söker dressyrhingst till mitt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mala37
  • Startdatum Startdatum
M

mala37

Hej,

Jag har har ett 9-årigt sto e. Warsteiner -maraton som jag vill betäcka. En liten dam ca. 161. Ett mycket trevligt sto med god ridbarhet. 3 jämna gångarter med mycket god takt och balans med ett stort+ för en fin galopp med gott hasarbete. Önskar dock en avkomma som är lite lättare i typen och med en mer elastisk och påverkbar trav. Hon blev inriden sent och är endast tävlad dressyr i 1 år med flera placeringar i LA. Tävlad tom. LA:4 och plac. t.o.m. LA:3.

Vill ha en häst av det mindre slaget ca. 160-165 cm. Mitt sto har mycket massa, kraftig hals (många tror det är en hingst när hon varit ute o tävlat) dock med fin överlinje. Lite kort hals och kort rygg dock. Vill ej ha en hingst med kort hals.

Har funderat på dessa hingstar;
-Don Romantic
-Bocelli
_Maserati
- Bellamour
-Connaisseur

Behöver tips o råd på flera hingstar. Det är en vaken häst, mer tittighet vill jag undvikavilket måste beaktasi hingstvalet. Vill inte gärna ha ett rent fullblod.

Har försökt bifoga bilder på min häst men förstår ej hur man skall göra detta med URL adress? Någon som kan förklara?

Mvh Malin

Sv: söker dressyrhingst till mitt sto

Don Romantik ska du nog undvika om du inte vill ha en för stor häst. Han har gett mycket stort, även om det överlag är väldigt fina hästar.
Bocelli är den du annars föreslår som man vet något om nedärvningen på, och även han ger över medel i storlek även om det inte är så mycket som Don Romantik.
Övriga hingstar du har med har med har ännu inte tillräckligt många eller gamla avkommor för att ha fått några blup-siffror.

Vill påminna lite om Saigon om du vill ha en bra front och bra gångarter och även lätta upp lite. Saigon har typat sina avkommor väldigt väl och det brukar synas att det är en Saigon på just fronten, och bra gångarter med ett supertemperament. Och han är ju även a-premierad så du har en aning om nedärvningen, och brukar inte ge speciellt stort storleksmässigt heller.

/Camilla

Tack för tipset, Saigon skulle kunna vara något för mitt sto. Det är en mycket vacker häst, som säkerligen skulle lätta upp avkomman. Vet inte riktigt hur hans trav är dock. Vill ha elasticitet och bogfrihet.
Det är roligt med en svenskfödd häst oxå. /Malin

Har sett flera avkommor till Saigon som är högställda och med god rörelsemekanik. Ditt sto låter lågställd på stammen och Saigon borde kunna modernisera typen på avkomman.

bild på mitt warsteiner sto

th_IMG_2072.jpg

Hej, här kommer en bild på mitt sto e: Warsteiner. Är tacksam om någon mer kan ge tips på hingst som kan passa henne.

/Malin

IMG_2072.jpg
Hej igen sktckar några nya bilder då jag insåg att bilden blev alldelse för liten. Snälla, Tipsa gärna om fler hingstar som kan passa till mitt sto! / Malin
IMG_2073.jpg
[/IMG][/IMG][/IMG]
IMG_2138.jpg
IMG_2089.jpg

Hon är lite tjock på bilderna:p, men jag gillar verkligen henne! Fin utstrålning och väldigt vackert huvud:). Vad det gäller hingstar står det lite still i huvudet på mig. Är lite svårt när kravet är att avkomman inte ska bli för stor. De enda små hingstar jag kan komma på är Flash Dancer I.M och Maserati.

Maserati tycker jag också borde vara ett ganska bra val.
Sen är där Hermes, men vet inte om han ger litet eller om det bara är han själv som är liten, och sedan vet jag inte heller hur pass mycket han kan lätta upp även om han är bra i typen så har han även en del massa...

/Camilla

Väldigt fin häst! Jag säger som ch791022 och röstar på Hermes. Han är ju tämligen liten och relativt nätt men har i mitt tycke väldigt fina, luftiga gångarter. Hans son Bellman ser också relativt lätt och nätt ut.

Hej, tack så mycket för alla tips, det är mycket värdefullt för mig som aldrig avlat tidigare o inte är så insatt. Vad kul att ni gillade stoet. Hon har bra utstrålning och jag är mycket förtjust i henne. Hermes har jag inte ens funderat på tidigare. Skall kolla upp honom. Behöver ju en hingst med mycket bra trav. Vet inte hur hans gångarter är.

Vad kul att ni även föreslagit Maserati!. Såg honom på hingstvisningen på Strömsholm, tyckte han utmärkte sig bland dressyr hingstarna. Mycket utstrålning och en fantastisk trav med god takt och elasticitet. Blev mycket förtjust i honom....

Skall även kolla upp Flash Dancer, vet inget om honom alls..

Tränaren har sagt att jag inte skall bry mig så mycket om detta med storlek på hingst, utan att det är bättre att välja någon som ger en bättre storlek om jag dock mot förmodan skulle vilja sälja avkomman.

Om vi nu skippar att avkomman skall vara av det mindre slaget, vad tror ni då kan passa stoet för hingstar? Lingh, kan det vara något tror ni?
/Mvh Malin

Just Lingh hade jag inte använt till ditt sto, för jag tycker varken han är tillräckligt högställd eller ädel för att lätta upp henne speciellt.

Men det finns ju annat där du också har Flemming-blodet till exempel Twilight, som jag själv har en åring efter som jag så här långt är väldigt nöjd med, även om hon växer som ogräs och nog blir hög som ett hus, men väldigt väldigt ädel och låååångbent ;-)

Och Hertzendieb är ju också en riktigt fin hingst som verkar ge högställda och ädla avkommor, med tre bra gångarter. Och han är ju även roliga att använda i och med det är trakhener, så det är lite annorlunda blod i honom.

/Camilla

Om man ska kolla på vilka hingstar som ger avkommor som utmärkt sig bland fölvisningarna i år så är Don Romantic alltid i topp. I år följd av Zuidenwind och Dahlwinnie. Med Weltmeyer så nära i stammen hade jag satsat på att kombinera med Donnerhall-blod. Det brukar vara en mycket bra kombination som förenar Weltmeyer linjens utstrålning med Donnerhalls ridbarhet.

Då ska man nog försöka hitta något med donnerhall-fullblod/trakhener för Donnerhall-blodet är ofta ganska rejäla hästar, och med Weltmyer från andra håller så finns risken att det blir väldigt rejält...

Och om jag inte minns fel så har Hertzendieb-ungarna också gått bra på fölvisningarna överlag?

/Camilla

Hej, tack för alla hingsttips. Jag har lite fler frågor o funderingar.
Maserati: är mycket förtjust i honom, men är rädd att han är för kort i ryggen. Han är lite kvadratisk som sin far. Tror ni det är något problem för mitt sto?(Hon är ju lite kort i ryggen)

Är mycket svag för Donnerhallblod. Som påpekats tidigare lättar det kanske inte direkt upp om det inte finns fullblod/trakhener med. De jag gillar med donnerhallblod är:
- Bocelli
- Don romantic
-Dionysos

kommer inte på fler...Bocelli är jag mycket svag för, frågan är om han lättar upp avkomman? Kan det vara en kandidat tror ni?

Hermes faller mig inte i riktigt i smaken. Däremot Twilight gillade jag mycket. Var står han någonstans? Blir det importsperma? Hur är han i temperamentet?

Mvh Malin

Twilight står hos Millegarnen i blekinge-trakten, så det är inte utrikesskick på det.
Jag har själv hört både och om hans temperament men det jag själv sett av honom på tävlingsbanorna som unghäst, tyckte jag var helt okej, med mycket energi kanske lite mycket nerv, men det verkar inte gå vidare för min avkomma som har en massa nerv från mammas sida, ändå är mycket stabilare än mamma själv.

Jag skulle faktiskt inte fundera så mycket på ryggen på ditt sto, för tycker i alla fall inte på bilderna den ser kort ut, däremot hade jag velat se en modell med längre ben än vad hon har. Så jag hade inte tvekat på att använda Maserati därför.

/Camilla

Om du är rädd att det ska bli för tungt med Donnerhall på hingsten så rekomenderar jag De Noir e De Niro-Matco x.

jag håller med om att Donnerhall för nära nog ger en rejäl biff. Jag har dock valt Connaisseur till mitt sto, så jag tror på honom, men mitt sto är lätt o ädelt. Annars tycker jag att bellagio skulle kunna vara nåt. Lätt, modern i typ. Rörlig och med modern stam med mkt prestation! I den stammen har du också Flemmingh en bit bak (farfars far), på mors sida har du mycket multi i prestation, men mest hopp om man ser till stammen. Fadern United rids utav Edward Gal och tävlar i svår klass dressyr. Han imponerade mest på mig ihop med Connaisseur på årets bruksprov.

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 761
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 649
Senast: HMQ
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 545
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar