solskydds faktor

miamiSwing

Trådstartare
Min häst är solbränd nosryggen och ner till mulen! men vad använder nu mot era hästar som inte ska bli brända?

ja vet att de finns helosan solskyddsfaktor (den gula)
finns de nå mer eller annat som är bra?

Sv: solskydds faktor

Helosans sol är bara solskyddsfaktor 8, dvs räcker oftast inte.

På apoteket finns barnsolskyddsmedel med faktor 25 från ACO t ex, det fungerar bra. Sök efter de med enbart fysikaliskt filter.

Dock, min herre, som bränner sönder sig fruktansvärt oskyddad, gav jag upp kletandet med (det skavs ju av mot gräs etc med), och sydde på en nosnätslapp på flugluvan. Mulen, nosryggen etc är nu HELT symptomfri och superfin, ser ut som på vintern.

Billigt och enkelt sätt, och man slipper springa och kleta på kräm.

Jag har skrivit det många gånger, inget slår ett nosskydd, tillverkas bla av Equilibrium.

Eller så modifierar man sin egen flughuva själv. Billigare, samma resultat.. men inte fullt lika estetiskt tilltalande som Equilibrums lösning =)

Men håller helt med, inget slår nosnät mot solen.

Okej, ska prova har precis skaffat mig en flughuva som täcker hela nosryggen och mule!

Gör det och rapportera gärna =)

SÅhär ser min hemmagjorda ut, dvs täcker ordentligt:
thumbnail.aspx

Och SÅHÄR fin ser näsan ut. Då ska man veta hur han brukar se ut. Röd, sårig och sönderbränd. När jag köpte i mitten på NOVEMBER hade det inte läkt helt sen sommarens brännskador, och jag såg ju hur han hann bli trots solskydd innan jag gav honom nät. Inte smord med NÅGOT sen han fick nät.

thumbnail.aspx

Ett tips är procell. Alltså i komb med nätet. Min hann ju bli bränd och sårig och ful trots solskyddsfaktorkräm, men några dagars smörjande med procell + nosnätet och det läkte ut kanonfint och fort. Och sen som sagt hållit sig lika fint.

Skrev att han inte är smord med något sen nätet, och lite sanning med modifikation kom jag på. Om det var verkligen STEKANDE sol och klarblå himmel när jag skulle rida strök jag på solskyddsfaktor 25 där i början med nätet. Men var bara ett par ggr, sen har han ridit utan skydd, men alltid nätet hela tiden i hagen, natt som dag, sol som mulet.

Hej :) Förmodar det är Candie som har bränt sig? Vi hade helosan sol, ett tjockt lager på mulen. Det fungerade bra. Men annars kan man ju köpa starkare faktor på apoteket, kanske någon som är anpassad för barn och är vattenfast? Man kan ju först smörja med helosanen (mjukgörande och skyddande) och sen ta på den andra med högre skydd.

jo de är candie! Ok, ska prova göra solkräm o nät på henne nu och hoppas de blir bättre..

Jag använder solskyddsfaktor 25 för barn köpt på apoteket. Har även använt mig av flughuva med "näslapp".

Använde mig tidigare av Helosan Sol, men då det inte hade tillräckligt med solskyddsfaktor använder jag mig numera av Apo Base suncreme spf 25. Oparfymerad, waterresistant och ganska så fet så den hålls på i ca ett dygn. Har lagt märke till att alla de hästar i stallet/betet med rosa mular bränner sig. Beror väl på att där inte är nåt pigment ? :)

Min halvfjantiga godkänner inte att ha flughuva på sig, han blir alldeles kollrig så det är inget alternativ för oss :)

Hur ser det ut när hästen är solbränd? Skulle du kunna lägga in någon bild? :)

Hej1

Ja usch vad detta är tråkigt. Vår ponny har också bekymmer med detta, fick många tips och råd vad jag skulle göra och prova. En sak har jag lärt mig - det är väldigt individuellt vad som fungerar. han vill absolut inte ha något som hänger över nosen - han trixar av allt!!

Det som funkar på vår nosrygg och mule är AVS 14 (morgon och kväll) och LdB solskyddsfaktor (tunt lager och endast vid sol!!!) (tjocka lager gör vår ponny sämre i huden)och blir det minsta lilla sår/blåsa duttar vi på jodopax gel. Detta funkar för oss och håller hans nosrygg och mule super fin!! Men det får inte missas en enda gång - för tar det fart så går det knappt att vända - då krävs det kortisonsalva och det har vi tack och lov bara behövt använda 1 gång. Förra ägarna smörjde med kortison oftare - vilket inte är så bra eftersom kortison tunnar ut huden.

Jag hoppas att Ni kommer på ett sätt som fungerar för Er för det känns hopplöst då man försöker och försöker och inget tycks funka!! Fortsätt prova!!

linbel

kan försöka ta nån bild. men nu har dedock varit mulet o ingen sol o massa mjukgörande kräm så såren håller på o läker nu tack o lov... och inte lika röd alla längre..

Min stackars pålle har fått detta med nu PLUS mugg! Så trist...

När era hästar bränt nosen, uppför de sig annorlunda då??

Jajamensan, det gör ont och min visar det tydligt med att vifta mer på huvudet vid ridning osv.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18