Jag vill slå ett slag för tamråttor - sociala, pigga på "äventyr" och ofta aktiva husdjur. Jag har haft en flock hanar och de är ljuvliga
. Mina var helt orädda för andra djur tex, eftersom de aldrig blivit skrämda/jagade/hotade (jag hade inga andra djur samtidigt, utan de som de träffade på var hos vänner etc) visste de inte att stora hundar "är farliga" utan det var mer "hej, vad är du?" när en hund stack fram huvudet när de satt på min axel i sele - helt oberörda
. Flera av mina satt gladeligen på min axel och följde med ut på promenader, när de tröttnade satte de sig och sov mellan mina boobs istället - till förbipasserande tanters förfäran (svansen hängde ofta ut framtill) . Råttor är dessutom proffs på att ha det mysigt, krypa ihop i nacken eller i ärmen på en varm tröja. Däremot tycker de kanske inte alltid att det är spännande nog att sitta stilla i knät och bli klappade.
En bör dock vara medveten om att de är flockdjur (minst två är alltså lagstadgat. Jag rekommenderar minst tre, så att en inte behöver leta i halvt panik efter en kompis om en blir sjuk eller avlider.). En bör köpa från en seriös uppfödare, inte djuraffär (gäller iofs alla djur imo, men just tamråttor är en väldig skillnad i bla mentalitet..). Och en bör också kolla upp tillgång till veterinär på förhand - råttor räknas nämligen som exotiska djur och inte alla veterinärer har koll på dem (bara en sån sak som vilken sort/styrka på Metacam de ska ha, tex...). Så att en vet vart en kan vända sig om det behövs.
Men som sagt, underbara husdjur! En behöver självklart läsa på ordentligt om deras behov och vad som är skadligt för dem osv, innan de flyttar in (här lämnar tyvärr djuraffärer generellt mycket att önska - sök andra källor!).