Solblekt hö

S

Sweet

Vi tog in vårt hö i går, har legat en vecka med bra väder hela tiden, bara några få droppar regn. Det är lite solblekt på vissa ställen och jag funderar på hur detta påverkar näringsvärdet i höt?

Sv: Solblekt hö

Det är väl a-vitaminen som försvinner då, tror jag...

Ingen som vet mer?

Högre halt av d-vitamin har jag läst här på forumet. Men mer då? Energin och proteinet är det samma eller?

Det är väl karotinet som försvinner mer eller mindre? alltså a-vitamin inehållet sänks? Rätta mig om jag har fel..

Jo, analys är på gång! Bara undrade lite allmänt. Hästarna gillar det i alla fall.

Det borde bli skapliga värden då det är ordentligt gödslat och slaget veckan efter midsommar och har inte fått mer än några små ynka droppar regn.

Åh det är alltid lika spännande när hövärdena börjar droppa in på sommaren så man vet vad man kan förvänta sig få tag på i höst (producerar tyvärr inget eget hö :cry: ;) )
skriv på buke när du fårr värdena.. vad har du sått med? köpt egen vallfröblandning eller blandat själv? grässorter? *nyfiken*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama