Söker unghästfoder, kom med förslag!

C

CindyLou

Jag har bestämt mej för att byta foder till min snart 2-åriga arabvallack på 140 cm och ca 275kg. Tidigare har jag användt Krafft Grund, Miner blå och soja pga jag tyckte det var bättre att andvända slut på fodret jag hade hemme först... MEN sen fick jag mej en liten tankeställare och jag vill självklart ge min älskling det bästa för hans uppväxt!
Så kom med förslag på bra unghäst foder!!!
Spelar ingen roll om det är färdigfoder eller ihop blandningar av massa olika saker bara han mår bra och får det bästa!

Sv: Söker unghästfoder, kom med förslag!

Då kommer ju den ständiga frågan, vad har ditt grovfoder för värden?

Vad vill du uppnå med ditt foderbyte, vad saknas i foderstaten som gör att du vill byta?

Värderna på mitt hö

Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 46g/kg foder
Energi,foder 7.8MJ/kg foder
Råprotein 92g/kg torrsubstans
smätbartråprotein 55g/kg torrsubstans
energi 9.3 MJ/kg torrsubstans
Kalcium 2.6g/kg TS
Fosfor 1.8g/kg TS
Magnesium 0.9g/kg TS
Kalium 15.1g/kg TS

Vad vill du uppnå med ditt foderbyte, vad saknas i foderstaten som gör att du vill byta?

Det har varit förlite protein i Krafft Grund och han har blivit bukig och revbenen syns.

Hm... Ditt hö är ju inte jättedåligt, så det borde inte vara jättesvårt att få till det. Krafft Groov125? Hippo Alfa?

Hur mycket har han ätit av alla foderslag (i kg), och är han avmaskad/träckprov taget?

Vilket är bäst?

Jag har köpt honom för två månader sedan så jag vet ite om han är avmskad? Men jag hade tänkt mej göra det när jag ska till apoteket nästa gång (fredag). Vilket avmskningsmedel rek du?

Förut gick han på detta:
8kgkg hö,100g miner blå, 0.5kg Krafft Grund och ca 90gram soja.
De senaste dagarna har han fått efter att ha kollat up hippocampus och råd om att höja proteinet.
9kg hö, 0.8kg krafftgrund, 120g miner blå, 0.2kg soja (dock får han inte hela givan då jag har ökat väldigt försiktigt sedan början av dec. så just nu får han ca 0.15kg.

Med denna foderstat så har han Ts 7.6, MJ 81.5, protein 576g.

Med den första fick han Ts 6.7, MJ 69.2,protein 457.

Kan ju tillägga att jag är helkass på foder och är villig att lära mej och vill verkligen ge min unghäst Phigalle det bästa.

Försökte lära mej hur man räknade ut hästens behoc och då skulle han enligt min räkning ha MJ 55. Men hur jag än räknar bli det så högt om jag skall ha högt protein.

Vilket är bäst?
Har inte de exakta siffrorna kvar i huvudet, men har för mig att Hippo Alfa ligger något bättre till prismässigt.

Jag har köpt honom för två månader sedan så jag vet ite om han är avmskad? Men jag hade tänkt mej göra det när jag ska till apoteket nästa gång (fredag). Vilket avmskningsmedel rek du?
Jag rekommenderar träckprov till att börja med. Unghästar har ofta mask, men det finns olika maskar som bekämpas med olika medel, så man bör ta reda på vilka maskar som eventuellt huserar i hästen.

Förut gick han på detta:
8kgkg hö,100g miner blå, 0.5kg Krafft Grund och ca 90gram soja.
De senaste dagarna har han fått efter att ha kollat up hippocampus och råd om att höja proteinet.
9kg hö, 0.8kg krafftgrund, 120g miner blå, 0.2kg soja (dock får han inte hela givan då jag har ökat väldigt försiktigt sedan början av dec. så just nu får han ca 0.15kg.

Med denna foderstat så har han Ts 7.6, MJ 81.5, protein 576g.

Med den första fick han Ts 6.7, MJ 69.2,protein 457.
Oj, så mycket energi och fortfarande syns revbenen! Hur är det med tänderna?

Anledningen till att du får så mycket energi "på köpet" när du lägger till för att komma upp i rätt proteinmängd är för att Krafft Grund inte är så proteintätt, det har en låg kvot mellan protein och energi (smrp/MJ).

Krafft Grund ger 7,27 gram smrp per MJ (MegaJoule), Krafft Groov 125 har en kvot på 12,5.
Soja har en kvot på ca 30, som jämförelse...:angel:

Men ett kraftfoder med hög kvot kan du alltså höja proteininnehållet i foderstaten utan att höje energiinnehållet för mycket.

Kan ju tillägga att jag är helkass på foder och är villig att lära mej och vill verkligen ge min unghäst Phigalle det bästa.
Rätt tänkt!!:bow:
Man har liksom bara en chans att föda upp en hållbar unghäst, så fodret är oerhört viktigt!

Försökte lära mej hur man räknade ut hästens behoc och då skulle han enligt min räkning ha MJ 55. Men hur jag än räknar bli det så högt om jag skall ha högt protein.
55 MJ låter helt rimligt för en tabellhäst av din hästs typ, MEN det finns inget som säger att din häst är skapt enligt tabellerna, så man måste vara observant på hur den verkar ta sig i hullet och musklerna.
Iom att din häst ätit närmare 70 MJ i 2 månader och fortfarande inte håller hullet, så är den antingen mer svårfödd än tabellerna anger, eller så är det något som gör att han inte kan tillgodogöra sig näringen rätt. T.ex. parasiter eller tandproblem...

Jag vill i det sammanhanget nämna att min häst kom till mig i våras som 2-åring, normal i hullet, lite vinterpäls kvar men i övrigt ganska fin.

Träckprov visade på 2000 EPG (= MYCKET!!) blodmask, både Lilla och Stora, och efter avmaskning så började hon lägga på sig något så fruktansvärt.

Så efter några veckor hade jag en blank, välmående och trevlig unghäst, efter ytterligare ett tag en blank, fet och trevlig unghäst.:angel:

här är en bild på honom för ca 2 veckor sedan.
kk.jpg

hur tar man träckprov och vart skickar man det.

Jag ska köpa en sådan och skicka iväg provet på måndag för det är nog inte så bra om det blir liggande på posten över helgen. Tack fö hjälpen!

:)

Ett annat foder som ligger högt i kvot, och som dessutom har höga mineralvärden OCH är bra för känsliga unghästmagar är Krafft PlussGrön. Jag ger det till mitt dräktiga sto och hennes 8-mån fölunge.

Kvoten på detta foder är 20, och ett kg av det ger 20 g Ca och 10 g P, vilket kanske medför att du inte behöver ge mineralfoder. Kolla på krafft.nu för exakta värden, och stäm av med Hippocampus.

Lycka Till!

Han har blodmask! Han hade 1600 EPG=mkt. Väntar svar på odling v.7.
Han fick avmaskningsmedel idag, hur lång tid tar det innan det börjar verka? När vet man att det har "tagit" maskarna och äggen? När behöver man avmaska el göra nytt prov igen?

Han får nufrån och med ikväll:
Dagtid 3 1/2 kg hö och fritillgång på natten.
1.2kg Hippo Grow Alfa
0.5kg Lusern hackat stå
50g Miner blå
30ml Linfröolja
FoderGranulat

Har tagit bort sojan helt då den ändå tillgodoses med denna foderstat.

MJ 74.3
Pr 559.5

Vad jag vet är det viktigt att alla hästar som går tillsammans avmaskas samtidigt, och helst ska man också byta hage. Detta eftersom maskarna kan leva kvar i träcket, och på så vis kan hästarna få i sig dem igen.

Vad jag vet är det viktigt att alla hästar som går tillsammans avmaskas samtidigt, och helst ska man också byta hage. Detta eftersom maskarna kan leva kvar i träcket, och på så vis kan hästarna få i sig dem igen.

Båda hästarna avmaskades samtidigt. Mockar även ur hagen varje dag efter jag fick reda på provsvaret. Har dock endast en hage då jag precis köpt stället och den hagen jag har nu blev klar i december.

Liknande trådar

L
Foder & Strö Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med olika synpunkter på vilket foder man borde välja till sina hästar. Jag har en 22-årig fjording...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat