Som hund och katt, besvärlig JRT

Iddefixen

Trådstartare
För fyra månader flyttade vi till gård. Med gården följde en jättetrevlig och vacker kastrerad hankatt.
Till problemet.... vår JR hanne kan inte lära sig att acceptera katten. Han flyger på den så fort han kommer åt. Jag har försökt med att säga till hunden på skarpen, funkar inte. Har provat att låta honom hållas för att se om katten försvarar sig. Men det gör han inte. Han blir bara helt förstörd och försöker gömma sig. Så det funkar inte det heller.

Är katt och hund inne samtidigt är hunden på helspänn och letar hela tiden anledning till att attackera katten. Han verkligen letar upp den för att attackera.

Jag vet inte hur jag ska få slut på detta :confused:
Jag tycker så synd om vår fina katt :cry:

Behöver alla tips jag kan få!

Sv: Som hund och katt, besvärlig JRT

Kan bara gå till mig själv om jag varit i denna situation. Hade satt katten i en bur i rummet och låtit hunden nosa och vänja sig vid den succersivt. Är inte hunden van vid katter så är detta ju jätteroligt och nytt.

I början så höll vi på med att få katten att alls vilja veta av hunden. Vi satt och klappade dem och var med dem på golvet. De nosade på varandra och då verkade allt lugnt. Men sista tiden har det blivit värre och värre.

I går när katten ville komma in (jag var ute) så låg hunden (var inomhus) och lurpassade och flög på katten när jag öppnade dörren. Lade ner hunden på rygg, men han det gav ingen effekt, för sedan var han på kattjakt igen.

Detta är otroligt frustrerande :crazy:

När dom bråkar, ger inte katten igen då? Om hunden blir för hårdhänt och katten får ont så brukar dom ju vifta till. Risken är ju alltid att hunden får en kattklo i ögat vilket inte alltid är så lyckat. Här finns en unghund och en kattunge som kan busa väldeliga, drar katten i svansen över golvet, han ger igen när det gör ont, sen somnar de ihop i en hög. Hunden vänjer sig, men det kan ta ett tag. En terrier är en terrier, otroligt envisa.

Det är det som är konstigt - katten försvarar sig aldrig. Hade önskat att han kunde veva till någon gång iaf.

Att inte katten sagt ifrån kan ju kanske bero på att det inte har varit några jättehårda duster och att den finner sig i detta. Svårt att säga, du får väl helt enkelt avvakta. Kanske nån annan Buke kan ha nåt tips.

När jag pratade i telefonen en dag trängde hunden in katten i ett hörn och högg katten i benet. Inte ens då försvarade sig katten, trots att det uppenbarligen gjorde ont, han tjöt och försvann som en avlöning (han skadade sig inte som tur var). Det är ofta när hunden attackerar katten som hunden kommer med pälstussar i munnen (iofsg är det en långhårig katt med mycket päls). Och det är inte ok tycker jag.

Ingen mer som har tips på hur jag ska göra?

Smörj in katten med leverpastej, så kanske han bara slickar på honom istället... :smirk:

Nä, skämt åsido. Min lilla katt var JÄTTERÄDD för min hund när jag skaffade honom. Han gjorde några utfall som bara var på lek, men kissen skrek som att hon hade dödsångest. Så jag fick passa på vovven hela tiden när kissen var i närheten och säga ifrån bara han tittade på henne. Han har till slut lärt sig att behandla henne som luft, vilket i och för sig resulterar i att han trampar på henne om hon står i vägen... Men hon är mycket tryggare nu, fast fortfarande lite rädd i vissa situationer. (Minikisse - Rottis) :banana:

Pröva med att ha katten och hunden i samma rum och hindra hunden från att bry sig om katten. Att hunden hela tiden har blicken bortvänd från katten. Ge belöning när hunden inte tittar på katten, godis och leksak, och säg ifrån direkt som han söker katten med blicken! Vänta inte med att säga till honom till när han gör attacken!

Hoppas det fungerar! Synd om pissen... :(

JR antar jag är en Jack Russel? Det kan nog funka med att sätta katten i en bur eller nåt så att hunden och katten kan acceptera varandra. Det går ju inte att hunden är på kattjakt stup i kvarten. I regel är det ju mest för att det är kul när katten springer. Jag vet att vi hade en terrier av nåt slag ute hos oss endel innan som brukade leka med katten de hade innan men våra katter flydde bara. De tyckte att han var jätteläskig. Vill hunden döda katten är det något som inte är som det ska i huvudet på den och borde ju ha ett djurfritt hem.
Har ni provat att sitta och kela med katten i t.ex tv-soffan när hunden är i närheten? När vi gör det med våra hundar förstår de att vi tycker om katterna och de vill gärna vara med och tvätta dem och gosa med dem (även om de kanske är lite för hårdhänta ibland). Hur länge har det varit såhär? Oftast brukar de acceptera varandra så småningom.

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 858
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 503
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 638
Senast: Aviello
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka