Solskenshistorier

T

Tasja

Tänkte ge er med trasiga hästar lite hopp.

Jag har en unghäst (6 år) som för drygt ett år sedan i princip var utdömd eftersom veterinären inte hittade något mera fel (var då behandlad i båda haserna) men något fel fanns kvar eftersom hästen inte kunde galoppera. Den veterinären "gav upp" och sa till mig att du kommer aldrig kunna rida på böjda spår på den där och definitivt inte dressyr. Rid ut lite försiktigt på raka spår och se vad som händer. Jag åkte hem, grubblade och tänkte NÄÄÄÄ fasen jag ger upp hästen är ju bara fem år! Så jag letade på nätet, sökte info och åkte till ny klinik.

Efter en lååååång dag med ridning, böjning, röntgen och scint (dom försäkringsbolaget först vägrade betala eftersom hästen var för lågt livförsäkrad, när skulle jag kunnat höja liksom!!) så hittades en yttepytte liten hälta i knäleden bak. Behandlades och så hem för att skritta i evigheter (kändes det som). I maj-juni började vi rida mer normalt. I juli gick hästen på bete och sedan dess har vi tuffat på. Hästen kan numera galoppera! Den har även tävlat dressyr tre gånger med en 4:e plac, en 3:e plac och en seger som resultat!

Min andra häst var helt utdömd för 7,5 år sedan pga strålbenshälta. Den var dock aldrig halt utan bara ojämn. Så i samråd med veterinären som dömde ut hästen och försäkringsbolaget så t-märktes hästen och behölls som promenadhäst. Reds mycket försiktigt första 3-4 åren men sedan dess har jag sakta och säkert ökat på för att se var gränsen går. Numera tränar jag dressyr, rider ut som innan skadan. Vi hoppar dock numera på mycket låg nivå mot förut. Och än mår han bra och är helt ohalt (skos dock med sjukbeslag och har så gjort sedan diagnosen).

Så även om det ser nattsvart ut för er nu så KAN det bli bra ändå. Med lite tur, lite eget forskande, byte av klinik, ändrad skoning och lite ändrad ridning kan även de svåraste, hopplösaste fallen bli friska!

Men så klart ibland får man ge upp. Jag är inte en sådan som vill hålla liv i mina djur in absurdum men jag ger inte heller upp så lätt men när jag provat allt så har jag inga problem med att låta dom slippa ha ont.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Solskenshistorier

Grattis!!
Alltid roligt att få höra när det HAR gått bra oxå, så att man inte ger upp. Har ett jättefint sto (haft henne sen hon var 3) Som varit ofräsch sedan i juli!!
Hon är behandlad, men den lilla hältan går inte bort, för veterinären har aldrig lyckats hitta var det sitter. Hon känns lite bättre nu & ska på återbesök senare i veckan till den veterinär som behandlade sist (i hoven & inte i ledernas, som de andra gjort), och nu verkar vi har kommit närmare problemet, för hon är mkt bättre. HOPPAS HOPPAS...
Att jag oxå får skriva en solskenshistoria...

MVH

Kul att höra om historier som slutar lyckligt!

Vad kul att höra en historia som slutat bra :) ....När jag först köpte min 5-åring blev han först förkyld, sen efter att han blivit frisk från det, fick han så småningom exem på mulen ( han är skimmel) efter det som läktre relativt snabbt fick han en rejäl spark och blev halt i en månad dryg. Efter det tänkte jag nu ska det väll ändå vara slut på eländet men inte de......efter ytterligare 2 veckar ca fick han mugg på benen och de ville aldrig läka så eftersom han blev halt av de så åkte vi in till kliniken så nu några månader efter det har han hållt sig frisk och kry. Men jag kom ihåg den där hopplösa känslan. jag trodde aldirg de skulle ta slut, jag hade ju bara haft min häst i ett halvår om inte mindre. Men nu har som sagt allting ordnat sig och det känns väldigt bra :) :)

Jag kan bidra med en riktig solskenshistoria.
19 mars fölade mitt sto 3 veckor för tidigt. Ut kom ett liiitet hingstföl som hade mycket svårt att resa sig och ännu svårare att hitta maten. Efter vetrinärråd så släpptes de ut en kort stund i paddocken där det var lättare för den lille att gå och kunde till slut hitta maten.
Ett dygn senare kunde han inte bajsa. Hade bajsat innan men nu var det stopp. Kontaktade vet. igen som försökte med allt. Det var bara att lasta mor och son och köra till Helsingborg.
Eftersom jag inte hittat moderkakan (som hon ätit upp . Yack) dab jag denm även att titta på henne. Hon hade livmoderinflamation.
Efter 2 dagar fick jag hem dem igen och då var fölis mycket piggare ända tills nästa dag.
Då hade han feber och haltade lite. Vet kallades ut igen och han fick penicilin.
Blev något bättre men febern släppte inte riktigt. Pratade otaliga ggr med vet som tyckte jag var jobbig och sa att det inte var något fel på den lille. Tog sedan kontakt med C.Heimdahl som sa till mig att åka ner direkt till Slöinge. Det tog 20 min innan de sövde ner honom och spolade leden. Konstaterad fölsjuka.
Han var riktigt illa där an. Han blev lite bättre för att nästa dag bli sämre igen.
Efter 4:a spolningar i leden så beslutade vi att efter den 5:e så skulle han få avsluta sitt liv om han inte blev bättre. Detta var onsdagen innan påsk. På långfredagen skulle vet. ringa och berätta om han fanns eller inte. Vi tog farväl av honom på onsdagen hela familjen. Tårarna flödade och massvis av kort togs.
Fredagen kom och jag mådde illa av ångesten. Vet. ringde och sa att ledvärdet var nere i 13000. Det hade varit 150000 när vi kom in och som bäst nere på 35000. Vid 10000 så räknas det som en inflamation och över som en infektion. Han var alldeles för bra för att tas bort.
Efter 16 dagar på Slöinge fick jag hämta hem mina hästar. Sedan startade en lång period av ångest och oro. Första etappen var att efter en vecka ta bort penicillinet och sedan återbesök. Fölis var starkare och bättre. Fick nu komma ut i liten hage med sín mamma som han ständigt rymde ifrån :smirk: .
Sedan var det dags att ta itu med benställningen. Eftresom vänster has varit så svag hade han belastat höger så det var rejält innåtvinklat. En något pessimistisk hovslagare som är expert på benställningar tog itu med honom. Fick lägga plast på insidan av hoven för han slet så snett men han rättade sig hyffsat.
Det hade blivit september och fölis växt till sig. En dag började han halta igen. Efter några dagar var det bara att åka iväg till vet. igen. Denna gång valde jag att åka till C. Heimdahl direkt. Fölis röntgades.
Då hittade man en cysta precis ovanför kotan. Återigen en väldigt dyster prognos. 30-40 % att den skulle tillbakabildas. Snabb avvänjning från mamma och boxvila i 5 veckor. Såg hans livsglädje strömma ur honom. Tillbaka för ny röntgen och den visade attcystan inte vuxit. Fölis ohalt och fick gå i sjukhage. Rymde hela tiden. Tillslut hade vi brädor högt och lågt. Nytt besök i januari och fölis var fortfarande ohalt. Röntgade inte utan återbesök efter sommarbetet. I oktober 2004 var det dags för kastration samt ny röntgen.
När C. Heimdahl visade mig hans plåtar har jag aldrig sett en gladare vet. Leende upp till öronen. Det fanns inte ett spår av cystan. :banana: Han är helt frisk. Och han tyckte att benställningen var jättebra. Numera verkas han var 7:e vecka och då sliter han lite ojämt på höger bak men jämt på de andra benen. Idag är han en ursnygg kille på 155cm alltjämt med en otrolig livsglädje och ett mycket speciellt förhållande till sin matte.
Vad säger ni om den solskenshistorian :rofl:

Vad kul att det slutade lyckligt:)

Min skatt är "trasig" nu.
Snart 6 besöket på Djursjukhuste :crazy:

Va härligt att din pålle är frisk!
Jag undrar över en sak bara, du skrev att försbolaget först vägrade betala behandlingen pga för lågt livförsäkringsbelopp..Vad har det med veterinärvårdsförsäkringen att göra? Får man fråga vilket mysko försäkringsbolag du har?

Liselott76 skrev:
Va härligt att din pålle är frisk!
Jag undrar över en sak bara, du skrev att försbolaget först vägrade betala behandlingen pga för lågt livförsäkringsbelopp..Vad har det med veterinärvårdsförsäkringen att göra? Får man fråga vilket mysko försäkringsbolag du har?

Det är Agria. Och det är en skadereglerare som fått nya regler om bakfoten, men jag är inte förvånad.

Agria har en hyfsat ny regel som säger att OM prognosen är tveksam och behandlingskostnader klart överstiger livvärdet så kan HÄSTÄGAREN välja att istället för att behandla ta bort hästen och lösa ut livförsäkringen.

Detta är i grunden POSITIVT eftersom det gör att man inte MÅSTE låta en häst genomlida en buköppning t ex, och om man inte har råd med en buköppning t ex och hästen är lågt livvärdesförsäkrad så kan man säga nej till bukop OCH få ut livvärdet.

Innan så om du sagt nej till något (för du tyckt det varit för mycket för den stackars hästen att genomlida med så dålig prognos, eller för du inte haft råd att betala vad en bukoperation kostar utöver det försäkringen ersätter t ex) så har du inte fått ett öre i livvärde.

Med de nya reglerna finns det alltså mer utrymme för DJURÄGAREN att välja vad man vill utsätta sin häst för vid en dålig prognos.

Det ska dock INTE vara bolaget som försöker använda sig av den där klausulen, vilket skaderegleraren i tasja fall försökte med. Tasjas häst står väldigt lågt livförsäkrad, och nästan vilken lite mer omfattande behandling som helst kommer överskrida livvärdet. Men försäkringsbolaget SKA INTE använda det där. Så det var ett misstag av skaderegleraren, som feltolkade reglerna.

Skulle det vara försäkringsbolagets val skulle man få problem, då de i deras mest omfattande vetvård ersätter 100 000 kr. Och man kan ha hästen livvärdesförsäkrad för 10 000 kr.

Min lilla står i just 10 000 kr i liv, och 100 000 kr i vetvård. Hon har en öronfistel som någon gång ska opereras. Den operationen kommer kosta mer än hon är livvärdesförsäkrad för, men jag ar inte stött på patrull från försäkringsbolaget.

Så i Tasjas fall var det den mänskliga faktorn som felade, men det är illa nog eftersom det är skadereglerarna som ger klartecken för t ex operationer etc.

Men använd rätt så är regeln en fördel för DJURÄGAREN man ska aldrig kunna slå MOT djurägaren. Vilket vissa skadereglerare borde lära sig.

Jag tycker att försäkringsbolagen jämt försöker slingra sig om de kan...

:mad: :mad: :devil: :devil: :mad:

alltid kul att höra en solskenshistoria när man själv har problem med sin häst.. :)

Min häst har varit halt sedan i april -04 och får fortfarande bara skrittas ca 30 min per dag. Minisk fästena är helt kaputt, därför måste han musklas så att minisken ändå hålls på plats. Han har också en inflammation i hö. bakknä. Lite trist men.. Jag har gett det ett och ett halvt år, har jag inte kunnat börja trava honom då så tar jag nog bort honom... :(

Jag är så glad idag!!
Min älskling är äntligen friskförklarad!! Kan ni förstå att hon varit halt i 7 månader & vad mycket det kan göra att byta veterinär!!

Vi har kollat igenom, röntgat & behandlat leder under hösten & självklart har det varit mest vila för pållan, sätta igång - inte fräsch, in på klinik igen - prova nåt annat.
I december så kom en veterinär från MK hit upp till oss i Norrbotten & kollade henne, efter att ha berättat hela historien & böjt visste han var det satt. Inte i led, utan i mjukdelarna kring strålbenet.
Inte konstigt då att hon rörde sig mkt bättre när hon va ordentligt uppvärmd.
Och hela tillfrisknandet har kommit senaste veckan. Hon är riden sedan hon sprutades i mjukdelarna och det var först nu för en vecka sedan som hon helt plötsligt kändes helt bra igen, jag blev helt paff, bara från den ena dan till den andra sådär...

Så nu ska hon igång mera och hon är busig och glad som aldrig förr... :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 999
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka