solrosfrön

K

Karin Paust

Hej! Jag är ny i detta forum och har ingen aning om ni redan har haft min undran uppe tidigare, men jag undrar om någon vet hur hästar tål/inte tål att äta solrosfrön? Har en hel säck som jag skulle gett till fåglarna men fröna är redan skalade och fåglarna vill ej ha dem, det vill dock hästarna! Är det nyttigt? Hur mycket kan man då ge dem? Är det någon som vet något om detta? mvh Karin

Sv: solrosfrön

Sök på "solrosfrö" så får du upp de trådar som varit.

Gav själv det förra vintern och anser att det är ett bra proteinfoder som hästarna tycker är smakligt. Gav hela med skal och allt, det finns även solroskaka men det kan va svårt att få tag i.
Jag gav min ca 0.3 kg per dag.

När jag var ung och grön så fick jag tipset att ge solrosfrö till min undernärda travhäst. Det enda stället där det blev någon effekt var på dynghögen, en skog med solrosor!! Jag har läst någonstans att häst inte kan utvinna något från solrosfrön, särskilt inte de oskalade. För mkt fett tror jag det var....

Ge ett kraftfoder med hög smbrp-halt istället!!

MadickenII skrev:
När jag var ung och grön så fick jag tipset att ge solrosfrö till min undernärda travhäst. Det enda stället där det blev någon effekt var på dynghögen, en skog med solrosor!! Jag har läst någonstans att häst inte kan utvinna något från solrosfrön, särskilt inte de oskalade. För mkt fett tror jag det var....

Ge ett kraftfoder med hög smbrp-halt istället!!

Klart inte hästen tar sig om man sprider ut solrosfröna runt om i naturen ...Man skall låta hästen äta dem ;) :idea:

Både jag och HH har mycket bra reslutat gällande solrosfrö till häst, även med skal. Så det du har läst stämmer inte IRL. Det är olika smältbarhet med eller utan skal, men den är inte dålig på någon.

Själv blommade inte en solros ute i hagarna/ stackeni somras, medans HH hade fått några vackra på stacken, utan jag fick bara en häst med hull och mer muskler.

hmm konstigt då att min häst inte tog sig, kanske hon hade problem med magen el nått....Hursomhelst var är det för analysvärden på fröna? Nu blev jag lite intresserad av det här!!

Men återigen ni skulle sett min dynghög !!

De enda analysresultat jag har hittat är för expeller. Värden per kg foder.
ej välskalat frö: ts 92%, 8,6 Mj, 247 smbrp, 3,2 Ca, 9,8 p och 5,2 Mg
välskalat frö: ts 92% 9,8 Mj 326 smbrp, 2,9 Ca, 9,8 p och 5,2 Mg

Källa: Utfodringsrekommendationer för häst, SLU, 2004.
//marti

Opressade frön innehåller betydligt mer fett än expeller där man ju tagit vara på oljan. 15-16 MJ per kg frön. Lysin halten enl Kohnke 9 gram per kg. Lite mindre enl norrmännen –nlh.no. HH

Verkar konstigt om inte fåglarna vill ha skalade solrosfrön. Var köper man skalade någonstans?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama