Solkänslig fölunge

B

Beta

Jag har ett paint föl som de vita fälten svullnar upp på när den är ute i solen. Har någon annan några erfarenheter? Den kan inte vara ute alls, och veterinären har alldrig sett något liknande, den är ca 2 månader. Jag vet inte vad jag ska göra, funderar på att ta bort det:(
Kan ju inte ha en häst som ska leva livet inomhus när det är sol ute, ett alternativ är täcke men hur funkar det, om den inte kan var utan täcke utomhus och man ska rida?:confused: Finns det någon som har erfarenhet av något liknande? och vad det kan bero på och om kanske det skulle gå över av sej själv eller om det går att bota??? tacksam för svar

Sv: Solkänslig fölunge

Jag hade i första hand satt på den ett heltäckande täcke, eksemtäcke tex. Eller ett sånt som skyddar mot solen helt enkelt. Eftersom du inte ska rida på hästen än på ett par år så kan du ju iaf låta den gå med täcke över sommaren och se vad som händer till hösten och vintern då det inte är någon "sommarsol". Detta kanske bara händer på sommaren när solen är som starkast. Eftersom den bara är ca 2 månader tycker jag inte du borde besluta det än.
Men som sagt, jag hade iaf prövat med ett täcke och sett om de hjälpt. Hade de hjälpt hade jag väntat till hösten och vintern för att se om den fortfarande reagerar på samma sätt av solen.

Hej ! Jag håller med Mij, täcke på nu under sommaren och sedan provar ni er fram i höst/vinter ta inget förhastat beslut än den är ju bara 2 månader.
Ett eksem täcke vore inte så dumt då det täcker stora delar av kroppen, har den vita fällt även i ansiktet så på med en eksem huva. hoppas det löser sig för er håller tummarna fruktansvärt jobbigt om du ska behöva ta ett sådant beslut när den är så ung.
Lycka till Eagle

Hola,

Testat Helosan Sol?

Jag brukade få smörja min fläckis när solen började bränna på. Han blev tåligare med åren.
Värst var ansiktet.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 850
Senast: maddie202
·
Hemmet Jag vet att det är lite galet att måla med sprejfärg inomhus, men nu ska jag måla om min kamin (insats) och kan helt enkelt inte bara ta...
2
Svar
32
· Visningar
2 576
Senast: Amha
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
8 002
Senast: Hund!
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 713
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd