M

malle_91

Heej :)
jag har en häst som har solexem. jag undrar om det finns någon som vet vad man kan göra åt detta. har provat olika salvor och med exem täcke men täcket gjorde det bara väre. //malin
 
Sv: solexem

På vår ponny, med lindriga exem, funkar det bra med Equilotion eller Equicreme som vi smörjer man och svansrot med. Sen har hon flugtäcke, än så länge, med hals. Vi hoppas slippa exemtäcke... Det är viktigt att täcket hålls rent, annars blir det värre av täcket, som du skrev... Jag skakar ur täcket varje kväll och tvättar det ofta. (Har två som jag byter med.) Blir täcket smutsigt och hårigt så kliar det... Prova själv... :crazy:
 
Sv: solexem

Man bör börja tidigt med att ge invärtes medel (senast i mars egentligen, helst hela året för de flesta medel) - som hjälp för immunförsvaret.
Jag ger min linfröolja för första året o än har han inte kliat sig. Kompletterar med vitlök under insektsperioden av året, inget foder med socker i som betfor, smörjer med Näckens hudvårdsolja (ännu var 3-4:e dag senare upp till varje dag), sprayar med hemmagjort flugmedel samt duschar med Head & Shoulders 1-2ggr/2veckor.

Varför jag inte vill ge mat med socker i är för att jag anser att socker inte hjälper immunförsvaret. Det gör inte det på människa, varför skulle det göra det på häst?
 
Sv: solexem

Jaja, vi förstår ju i alla fall vad som menas... :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 284
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 380
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp