M
moonlightjoy
Min ponny går i en lösdrift, totalt är det tre shettisar, en islandshäst och två new forest. Problemet är följande: de fick fri tillgång på hösilage vilket ledde till att min ponny fick en känning av fång. Då byttes foder till timotejhalm och då fick islänningen förstoppning. Under tiden stod min ponny och islänningen inne och slussades över på timotejhalm. Min ponny var lös i magen men det blev bättre och foderbytet gick bra, men så fick han diarre och därefter fick han förstoppning. Han var på djursjukhus i tre dagar. Nu står han inne själv på nätterna och går i hage själv ute, men han ser dom andra i alla fall. Håller gradvis på att slussa över honom från hösilage till timotejhalm igen. Magen håller sig bra nu och hovslagaren såg inget nu när han skodde med tanke på fångkänningen.
Men den stora frågan blir vad ska dom äta för grovfoder till hösten då? Dom som äger stallet har ingen lust att portionera ut maten. Eller får det bli så att jag måste flytta? Eftersom min ponny inte tål damm måste jag ha en utebox eller lösdrift och det finns det inte gott om häromkring. Tacksam för alla idéer.
Men den stora frågan blir vad ska dom äta för grovfoder till hösten då? Dom som äger stallet har ingen lust att portionera ut maten. Eller får det bli så att jag måste flytta? Eftersom min ponny inte tål damm måste jag ha en utebox eller lösdrift och det finns det inte gott om häromkring. Tacksam för alla idéer.