inte allt som passar damen och hon är en riktig fröken. Väldigt sällskaplig och pratar med en hela tiden. Går efter en ibland och kommer ALLTID o möter en i dörren när man kommer hem :) När hon leker brukar hon vilja bära runt på sakerna så hon är lite som en hund.
Hennes lekar är inte så vilda heller, hon brukar nöja sig med att bara peta lite på leksakerna.

MEN, när de båda drar igång med sina jakter på varandra är hon nästan lika vild som vilken vanlig bondkatt som helst :D

Hon är vääldigt klumpig med och liksom ovetande om var hon har sig själv så man får verkligen passa henne så hon inte hoppar upp på fönsterbleck o så....

Men hon är väldigt go och som en stor nallebjörn

hihi min ragdoll max är också som en hund kastar jag iväg en råtta kommer han tillbaka med den i munnen igen.jag är uppvuxrn med bondkatter med och märker åxå stor skillnad i klumpigheten*men det är sött på nått sätt*har läst att de älskar höjder så ställde hans klätterställning vid fönstret så nu ligger han och spanar på alla bilar som åker förbi,ett tips är om man har för smal fönsterbräda att köpa en bredare som man sätter fast,superbra.

http://www.akvarieshopen.com/cosyplace-liggplatta-foer-foensterkarmar-p-602.html?cPath=25_169

Har ingen somali, men en (eller tre, två har jag lämnat kvar hos modern) raggis och en ocicat. Ocin hamnar i samma temperamentsgrupp som Somalin, och jag kan säga att det är stooor skillnad mellan raserna. Ocin har 800% mer energi till bus och hyss, medans raggis mer är som en stor nallebjörn som får ett par busryck om dagen och är sen nöjd med det.
Ocin behöver mycket mycket mycket bus för att trivas och må bra.

Så har du gott om tid och vill ha en aktiv katt; go for the somali! Vill du ha en självgående myskatt så go for the ragdoll!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 158
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar