Sol-badresa i Europa i april?

feel

Trådstartare
Vi vill ut och resa i april, helst inom Europa pga att vi vill ha så kort flygtid som möjligt. Men om man vill ha sol och bad, är detta möjligt? Är Kanarieöarna varmaste alternativet?

Sv: Sol-badresa i Europa i april?

Är Kanarieöarna varmaste alternativet?

Ja, det är det nog om du vill ha Europa. Men det är ju inte så kort flygtid dit och du kommer till en rad platser utanför Europa på lika lång flygtid, om du hellre vill det. Södra Spanien har inte hunnit bli jättevarmt i april men medeltemperatur dagtid i Málaga är 19 grader, så det beror väl lite på vad du tycker är varmt och skönt..

Barcelona är rätt varmt också i april, om man jämför mot svenska temperaturer. Men det är ju inte gosigt i vattnet direkt, tycker jag som är en fryslort.

Vill ni ha en riktigt "sol-och-bad"-semester så tycker jag ni satsa på Egypten. Finfint väder i april :). Och ta ett hotell med uppvärmd pool ;). Röda havet är inte heller särskilt varmt i april, tycker jag.

Vi åkte till Gran Canaria 1maj i år.
Det var ca 6 timmars flyg.
Vi bodde nere vid Maspalomas. Dagtid var det riktigt varmt och kvällstid lite svalare. Jag tyckte att havet var riktigt varmt jämfört med hotellpoolen, men så är jag en badkruka oxå så kan bero på det.

Kanarieöarna ligger i Afrika :)

Det brukar vara skönt där men du kan ju också titta på norra afrika typ Egypten. Fast det är bara nice om man har ett så pass bra hotell att man kan stanna där hela veckan. Runt medelhavet är det inte jättevarmt, men vår så det är ganska mycket grönska och blomning, det tycker jag om :)

Det brukar vara skönt där men du kan ju också titta på norra afrika typ Egypten. Fast det är bara nice om man har ett så pass bra hotell att man kan stanna där hela veckan. :)

Ja hu så hemskt att behöva gå ut och möta folk och se hur de lever i det landet.

Jag har varit på Cypern över första maj och det var precis lagom! Runt 25 grader varmt och 23-25 grader i havet.

Madeira är också ett sånt ställe som gör sig bäst på våren.

Klarar man att ha det lite kallare i vattnet, runt 20-21 grader, börjar hela Medelhavets turistsäsong i april. Malta, Grekland, Cypern, södra Spanien eller franska Rivieran...

Jag var på Malta i slutet av mars förra året, jag är badkruka men vattnet var ok och det hade hunnit bli runt 20 grader och sol vilket är normalt i slutet av mars här. I april är det varmare i luften men vattnet är inte riktigt uppvärmt än.

Dubai annars kanske? Samma flygtid som Kanarieöarna har jag för mig även om det inte är Europa. Inte så dyrt att flyga till heller men boendeskostnader vet jag inget om.

Ville jag ha sol-och-bad skulle jag undvika Grekland i april, det är för kallt och osäkert. Ville jag däremot titta på blommor och vandra skulle det vara ett alternativ.

Oj, så olika det kan vara, min svåger är från Grekland och vi har alltid haft jättebra semestrar där i april :D

Tja, allt är ju relativt. Men när folk i allmänhet tänker sol-och-bad, då är jag övertygad om att de menar varmare i både luft och vatten än det är i Grekland i april. Inte minst är ju äta middag utomhus sent på kvällen utan byxor och tröja/jacka något många vill ha under en sol/badresa.

Den vanliga turistsäsongen i Grekland börjar inte förrän tidigast mitten av maj.

Dubai annars kanske? Samma flygtid som Kanarieöarna har jag för mig även om det inte är Europa. Inte så dyrt att flyga till heller men boendeskostnader vet jag inget om.

Jag har varit i Dubai runt nyår och då var det ca 27-30 grader i luften. De som bor där rekommenderar turister att åka dit runt dec-feb för sedan blir det för varmt för att kunna njuta. Men beror väl på hur varmt man själv vill ha det såklart :)

Då ska man nog inte vara i europa överhuvudtaget i april;) . Svågern och svägerskan har hus i halkidiki och han jobbar som discjockey under turistsäsong, han brukar börja i början av april och jobbar oktober ut. Brukar vara bra med folk sista halvan av april och jag har bara positivt att säga om det från de år vi har varit där även om det naturligtvis är varmare och mer folk i mitten av juni-juli än mitten - slutet av april...

Det brukar vara skönt där men du kan ju också titta på norra afrika typ Egypten. Fast det är bara nice om man har ett så pass bra hotell att man kan stanna där hela veckan. Runt medelhavet är det inte jättevarmt, men vår så det är ganska mycket grönska och blomning, det tycker jag om :)

Får jag vara så fräck och fråga varför du tänker så? Om att stanna på hotellet menar jag alltså? Bara nyfiken.

Självklart ska man vara i Europa i april - men är det solochbad-resa i traditionell mening man är ute efter så är det betydligt säkrare att resa längre.

Chalkidiki är lite speciellt eftersom det har många inhemska turister - grekerna åker själva dit. Och ligger gärna vid poolen om det är sol. Dessutom infaller den ortodoxa påsken nästan alltid i april vilket gör att många greker reser nånstans för att semestra i samband med firandet.

Nu var väl själva poängen att ts ville åka inom Europa;) . Även här på Malta startar säsongen rätt tidigt i april. Givetvis inte lika mycket folk eller lika varmt som mitt i sommaren men å andra sidan överväger det ju ändå här där det under sommaren blir väldigt trångt och mycket folk på bussar och stränder. Enligt de som bott här längre än oss brukar dagarna vara soliga med runt 30-32 grader i solen. Kallt i vattnet dock, men som du säger, allt är relativt, jag var i havet förra lördagen, det var då 22 grader, i mars förra året var det 20 grader, i april, speciellt mot slutet, har det blivit några grader till och 22-23 grader betraktas ju som relativt varmt i insjöarna i Sverige på sommaren...

Att stanna hela veckan på hotellet om man åker till Egypten rekommenderar jag av två anledningar: 1. hotellen ligger ofta mitt ute i ingenstans i en öken/soptipp så det finns ingen möjlighet att gå på mysiga promenader och upptäcka saker. 2. Om man ändå åker buss eller taxi till närmaste stad slutar det med att försäljarna sliter och drar i en samtidigt som de skriker och svär när man försöker gå därifrån.

Så illa som jag hat blivit behandlad i Egypten har jag aldrig blivit behandlad någon gång förut, och jag kommer aldrig sätta min fot på allmänplats där igen. Kan dock tänka mig att spendera en vecka innanför murarna till ett lyxhotell.

Jag gillar att se främmande kulturer, men jag gillar inte att bli illa behandlad.

Nja ... du gillar att se frammande kulturer med Svenska ogon.
Jag har rest mycket i Egypten, jag har bott dar ... jag har aldrig blivit mer illa behandlad dar an i en Svensk storstad. Annorlunda, sjalvklart, men inte illa behandlad dar innhemsk befolkning stravat efter att sara mig eller utsatta mig for fara. Och jag har spenderat mycket tid ensam pa gator och marknader bade i Alexandria och Cairo.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
581
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama