söker sadel

D

Donkey

Är på jakt efter en hoppsadel eller allround i syntet (helst) 16,5 tum och bomvidd x-vid eller xx-vid och färgen ska vara brun. Kan någon tipsa mig om var jag kan hitta vad jag söker?

Sv: söker sadel

Tyvärr! Det finns inga bruna syntetsadlar hos H**ks. Inte så vitt jag kan se i alla fall. Tycker att det knappt finns några bruna sadlar alls till hyfsade priser i x-vid och xx-vid.

Griffin Robert Whitaker finns väl i brun? Sen kan du ju kolla på Thorowgoods hemsida, det är mkt möjligt att fler modeller finns i brunt och då borde Hööks kunna beställa hem isf.

Wintec eller Bates då?
De har väl syntet om jag inte missminner mig

Du har inte läst rätt...
Står ju att du kan få den i xw och xxw. De levereras i vid men det är ju bara att byta koppjärn.
Du köper bara till koppjärnen med artnr 330453
De passar också till T4 allround-låg manke, så det är väl dessa du har att välja mellan antar jag.. (om du ska ha xxw)

Du har inte läst rätt...
Står ju att du kan få den i xw och xxw. De levereras i vid men det är ju bara att byta koppjärn.
Du köper bara till koppjärnen med artnr 330453
De passar också till T4 allround-låg manke, så det är väl dessa du har att välja mellan antar jag.. (om du ska ha xxw)

Ja, du har rätt! Men då ser det ju ut som att den inte finns i 16.5". Vad mycket svarta sadlar det finns mot för bruna. I min prisklass i alla fall. :(Får nog försöka hitta en begagnad. H**ks hade ju fina bruna Griffin sadlar förut.

Fanns inte i 16,5 hos tillverkaren heller....Men varför behöver du 16,5? Är det pga att hästen är så kort eller är det för dig? Fär du kan säkert vänja dig vid en 17". Och om du inte hittar en passande brun sadel så kan du säkert vänja dig vid en svart....

Sadeln ska vara till en ljusbrun äldre New Forest som vi fått överta som läromästare. Ingen utrustning följde med. Hon är en maxad C och flickorna behöver inte större sadel än så, inte hästen heller. Hon är i lagom hull, men har den bredaste manke jag sett. Nu vill ju tjejerna dessutom ha bruna saker till henne.

Stopp stopp!!! Köp inte en sadel med normal bom och sätt i ett koppjärn som är xw, då knäcker du bommen! :eek:

Kolla efter en sadel som funkar på hästen och finns den bara i svart, ja då får tjejjerna helt enkelt vänja sig vid tanken på att rida i en sadel som inte "passar ögat". Det viktigaste enligt mig är att sadeln ligger bra på hästen! Eller så får de rida barbacka helt enkelt :idea: Lycka till! :)

Hur mycket kan man egentligen ändra bomvidden med utbytbara järn? Bara typ från vid till x-vid eller kan man byta två steg , som vid till xx-vid?

Man kan byta från vid till xx-vid men det gäller att sadeln är anpassad för det, alltså att det är en vid, du kan inte sätta vida koppjärn i en sadel med normal bom. Då ska den vara normal-vid. Förstår du hur jag menar? Känns som att jag förklarar lite konstigt :angel:

Min häst kräver x-vid och sadelutprovaren som hjälpte mig sa att jag absolut inte fick sätta i "normala" koppjärn i sadel, eller tvärtom vida i normal bom, för då knäcks bommen. Nu tjatar jag lite men det är bättre att lägga en slant på en sadel som ligger bra än att köpa på blocket och knäcka bommen på den (säger inte att du skulle göra det, bara hårddrar). Det finns nya syntetsadlar som ligger runt 3.000 så satsa på det tycker jag, så får du ta hem den och prova också. :)

Intressant att höra. Jag visste inte detta. :oHar ingen sadel med utbytbart koppjärn, men trodde ju att det gick att byta hejvilt!

Horze har en ljusbrun hoppsadel från wintec, dryga 5000 tror jag! :p Sådan har jag, och är man ute efter en syntet sadel är denna bra! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur