Soltäcke/UV-täcke

stjarnfrugt

Trådstartare
Använder ni dessa till era hästar? När isåfall och vad har ni för hagar?

Jag har aldrig haft behov av något till mina tidigare hästar, men nu har jag en svart dam som verkar lite mer känslig för värme. Till saken hör att sommarhagarna är helt oskyddade, ingen skugga alls. Bara öppen åkermark.

Vilka märken är isåfall bäst? Ska man köpa med eller utan hals? Visa täcken är ju regntäta också, men är det inte väldigt tätt under dem de dagar det inte regnar?

Ser fram emot svar. Jag är som sagt helt nollad på erfarenhet av dessa täcken... :o

Sv: Soltäcke/UV-täcke

jag har beställt hem ett eksemtäcke med UV skydd. Med hals, är helt grön på det där men den lille skäcken tycker att solen gassar alldeles för mycket. Men tunt har jag förstått att det är :D

Det finns nog inte så stort behov av UV täcken här i Norden, möjligtvis om man har häst utan pigment tex skäck med mkt vitt.

Mina insekttäcken har alla UV skydd men det är inte därför jag använder dem! Det är helt och hållet pga insekter.

De regntäta är just täta, helt olämpliga när det är gasande sol men bra för hästar som behöver skydd mot insekter när det regnar.

Mitt syfte var isåfall mer att reflektera solljus på min svarta häst samt hålla undan de värsta angreppen av broms och blindingar. Frågan är om det funkar så?

När det är riktigt varmt tycker jag de hästar som har flugtäcken på är svalare under täcket än där de inte har det faktiskt. Så visst kan det funka. Jag har Amigos flugtäcken

Liknande trådar

Utrustning Kanske en dum fråga men jag gillar designen på dessa walkertäcken. De blir stor bogfrihet och de värmer ändå ryggen. Min häst har...
Svar
8
· Visningar
1 570
Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 956
Senast: caballus
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 146
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI