Soleksem???

R

Raeman

Hur yttrar sig soleksem och vad kan man göra för att lindra det???

Min pålle har blivit "tunnhårig" på sin svans, vid svansroten. Han har varit orolig på gången ett par dagar och nästan satt sig på mig. När jag kliat honom i svansen har han stått helt stilla. Det är lite skorvigt också. Det är dock inte sådär Svinto-aktigt som det brukar bli i svansen när de har kliat sig en massa.

Jag har tänkt att åka och köpa HelosanSol idag. Bra idé eller???

M.

Har han eksem varje sommar? Och hur mkt? Är det bara på svansen??

Min nordis brukar efter längre tids soliga dagar börja klia sig som sjutton på sin svans. Hon sätter sig på stenar o gnuggar, mot träd och när hon kommer in i stallet kliar hon sig mot väggen... osv. (enligt veterinär =överkänslighet mot solen)
Hon har en rejäl svans (massor av tjockt tagel) så blottad blir hon INTE, men den där "svinto-effekten" på håren blir det ju... :crazy:
Man kan ge dom kortisonspruta (tror jag det va) som lindrar ett tag (veterinär ger det) och givetvis smörja med solskyddskräm. Kankse kunde skydda svansen med svansskydd?!
Har inte provat det men kom bara på det...
Men är det mer problem än bara på svansen så tycker jag att ett eksemtäcke är lämpligt att ha. Kanske t.o.m. kan ha det ÄNDÅ? Då slipper dom alla kliande, irriterande flugor/insekter...

Hoppas du hittar lösningar! :smirk:

Jag har ett gammalt kort taget sommartid innan jag köpte honom där han har något som liknar soleksem på manken. Det är inget han har haft senare. I svansen kan han ev ha haft lite så här förut men inte så att jag har tänkt soleksem.

Jag ska genast susa iväg och köpa salva och smörja in hans svansrot med!!!

M.

Vad är det och vart köper man det??? :confused: Har köpt Helosan nu iaf...

M.

Klåddämpande creme mot sol och insektsangrepp.
avs1.jpg

AVS 14 kan man beställa/köpa på börjes eller ekohallen. Kanske finns på andra ställen oxå. Är du säker på att det är SOLeksem och inte överkänslighet mot knott? De kommer ju vid den här tiden.... De flesta hästar har knotteksem, fast folk säger soleksem. Om det hade varit mot solen så borde de ju klia sig på vintern oxå eftersom solen ibland kan vara nästan intensivare på sommaren.....

OK, tack! Ska se om jag hittar det om jag kollar lite noggrannare på Granngården.

M.

Min pålle har täcke hela vintern och får inte så mycket sol på sig då...

M.

Min fick någon form av lindrigt solexem på halsen för något år sedan (har inte fått det igen!), och Vet. tipsade om helosan med solskyddsfaktor. (Solhelosan el. liknande?)
Det fungerade jättebra, och det har som sagt inte kommit tillbaka! :)

Mvh Huntress

Jag har börjat med HelosanSol idag och ska se om det funkar innan jag provar det andra medlet. Han har som sagt inte så mycket eksem.

M.

Nej, det är väl troligtvis "bara" lite överkänslighet mot solen... När det bara yttrar sig på svansen, som du säger, och inte sprider sig längs kors och på manen...(så de tappar håren och sådär) För då skulle det nog vara knotteksem istället eller allergi mot "gräset.

(min kliar sig LITE på manen också, när det har vart RIKTIGT många soliga dagar/veckor, men INTE så att hon tappar håren)

Fortsätt med salvan (o prova den där "AVS 14" också?) och skulle det inte hjälpa och kliandet blir värre så ta kontakt med veterinär. Hoppas det går bra! :bump:

Ni pratar om olika saker: soleksem är skador av solbränna, precis som vi människor kan få. Då är det bra med solskyddsfaktor.

Sommareksem är kronisk man- och svansskorv och har inget med solen att göra. Hästarna får sår och kliar sönder manen och svansroten.

Boj: min häst har inte eksem men kliar svansroten lite på sommaren. Hade tänkt pröva Horsol i sommar. Tror du att jag lika gärna kan pröva AVS 14?

mandalaki

Sv: Soleksem???

Intressant!

Min islandshäst har sedan ett tag tillbaka börjat klia sig på vissa delar bland annat där manen delar sig och på den sidan han ej har man, vill ju inte tro att det är vanligt svidknottseksem då jag inte tycker det ser så ut och att han dessutom skall få det huxflux som 8åring (svenskfödd & har inget eksem i släkten) känns ju lite märkligt.

Kanske är det så att han rentav är överkänslig emot solen?

Soleksem drabbar ljusa partier, dvs ljus mule, ljusa karleder etc. Även andra partier kan drabbas om dessa är ljushyade, hästen får då i princip brännskador på utsatt ställe.

I ditt fall, prova att tvätta man och svans regelbundet. Svett, lösa hår, men även insektsbett kan förorsaka klåda som kan lindras på det här sättet.

Ja han är ju helsvart så då kan det ju inte vara det.
Hmm ja får försöka fortsätta med tvättandet helt enkelt...

Hallå!

AVS 14 tipsar jag också om, det är super bra! jag köpte det på City Gross (Matvaruhus med häst/ridsportavdelning).

Lycka till!

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 489
Senast: Och_Aye
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit