Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Isituss

Trådstartare
Jag ska på bröllop om drygt en vecka och ska då dessutom stå inför alla och sjunga. Problemet, eller vad man ska säga, är att jag har köpt en helt underbar klänning som jag försvinner i. Jag är redan blek, men färgerna på klänningen gör mig ännu blekare. Så hur gör jag? Jag har alltså 7 dagar på mig.

Alternativ 1.
Sola utomhus.
Nackdelarna är att det hänger på vädret och jag har dessutom otroligt svårt för att få färg. Antingen så händer ingenting eller så blir jag illröd.
Fördelarna är att det är gratis och jag är praktiskt taget pank:p

Alternativ 2.
Brun utan sol.
Nackdelarna är att resultatet kanske blir helt kaosdåligt. Jag har aldrig använt det förr och jag vill inte bli för brun, eller få fula ränder. Speciellt inte inför ett bröllop. Dessutom är mamma nojig för kemikalierna i det så hon vill inte att jag ska använda det:banghead: Desutom kostar det ju.
Sen fördelarna. Ja, jag vet ju faktiskt inte vad som är fördelarna.

Alternativ 3.
Sola solarium
Det kostar inte så mycket (eller?). 63 kr för 18 min. Är dock rädd för att bränna mig, eller att det inte händer något alls:o Sen är jag lite orolig för UV-strålarna. Men jag är kanske bara nojig?

Så snälla buke, hjälp mig. Berätta ALLT valmöjligheterna är ni söta. Typ vad har man på sig i ett solarium?:D
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Jag skulle ha solat ute det som går, och komplettera med ett par solariesolningar.

Jag brukar ha trosor på mig i solariet. Hur länge du kan sola beror på hur starka rör det är, men det brukar finnas rekommendationer uppsatta.
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Hade jag bombat på 18 minuter i ett solarium utan att ha solat något innan så hade jag blivit kräftröd. Jag har precis som du svårt att få färg och jag måste försiktigt öka sol- eller solariedosen för att till slut kunna bygga lite färg. Är man ljushyad rekommenderas det i regel att man solar så lite som 3-5 minuter första gången, sedan ökar man lite för var gång. Minst 72 timmar bör det gå mellan solningarna, så du hinner inte mycket på tre dagar.

Jag hade satsat på soldusch om jag var du.
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Du blir inte brun på en solariesolning. Är det en vecka kvar hinner du väl typ köra två ggr (om du vill vara lite snäll mot huden), och det blir du sannolikt inte särskilt brun på heller (om du nu inte har pepparkakehud ...).

Vet inget om innehållet i brun utan sol i och med att jag inte använder det, men tänk på att både vanlig solning och solariesolning inte är särskilt nyttigt för huden.

I ditt fall hade jag nog satsat på brun utan sol, ändå.
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Det finns 6 min och 12 min också ;) Men 6 min är också mycket menar du?

Soldusch, var hittar man det och vad kostar det? :)

KL
Sånna bodylotions med brun utan sol-effekt, funkar de och hur lång tid tar det innan man får någon effekt?
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Har du tips på några bra BUS-produkter? Jag har noll koll :p
Sen vill jag ju inte bli fläckig heller... Hur undviker jag det?
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Jag har en brun utan sol-mousse från St. Tropez som jag är supernöjd med. Jag kan i normala fall inte heller få det jämnt och dessutom blir jag orange av de flesta då jag är väldigt blek, men den här är verkligen perfekt.
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Det går inte att svara på hur långt tid som är "mycket" eftersom vi inte vet hur starka rören i solariet är. I vissa solarier kan jag sola 30 min, i vissa 10 min.
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Det finns 6 min och 12 min också ;) Men 6 min är också mycket menar du?

Soldusch, var hittar man det och vad kostar det? :)

KL
Sånna bodylotions med brun utan sol-effekt, funkar de och hur lång tid tar det innan man får någon effekt?

Sex minuter går nog an att sola första gången, men inte ens nu när jag har lite färg och dessutom varit utomlands solar jag tolv minuter i solarium (då är det dock förjävla bra rör i solariet jag använder). Men du känner ju din hud bättre än vad jag gör.

Googla på soldusch och/eller spraytan och din ort så lär du hitta. :) Vad det kostar vet jag inte, det kan säkert skilja men en snabb googling säger runt 300 kronor.
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Jag solar 20 min direkt, inga problem, aldrig varit heller. Men jag är inte heller likblek i naturen. (mer hmmm gul/vit)
Min syster däremot är VIT som ett lakan naturlig. Hon kör 12 min första gången.

st. tropez brun utan sol mousse har jag hört bra om! Tänk på att peela kroppen innan för bäst resultat:)
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Testa en kort stund på solarium om det blir nån skillnad annars är ju att vara ute det bästa. Brun utan sol blir sällan bra men om du gör det skrubba dig ordentligt innan och tvätta händerna sedan.
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Brun utan sol i kombination med sol utomhus är nog det mest effektiva alternativet för dig.

Jag har ljus hud och får utslag av solarium (av ljuset alltså, inte något annat) där huden är som tunnast, om rören är nya eller kraftiga. Och så är det alla andra hälsorisker, då. Du behöver inte vara orolig för kemikalierna i BUS, de är mildare än strålningen och ger dig knappast hudcancer. Tänk på att smörja regelbundet, då blir du inte lika flammig som du blir efter att ha smörjt första och andra gången :)
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

KL

Med tanke på vad alla skriver så får jag satsa på utomhus och BUS. Men är fortfarande nojig för ränder osv. Har en känsla av att de bodylotions som har sån gradvis bränna (är det dove som har sånna?) är lättare att få naturliga och jämna, stämmer det? Vad ska jag ta annars? St. tropez som någon tipsade om ska jag kolla lite på också :)
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Hade jag varit du hade jag satsat på en spraytan. Du behöver inte oroa dig för ränder och ojämnheter. Ser du till att gå till en bra så kan dom även hjälpa dig att välja en bra färg. Det absolut bästa om du behöver en snygg bränna på snabb tid. :)
Tänk på att ha skrubbat dig innan och man brukar säga att man ska göra den runt 2-3 dagar innan tillfället man vill vara brun på!
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Brunutansol!

Gör du själv hemma så tänk på att peela dig innan, använd tunna plast/gummi/läkar- handskar och tona sen ut färgen på handryggen/fingrarna med handske neddragen och bara på fingertopparna sas.
Se till att inte blöta ner dig a la spilla vatten/diska etc innan du ska duscha bort BUSen.

En färgad BUS(som alltså direkt är brunfärgad) kan vara lättare att applicera jämnt om man är ovan. Då ser du om det blir fläckigt, räder etc.
Den permanenta effekten kommer dock inte direkt.

Lycka till!
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Som fellow blekfis blir jag nyfiken på vad det är för färg på klänningen?

Jag kan bara utgå från min egna något genomskinliga hudton. Pastellfärgade kläder passar inte, alltså köper jag inte sånt.

Våga vara blek! :D
 
Sv: Sola solarium/brun utan sol? JAG MÅSTE BLI BRUN!

Jag hade satsat på utomhussolning i kombination med lite solarium. Hellre det och riskera att vara lite blek än att göra en spraytan/soldusch och riskera att bli orangefläckig. Jag har tyvärr sett alldeles för många dåliga exempel på spraytan och när det blir dåligt så blir de verkligen ASFULT. Sen brukar ju just de områdena som klänningen exponerar vara ganska enkla att få färg på, bär inget annat än en lågt skuren tubtopp så ska du se att du får färg på armar, bröst och rygg!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp