Solblekta svarta

copernica

Trådstartare
Någon som vet vad som gjør att vissa svarta bleks på sommaren, och andra svarta förblir kolsvarta hela året? Någon genetisk skillnad på de två?

Sv: Solblekta svarta

Det är det säkert, men än så länge tror jag inte att man vet.
Det kan i alla fall vara både homozygota och heterozygota som bleks.

Ok, så det har inget med att göra att de bär på rödgen?

Är en diskution på ett annat forum också, där flera menar att de inte kan vara svarta om de bleks, då svart inte kan blekas (men borde då i så fall bli grått, inte rött).

tror det kan vara lite olika så som på människor. Mitt hår blir väldigt ljust på sommaren medans min sambos hår inte alls ändrar färg.

Ok, så det har inget med att göra att de bär på rödgen?

Är en diskution på ett annat forum också, där flera menar att de inte kan vara svarta om de bleks, då svart inte kan blekas (men borde då i så fall bli grått, inte rött).
Jag har en sannolikt homozygot svart dam i hagen som är väldigt blekt i år - förra sommaren blektes hon inte.
Jag har tidigare haft en troligt homozygot svart dam som brukade blekas mycket, såg nära nog blonderad ut i manen...

Nej, jag tror inte på teorin om att det är det röda anlaget som spökar.

Jag håller med. Titta på frieserhästarna som saknar rödgen men ändå varierar jättemycket i sin färg på sommaren. Allt mellan kolsvart till helt brunt.

Min nyköpta häst är reggad som svart och ja,det var hon när jag provred i maj,men nu går hon alltmer i gulbrunt!
Ska bli spännande att se vad hon får för färg i vinter!

När mitt ena svarta sto var fyra år, och hade bara ägt henne 8-9mån, så blev hon mkt solblekt (såg gulaktig ut).

Kommer inte ihåg var jag fick reda på det här, då det är nio år sedan..

Men iallafall så fick jag veta att det kunde bero på Kopparbrist, så jag köpte Krafts koppar (pulver på burk), hon åt det några månader.
Och hon har alldrig sett ut så igen, bleks alltid lite varje sommar men ser alltid mörk ut.

Det kan bli gult också. Många med Erbstein/Kaliber bakom sig är svarta men bleks gult, nästan så man misstar sig att de kan vara gulsvarta (men det är genetiskt omöjligt på de jag sett).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 514
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 700
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka