Solfångare

Sar

Trådstartare
Har någon erfarenhet av detta? Jag är sugen på att köpa ett system för solvärme i sommar men har ingen aning om vad vi ska välja, plana system, vacuumrör, heatpipe???? Effekt, livslängd?
Vi vill kunna värma varmvattnet sommartid och kan vi få några kw vår/höst till vårt vattenburna system så vore det välkommet. Vi har vattenburen värme (jordvärme).

Vad jag förstår har det funnits visst bidrag? Finns det några faror kopplade till solfångare (att de blir så varma att det börjar brinna)? Vi vill inte fästa på väggen utan på taket.

Sv: Solfångare

Vi har våra på garagetaket sedan ca 5 år tillbaka.
De börjar värma vattnet en aning i början av mars (Norrbotten) och fram i september om jag minns rätt.
Sambon har koll, men han är inte hemma just nu.
Får höra med honom.
Vi fick bidrag i alla fall när vi installerade.

Vad intressant! Hör gärna med sambon om han vill dela med sig av lite tips! Vad är det för anläggning ni har?

Ries sambo här....
har 4x2,25m2 solfångare från Boröpannan.
De ger ca 5Kw. de ligger på garagetaket och
levererar värme när solen lyser från 1:a veckan i mars till sep.
En slig sommar går aldrig elpatronen för dusch och
varmvatten. I mars April levererar solpanelerna värme så att
huset hålls varmt under dagtid. En värmeväxlare i pannrummet tar hand om det varma vatten som kommer från solfångarna.
Om man optimerar vinkel mot solen får man ut ännu mer värme.
det finns en del andra typer i dag som är ännu bättre än de vi har. men principen är densamma. Tex:
http://www.ssolar.com/ProdukterAnvändningsområden/Planaglasadesolfångare/tabid/287/Default.aspx

OM jag skulle köpa i dag skulle jag välja dessa:
http://www.solar-teknik.com/
de är bättre på att ta upp solenergi (anser jag) och tar in ljuset från flera vinklar. (vakuumfyllda glasrör)
reglerutrustnnig finns ofta med i paketen. Vi fick energiomställningsbidrag, ca 33% av Boverket via länsstyrelsen.

Täcker det dina frågor initialt?? :)

//

Tack snälla för ditt svar! Vad har ni för väderstrecksläge på garaget?
Om jag har förstått det rätt har ni nu plana solfångare men du tror mer på vacuumrören?
Jag ska sätta mig ner med min sambo och begrunda ditt svar, hoppas jag får återkomma med fler frågot! Hälsningar Sar

Vårt hus står så att om man drar ett streck diagonalt genom huset så går strecket precis i nord sydlig riktning.
Det innebär att taket har en optimal vinkel mot solen vid 14-tiden på sommaren. Jag skulle kunna vinkla upp panelerna från taket en aning och på så sätt få mer utbyte. Har man rören så spelar det mindre roll att solen vandrar över dagen. Bara man har en bra vinkel mot den som passar bra över året.

Jag vet de som bygger roterande plattformar som följer solen både i höjd och sidled mha elektronik, det är ju optimalt, särskilt om man har platta fångare. Då behöver man förre kvadratmeter fångare för samma effekt.
Den rörsolfångare som jag länkat till fanns på Nolia mässan. Den kostade ca 15-17000kr.

//

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka