som vax på lädret? om selar o smörjning

snigelfarmor

Trådstartare
på min baksele samt på bröstan blir det som ett tunnt ljust skikt som man kan skrapa bort med nageln efter att jag smörjt.

Har provat tre olika sorters smörjmedel och balsam. samma resultat varje gång.
Bröstan är specailbeställd av sadelmakare för att passa min häst.
ekololjan nu sist är sämst, men går alldeles utmärkt på mina jodhpurs...

Vad smörjer ni era selar med, elelr tvättar ni bara av dem?

Hur får man den där extra finishen inför tävling?

j*

Jag tvättar med ekoltvål sen har jag på läderbalsam ifrån effax, det blir blankt och fint och förstör inte grejerna som ekololjan kan göra.

Jag har alltid (många år) använt Ekol olja till min utrustning. Jag lägger nya grejer i olja 1 natt och sen vanlig skötsel med sadeltvål dagligen och fett vid behov. Jag har mjuka fina träns och inget sprött eller fult läder.
Men jag har hört andra som säger att lädret ruttnar av Ekololja, men jag håller INTE med.

Jag använder Effol eller Tib eller Equifix lädervårds produkter annars. Funkar bra! särskilt Tib's såpa!!

Jag är väldigt noga med min utrustning, så jag skulle inte hänga in mia träns smutsiga efter ridning, det gör ju oxå att hållbarheten utökas...
Nån mer som gillar/ Ogillar Ekol oljan??

Jag kan inte säga vad det är för hinna du får kvar, är det fettigt? isåfall är kanske lädret för mättat att ta emot mer fett? kan inte komma på något annat... Nyoljat läder är ju lite oljigt tills man putsat av överflödet tillräckligt...

Mvh M

Läs den nålade tråden lädervård på utrustningsforumet.
Det står där. :)

för att få extra finish är svart skokräm perfekt till den där sista glansen :) men smörj inte insidan bara .. :P
man kan även köpa en sån där "putssvamp" till skor med nån slags glans i , bra att ta fram just innan man ska in eller så ..

Jag har helt enkelt mättat lädret, idag skulle jag tvätta av bröstan inför en fotosession ..och det bara pärlade sig..

Så vad gör man nu.. är det bra?
Stod på Lädervårdssidan i annat forum att det inte var bra att mätta läder..well. Jag har lyckats.
Det lär inte göra nåt om det regnar nu iallafall!

Man vill ju ändå ha den effekten, men utan att det blir fett och kladdigt på ytan. När det blir mättat får man inte fetta mer på ett tag, för då blir det kladdigt eftersom det inte går in mer i lädret.

Men smörj med sadeltvål så ska du få en snygg yta på det som ändå inte blir kladdig och lädret ska hålla sig fint!

Mvh M

Då jag nog nörjd! För ytan är torr o blank nu.

Då kan jag ju berätta att jag mest smörjt med läderbalsam, och sen med ekololjan två strykningar, sen blev den så.

/jenny

Jag tvättar alltid med fettfri tvål först sen får lädret torka lite där efter så lägger jag på färgat läderbalsam, det gör att selen behåller sin fina yta. Innan jag selar på för dressyren så putsar jag med en färglösskoputs svamp då blir det fin glans. Ibland kan man lägga på lite skokräm på kanter som är skavda.
Viktigt är att lädret är tort innan man smörjer på fett annars tränger fukten ut och lägger sig som en hinna på lädret. Ofta får man panik när man dagen efter ett regnigt maraton ser sin sele som är styv och blöt men det är bättre att tvätta bort smutsen på en gång och sen låta den torka på sval plats ca två dgr, där efter fetta in den.
/M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka