Söker info om fyra hästar...

F

Flizan

Har på ridskolan fyra f.d. galoppörer - Zap Off (Val 2004, e.Zagreb u.Just Walk On By), To The Queen (Sto 1994, e.Roi Danzig u.Not Too Bad), Nozomi (Val 2003, e.Primatico u.Mistys Mara) och Salad Days (Hin 1994, e.Diaghlyphard) och undrar om någon vet något om dem. Det enda jag vet över huvud taget efter att ha missbrukat google är att lilla Zap vunnit åtminstone ett lopp och att TTQ har en avkomma vid namn Kingbird. Har också hört ryktesvägen att Sallad i sin ungdom ska ha dragit in en viss summa pengar - vilket man kanske inte tror om den kärlekskranka hingsten som väver hela kvällarna i sin box.

Vill veta allt, vilken information som helst är till hjälp :)

Sv: Söker info om fyra hästar...

Om du går in på svenskgalopp.se och letar rätt på Sportinfo kan du se hästarnas prestationer. Nozomi är uppfödd av min granne och gick ganska bra men sen fick han en senskada (tror jag det var) och såldes som ridhäst.

Salad Days var mycket riktigt en bra häst!

Jag vet iallafall att jag gärna skulle vilja ha Salad här som avelshingst, om han är hälften så trevlig som sin bror ( samma pappa ) Local hero, som för övrigt också vävde.

Jag har haft hand om alla utom Nozomi.
Zapp Off inte mer än att jag drog fram honom när han föddes men hans mamma har jag haft mycket kul som helst med.

To the Queen var en av mina favoriter och förmodligen en av de absolut snabbaste hästar jag suttit på. Tyvärr funkade hon inte i löp så hon har ganska mediokra resultat, hon kallades Elvira och min dotter är döpt efter henne!

Salad Days kallades Teddy som åring, har han fortfarande en grop i pannan? Han lyckades få ett stort hål där alldeles innan han skulle säljas på auktion.

Lilla Teddy ville inte dia när han föddes så vi fick jobba ganska hårt på att få honom att komma igång. Sen fick han lunginflammation. Pga av allt detta var han mycket hanterad och världens snällaste som liten. Han verkades lös i boxen bredvid mamma. :)

Jag blev faktiskt glatt överraskad när han sprang så bra sen.

Marcus e.Eudaemon - Zuma, honom vann jag på i min första ritt som amatör. Jonny Drews tränade och jag hade mardrömmar natten innan att jag inte kunde hitta mina stövlar och Jonny gick runt och träckte Marcus utanför vågrummet. Jonny uppskattade inte slarv... :crazy:

Marcus kunde pulla ganska bra och hans ben var inte så där helt 100 och Jonny brukade fråga: Är du stark idag? när jag skulle cantra Marcus och då blev mina armar som gele.. Men vi överlevde och jag fick min första vinnare, väldigt trevlig häst!:love:

Theresia :love: red jag in hos Bengt Å Bengtsson och så småningom såldes hon till Bengt Mattsson, far till Daniel, som lät mig rida henne i löp. Vi var trea i något större damlöp och jag blev inkallad till Skiljedomstolen och fick beröm för min ritt..:angel:

Det var ju galopphästar du hade i åtanke :rofl:
Trodde du skämtade :D

hmm, skulle jag döpa barn efter mina favohästar så hade de fått heta Den lille gule, Tuffingen, Mill eller Fisa :cool:

Kan skriva hur mycket som helst känns det som, bor granne och har mina hästar på samma gård som To The Queen, Zap Off och Salad Days kommer ifrån.

Kortfattat så finns här just nu flera halvsyskon till ovanstående och avkommor till dessa. T.ex Elviras halvsyskon Bongo Quest och Tawny Eagle som är avelsston. Zap Off (kallades Bobby) har två småsystrar här, ett årsföl och en treåring, och hans mamma Bobban (Just Walk on By) finns fortfarande kvar i avel.

Själv äger jag en avkomma till Bongo Quest (To The Queen är alltså moster till denna) samt ett sto som är betäckt och konstaterat dräktig med Salad Days. Sambon äger en 2-åring som har Salad Days som pappa. Mamman till 2-åringen är en quarterhäst så det här är en s.k. appendix quarter. Vad jag vet så är det Salads enda avkomma så här långt då han har haft lite otur med sina ston. Vi hoppas stenhårt på hans kommande föl till våren som då blir ett "rent" fullblod och kan starta på galoppen så småningom.

Salads bror Soap Hero (kallad Harry) vävde oxå mycket, han fick en kanin i boxen, men tyvärr så vävde han mos av den...:crazy: Visste inte att Salad vävde, har ej sett honom göra det när han har varit här...

Avslutar innan det blir en hel roman:D

Enda gången Local Hero inte vävde, var när min tupp bestämde sig för att gå in i stallet och sitta och sova på Locals rygg :D

Oj, vad kul att jag fick så mycket svar :) Jag har ett antal tjejer i stallet som är halvt beroende av Queen, så de blir nog glada av att höra det här :)

Ja, Queen kallas numera mest för TTQ eller To The Queen rakt av, Nozomi kallas Nusse, Salad Days blev helt enkelt Sallad och Zap Off fick heta Zap, ZipZap eller andra variationer av det (med smeknamnet Myggan då han kom just för att han var mager som en). Jättefina hästar allihop, Zap går lektion upp till en gång per dag och tycker det är jättekul (formen sitter ibland i traven, men han är rätt mycket bebis och fattar inte allt man gör - försöker dock alltid så gott han kan).
TTQ har haft en liten viloperiod efter att ha slitit upp halva nosryggen på sin krubba men går nu lektion igen utan nosgrimma. Hon sköter sig super och är jättepopulär, men hon är kvick i bakbenen och inte den roligaste att pyssla med i boxen.
Nusse är lite halvdum och lyckas alltid slå sig sönder och samman var gång han blivit frisk från en hälta (kastar sig i boxen, kastar sig på ridbanan osv.), men just nu tror jag att han fungerar. Då han väl är hel och frisk sköter han sig kanon, rör sig bara lite väl fort.
Sallad kallas ofta för världens snällaste hingst av stallpersonalen, men han kommer gärna med tjyvnyp då man fyller vatten - och ibland då täcket kommer på. Och han blir fullkomligt galen såfort ett sto råkar gå förbi honom - inte för att de bryr sig särskilt mycket om honom. Han har dock alldeles för lite att göra och rids lite ibland på dagarna, men han står mest och väver antingen i hagen eller i boxen.

Och nu har både TTQ och Zappen debuterat i dressyrtävlingen Rock 'n' Ride, Zappers med en Elvis på ryggen och en högst missnöjd TTQ med knoppar i manen som bråkar och hoppar - gick bra med tanke på att ingen av dem har någon erfarenhet :) Lilla Queenen tyckte dock inte om att bli flätad och var rätt förbannad på mig då jag flätade henne åt ryttaren... Zap däremot var oerhört lycklig och avslutade programmet med att skygga för applåderna och hoppa över avspärrningen till framridningsbanan med glatt humör (ungefär *Baah, läbbigt folk- oj HINDEEEER!*) och fick finna sig själv med nosen i väggen då han inte förstår det här med att inte leka Täby galopp så fort han kommit över en bom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka