Söker tips om grovfoder i lösdrift

M

moonlightjoy

Min ponny går i en lösdrift, totalt är det tre shettisar, en islandshäst och två new forest. Problemet är följande: de fick fri tillgång på hösilage vilket ledde till att min ponny fick en känning av fång. Då byttes foder till timotejhalm och då fick islänningen förstoppning. Under tiden stod min ponny och islänningen inne och slussades över på timotejhalm. Min ponny var lös i magen men det blev bättre och foderbytet gick bra, men så fick han diarre och därefter fick han förstoppning. Han var på djursjukhus i tre dagar. Nu står han inne själv på nätterna och går i hage själv ute, men han ser dom andra i alla fall. Håller gradvis på att slussa över honom från hösilage till timotejhalm igen. Magen håller sig bra nu och hovslagaren såg inget nu när han skodde med tanke på fångkänningen.

Men den stora frågan blir vad ska dom äta för grovfoder till hösten då? Dom som äger stallet har ingen lust att portionera ut maten. Eller får det bli så att jag måste flytta? Eftersom min ponny inte tål damm måste jag ha en utebox eller lösdrift och det finns det inte gott om häromkring. Tacksam för alla idéer.

Sv: Söker tips om grovfoder i lösdrift

Vad gäller shettisar och islänningar så brukar det inte vara så optimalt att ha på fri tillgång, de som har funkat på fri tillgång är unghästar, fölston och verksamhetshästar. Vanliga fritidshästar verkar få de problem som du beskriver, och det har även jag upplevt när våra hästar stod på fri tillgång.
De käkade oavkortat, och gav fullständigt :devil: i att dricka. Man sa från början att det skulle gå över, men ack nej då. Besvären var ömsom diarre eller förstoppning, och vi gav upp eftersom det inte alls funkade som det var tänkt.

Jag tog in mina hästar nattetid och de stod då på halm som de fick pilla med, magarna blev klart mycket bättre samt att det fanns en kontroll på vätskeintaget. Jag upplever nämligen att när de äter sådana mängder, verkar de glömma bort vätskan och förstoppningen kommer som ett brev på posten.

Men det "knäppa" är att shettisarna har klarat av allt utan problem, samma med en andra new foresten, som har fång sedan innan och inte kan gå på bete på sommaren. Vilken dessutom är 19 år precis som min. Det är ju i alla fall klart att min inte kan gå på lösdriften här. Börjar fundera på om det är dags att leta efter en ny stallplats till hösten, men jag gillar stället och att jag alltid kan ha med mig hunden osv. Väldigt svårt.....

Ursäkta en novis, men vad är timotejhalm?

Vete, korn o havrehalm brukar väl vara vanligast?

En bra fråga :D det är typ samma som havre, korn men det är timotej istället. man tröskar så att fröna försvinner och plastar direkt efter. Det är gräs som står tills fröna släpper, man kan typ säga övervuxet gräs. Är inte bra på att förklara sådant här men jag hoppas att du förstår...

Någon slags höautomat kanske? En bra utformad sådan begränsar intaget, de kan alltså inte glufsa i sig lika fort samtidigt som de ändå har "fri tillgång" och man inte behöver portionera ut foder i tid och otid.

Det har funkat för oss i alla fall (två flockar, en med normalfödda hästar och en med lättfödda). Eftersom de tvingas äta långsammare tuggar de maten bättre verkar inte ha några problem att "komma på" att dricka vatten heller.

Vi har en ganska stor låda med öppningar nedtill och plåttak upptill. Utformad för att minimera att höt fastnar.

Ok, men dom får alltså grovfoder fritt men själva öppningarna i automaten är ganska små då eller? har du ingen bild?
Vi har typ ett matbord med tak så maten kommer dom lätt åt hela tiden. Vad ger ni era lättfödda att äta?

Jag tror även att hagen som dom går i är lite för liten. Själva vindskjulet är 50 kvm och där i strör vi med havrehalm, resten av hagen är grusad. Hur stora hagar har ni?

Helt korrekt, det finns alltid hö i automaten men det är inte bara att sticka ner mulen och mumsa utan de måste jobba lite för att få ut det.

De lättfödda har samma hö men mindre öppning i lådan.

Våra hagar mäts i hektar men poängen med dem är att de uppmuntrar till rörelse. Till de lättfödda har vi maten i ena änden och vattnet i andra med ca 400m att gå emellan. (hagen slingrar sig, det är kanske 150m fågelvägen)
Det är inte idealiskt om man redan har problem med att de dricker för lite, utan då kanske man får locka med något annat så att de rör sig över hela hagen.
De stora hästarna har helt enkelt skog i ena änden och öppet i andra änden med hö, vatten och lösdrift samlat där det är öppet. De rör sig ganska mycket ändå, med skogen som lockar.

En fundering som du också kan ha är att kanske magen inte mår bra av ensileringen? Hur länge har hästen ätit silage?

Hur skulle det vara och ge hö? Är det omöjligt pga hostan? Funderar timotejhalm som inte är silerat utan bara torkat är stabilare och inte blir samma foderbyten som med silage?

Samt att om hästen får för lite protein kan magproblem också komma! Bara halm bör på sikt ge proteinbrist.

Han får kraftfoder, betfor och fibergi låg, nu när han får timotejhalm och hösilage - har inte bytt över helt än. Kände precis som du skrev att det blir för låga värden, finns ju ingen analys på timotejhalmen.

Han har ätit hösilage i tre år, jag har funderat på om han skulle klara att äta hö nu när han går på lösdrift. Så svårt att säga men han klarar ju att gå på halm i lösdriften. Blir faktiskt lite sugen på att kolla med stallägarna om de kan ta hö som vi kan ha till lösdriften......
De har pratat på att plasta ängshö som vi kan ha till hösten. Men jag som inte är bonde har ju svårt att hänga med på vad som ger vilka värden och hur "grovt" det blir.

Ok han får en kombination av halm och silage. Men visst är allting plastat och det var inte plastat som torrt utan halvfuktigt? Vilket isåfall ger en sileringsprocess.

Betfor är ju bra iom det ger vätska, och ett litet blött foder ifall han reagerar på att det är för torrt.

Jag finns nog i närheten (eller ja inom Västragötaland) av er, om du vill kan du gärna få komma förbi och få lite melassfritt lusern och prova att blanda i betforen för att få upp proteinet lite, ifall du vill testa. Jag har så det räcker och blir över ändå.

Kommer du att släppa din häst på bete i sommar eller kommer den att gå i en hage ihop med fånghästen? Kommer du att släppa på bete är det kanske ingen ide att prova med lusern just nu.

Lusern är annars bra om man inte vet vad grovfodret innehåller men man ändå vill ge lite protein ifall att, eller att man ser att hästen faller ur.

Plastat ängshö kan ju vara en ide, vill de inte ta riktigt hö pga utrymmesbrist kanske? Annars är ju det bättre, så fort man plastar in ökar risken för att varje bal blir mer olika än om de är på en skulle.

Vi är mjölkbönder och några större skillnader finns inte vad det gäller näringsvärdet i balat kontra skulltorkat grovfoder. Däremot så kan ju ts-halten variera från skifte till skifte. Skulle inte råda att torka grovfodret torrt som hö och sedan plasta det, man binder för mycket partiklar och risken är att det blir dammigt och även lite unket eftersom ensileringsprocessen uteblir. Ett bra ensilerat foder ska vara lätt fuktigt, varken mer aller mindre.

Om en häst ska äta grovfoder som är tagen på en riktig insådd vall skördat tidigt innan stråna går i ax så ska dom inte ha fri tillgång. Ett odlat grovfoder som man slår runt 10-14 Juni har VÄLDIGT mycket högre energi och protein än det som man slår t.ex 2 veckor senare.

Ska hästen har fritillgång på grovfoder så ska stråna ha gått i ax, kan gärna få bli lite utvuxet när det är ponnyer av olika slag som ska äta.

/Kicki :)

Hösilaget som han han fick först på lösdriften och som han får några kilo av nu är tredje skörd, ekologiskt. Det är lätt fuktigt och väldigt fint. Men han åt ju så han blev väldigt tjock, de andra med, och med det kom en känning av fång :cry: Han fick bara kraftfoder efter det att jag red då.

Timotejhalmen är mycket grövre och lite torrare med lägre värden så nu får han kraftfoder oxå, de är ju inte så förtjusta i detta heller så de äter ju inte lika mycket heller. Men jag tycker inte att det känns som något jag vill ge honom i längden eftersom han fick förstoppning av det. Så nu får han hälften av varje, kommer att ha honom inne på nätterna tills sommarbetet. Vågar inte ha honom på lösdriften med timotejhalm helt, så han får komma in och äta hösilage på natten.
Var ju meningen att korna skulle ha det men eftersom hästarna blev så tjocka av hösilaget så fick vi ta detta. Enklast eftersom det fanns till hands.

Allt han äter är plastat och halvfuktigt, han hostar av hö när han står inne. Han kommer att få gå på bete till sommaren, vi har en jättebra hage på 2 hektar med träddungar. Hovis trodde att det skulle gå alldeles utmärkt eftersom det var "belastningsfång". Vi brukar vara väldigt noga med "att beta på dom" och sedan går dom i samma hage hela sommaren. Det har i alla fall fungerat bra :) Men jag :bow: för erbjudandet.

De tar hö som de säljer men jag vet inte om jag vågar ge honom oplastat grovfoder. Men ägaren har i alla fall koll på vilka ängar vad kommer ifrån så vi kan i alla fall analysera de olika.

Det är verkligen svårt, hovis tyckte att vi kunde ge hösilage igen nu eftersom alla har blivit ganska mycket mindre nu :D Men det fungerar ju inte i längden.....

Allting är silerat då.

OK bete då är det ingen ide med lusern nu. Inga problem kan ju erbjuda mig iallafall :)

Inte vågar ge oplastat pga dammet eller varför?

Alltså har de hö just nu? Finns det på gården? Då hade jag provat att ge lite hö ½kg eller så ute när du borstar honom. Ger det hosta - ge upp idén att kunne ge annat än silage.

Ger det inte hosta, prova och se om du får möjlighet att ge hö ute istället för halmen.

Prova och se om det verkar fungera hostmässigt.

Fungerar det - hör med dem om de kan tänka sig att ge hö nästa år. Gör så att du tar analys på de olika skördarna och de olika fälten och behåll de som är lägst i enegi.

Annars är nog det enda att du hör med dem om de kan tänka sig att ni analyserar alla fälten med silagebalar och ger det som innehåller minst energi.

Tyvärr är det så att silage är godare än hö oftast, dessutom iom det är fuktigare så klarar en häst av att äta mer. Detta gör att de flesta hästarna blir tjockare på just silage än hö. OBS generellt, jag drar många över en kam här.

Det är mycket svårt detta! Men iom du är lite sugen på hö så kollar om de inte har lite hemma så du kan prova. Då blir det ju lite lättare när du vet säkert vad han tål och inte.

här kommer lite historik:
Han fick hö när han började att hosta men just då hjälpte det med att byta underlag till torv och att vattna hö´t i perioder. Men för ca 4 år sedan fick han dåligt hö av stallägarens kille och blev jättdålig, han hosta så att jag trodde att nu är det kört. Fick ge honom ventripulmin, max dos, och vattnat hö så gick det bättre. Men när jag flyttade dit vi är nu för ca 3 1/2 år sen så började jag att ge honom hösilage och han fick stå inne men det gick inte alls så stallägarna byggde en utebox till. Sedan dess har han bara fått vattnat hö om hösilaget tagit slut precis innan betesläpp. Han får bara dammfritt kraftfoder. Han är ganska känslig nu, hostar om det är lite dammigt i paddocken.

Jag tror nog att han skulle kunna äta "bra" hö men tänk om det kommer en dålig bal med och han får en astma-attack :cry: och ingen är hemma och märker något :cry: :eek: vet inte om jag skulle våga..... helt omöjligt detta, vilken ångest jag får.....

Aha OK jag är med. Förstår att du är nervös!

Plastat ängshö, det skulle också packas när det är blött och sileras då. Själva poängen är att få lägre värden och det är därför det just är ängssorter?

Det tråkiga för dig är ju att då får välja mellan pest eller kolera.

Antingen ger du timotejhalm och så får du stödja upp med protein (lucern, Krafft Protein, soja etc) och hoppas att han dricker nog för att klara alla fibrer.

Eller så ger du silage, måste motionera honom mer och kanske ställa honom vid sidan av hagen ibland så han inte får i sig så mycket mat. Annars riskerar han belastiningsfång igen pga övervikt.

Det tredje är ju att ge hö, hålla ögonen öppna för ev dåliga balar och hoppas att ingen kommer igenom, och om den gör det hoppas att hästen klarar det bättre än övervikt / för mycket fibrer.

Du måste nog sätta dig ner och fundera på vad du tror är troligast att hästen kommer få problem med - samt vad är akutast / svårat att fixa om det kommer!

Tex om han får en hostattack, dör han? Får han fång, dör han? Får han ett kolikanfall igen, dör han?

Spalta gärna upp så är det säkert fler snälla bukafalister som kan hjälpa dig att se nya vinklar. Tyvärr är det så att har man haft ett problem länge blir man gärna blind på nya vinklar, egen erfarenhet... :D

Ängshö skulle ge lägre värden, enligt stallägarens son. Men vi skulle få köpa in det, det görs även med timotejhalmen. De har ekologiskt odlat och då kan de inte "skörda" vad som helst. Men jag vet inte hur mycket lägre värden det skulle ge heller? Någon som vet?

Här kommer mer historik:
När han stod i utebox fick han mellan 5-6 kg hösilage och kraftfoder - fibergi låg, betfor, alger och vitlök. Då var han bra i magen och håll sig fint i vikt, kunde bli att man fick öka hösilaget fram på våren för han kunde smalna av lite. Men de som äger stallet ville ha lösdrift för kor i stallet istället. Så de byggde en lösdrift till sina ponnyer och alla andra förutom jag fick flytta.

Nu fick de fri tillgång på hösilage och han fick bara kraftfoder när jag ridit, vilket fungerade bra i ett par månader men sedan började han att bli gasig i magen och lite lös. Han blev tjockare o tjockare och då kom en fångkänning. Men det gick bra eftersom jag märkte att det var något fel fort. Så då fick han vara inne på nätterna och grovfodret i lösdriften byttes till timotejhalm. Efter tre veckor vågade jag släppa ut honom på lösdriften dygnet runt igen. Men då blev han väldigt lös i magen och två dagar senare var det stopp.

Nu har han bara hösilage ett tag efter det att han kom hem från djursjukhuset, sen har jag stegvis ökat mängden timotejhalm och ska släppa honom på lösdriften på dagarna nu. Så får han stå inne på nätterna fram tills betessläppet. Så jag kan ha koll på bajset och att han dricker.

Jag vågar nog inte ge honom hö pga av risken för damm, troligtvis skulle han väl inte dö av en "astma-attack" men jag vill inte utsätta honom för risken.

Jag vet inte om risken för förstoppning/kolik skulle bli samma om vi introducerar det nya grovfodret i slutet på betet och sedan successivt innan de får fri tillgång i lösdriften, tror även att vi ska försöka att utöka hagen med en hage intill så jag vi på ett enkelt sätt kan flytta dom från den fria tillgången. Så att man på så sätt även minskar risken för övervikt (fång) oxå. Men att det grovfodret dom får går att kombinera med att ge dom "betfor-soppa" så att man får i dom vatten. Kanske kunde fungera? Jag lär ju i alla fall hålla koll på hans tjocklek......

Jag reagerade på en grej: du skriver att du bara ger kraftfoder efter att du ridit men hur ofta är detta och hur stor giva pratar vi om?
Som jag har förstått det måste man försöka hålla alla fodergivor någorlunda regelbundna för att inte ge hästen problem med magen, dessutom ger det inget att ge kraftfoder efter att man ridit, skall det ge hästen extra energi vid ridningen skall det ges minst sex timmar före (eller något sådant).
Är det menat mest som godis (och givan är anpassad därefter) är det en lite annan grej naturligtvis.

Men bara en fundering som sagt.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 258
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Jag söker nytt foder till min 2.5 åriga unghäst. Han är jättehingstig och hoppar på en ibland. Och jag funderar på att hitta ett...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 045
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 058
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?