Solskydd för ljus mule?

Sv: Solskydd för ljus mule?

Jga fick tipset av en veterinär på min förra häst som hade en lykta och alltid brände sig hur jag än gjorde:eek:.....Barnängens zinksalva!;) Absolut det bästa ever!:banana:Hästen brände sig aldrig mer på mulen och den sitter kvar så det räkte att använda 1 gång om dagen, kladdar inte mycket ja testa! Jag blev supernöjd men gladast blev nog hästen!:banana:

Det enda jag lyckats hitta som får sitta kvar längre än 3 sekunder är apotekets kylbalsam:love: blir som en skyddande hinna som inte går att kletas av när den väl torkat:) Nackdelen är att det är lite rinnigt att stryka på (man får även tvätta händerna noga efter applicering, iaf inte om man ska ut i solen själv efter, för då är risken att man får snygga fläckar på huden iom solen inte kommer åt:angel::D), man får ha tålamod, men trots att det tar mkt längre tid att få på ör det faktiskt det enda man får kladda med på näsan enligt hästen:p

Flughuvor med näslappar är också kanon, men även det avskyr min herre, så han är tyvärr rätt duktig på att vika upp flärpen så den inte gör nån nytta alls.. Häromkring finns det massvis med modeller i alla ridsportbutiker jag varit i iaf:)

jag tycker faktiskt de med riktigt hög faktor sitter bra men sen kanske zinkpasta sitter ännu bätte :)

*KL*

Efter att ha tragglat med solkräm osv med sådär resultat så sydde jag dit en noslapp på flughuvan. Första sommaren ever som hästen INTE hade en sönderbränd mule.

Enkelt, billigt, bekvämt för både mig och häst och outstanding effekt. Inför ridturerna strök jag på solskydd eller satte nosnät på tränset.

nosnt.jpg

Jag använder Inotyolsalva ( I grunden framtaget för att behandla brännskador och psoriasis). Ger ett mekaniskt skydd i form av zinkoxid och titanoxid, vilket ger ett totalt UV-block. Dessutom lindrar det eventuell sveda, och hjälper till att läka eventuella krustor samt håller borta insekter (som vill kalasa i eksemen) tycker jag. Inotyol på ditt lokala apotek. Salvan funkar bra på min ena häst. Dock är salvan väldigt kletig, men den sitter på länge och bra samt är vattenavstötande.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte...
2
Svar
22
· Visningar
570
Senast: sthu
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Två av mina hästar har bläs med tillhörande rosa mule och båda kan lätt bli solbrända på sommaren. Vad funkar bäst? Ska jag köra...
Svar
17
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10