Söka sig framåt & nedåt

G

Gauti

Nu tycker jag att jag har alla problem i världen med min häst, frågar en massa hela tiden, men måste få veta allt :) och har en fråga angående detta med att söka sig framåt & nedåt, hur får man bäst hästen att göra detta korrekt? Tips på bra övningar tack :p
detta med att söka sig framåt & nedåt, dom blir väl inte framtunga av detta? bär dom sig lika mycket fram som bak när detta görs korrekt? är det detta man ska göra innan man börjar samla dom? är detta detsamma som att länga överlinjen? arbetar dom bättre med baken när dom söker sig framåt & nedåt?
Känns som jag är väldigt okunnig, men min häst är väldigt besvärlig just nu helt plötsligt & måste börja om med grunderna ett tag.
Tacksam för bra & lättförståeliga svar :)

Sv: Söka sig framåt & nedåt

Hej!
Jag försöker också få ordning på mina tankar runt dessa frågor.
Har du kollat på Barockforumet; där finns en bra tråd med en del av dessa frågor.
Jag tänker så här då jag kör ett pass:
hästen får hitta sin balans, med lösa tyglar, den går förhoppningsvis i en lång o låg form.
Med hjälp av drivning får jag den att vinkla sitt bäcken, jag fångar upp med lätt tygelkontakt.
Får jag inte den avspändhet jag vill ha; skänkelvikn, halv öppna
Sedan öppna, sluta, för samlingens skull
sedan trav e töltövningar
Jag ställer mig frågan: är detta ett vettigt upplägg?

Vinkla sitt bäcken? vad menas med det? :crazy: Varför ska dom göra det? & hur får man dom att göra det?

:confused: :confused: :confused:

Vinkla sitt bäcken? vad menas med det? :crazy: Varför ska dom göra det? & hur får man dom att göra det?

:confused: :confused: :confused:

Vinkla sitt bäcken kommer av att de orkar bära mer vikt bak, så sätter de sig mer bak.

Cristobal, jag tycker att ditt upplägg låter vettigt, tänk på att det tar tid för hästen att bli stark.

Gauti, då man arbetar hästen framåt, nedåt riskerar du att den lägger lite mer vikt framåt ett tag, men det får man ta. Det du får ut av det är att ryggen kommer upp och blir fri, och att bukmuskulaturen börjar arbeta på ett korrekt sätt. Med framåt, nedåt menas inte att du ska "bära" hästen genom tyglarna, utan den ska bära sig själv med sin egna balans. Som jag ser det är det ett sätt att länga överlinjen.

Bära sig lika mycket fram som bak tar lång lång tid, flera år tror jag att jag vågar påstå, om man ens någonsin kommer dit och i så fall bara korta stunder och i vissa övningar.

OA

Bra svar!
Tack för omtanken; jag tar det lugnt med min häst, och siktar på att förhoppningsvis till sommaren kunna tölta längre sträckor med henne.
Nu är det bara frågan om att hon får välja gångart själv då vi ökar tempot, och om det då blir några meter tölt så får det gå...
Annars uppbygnadsträning (hur länge tar det?)

Lite svårt är det att ge ett bra svar på webben men jag gör ett försök. Märk väl, det här är mitt sätt att jobba, det funkar för mig och är ett hopkok av vad en rad olika tränare inom olika ridgrenar har lärt mig. Jag säger inte att det funkar för alla. ;) Helgardering...

Jag brukar lägga all sådan träning från marken till att börja med, som med det mesta för all del. Tanken är ju att hästen sska höja manken och ryggen, slappna av i halsen/nacken och länga den framåt /nedåt men fortfarande ha en fin form på nacken. Alltså inte bara lufsa framåt. Hela poängen är att samtidigt som hästen gör detta måste den sätta under sig bakbenen så gången blir fin och sviktande. Man tappar poängen ifall rumpan hänger efter.

För mig funkar det i de flesta lägen att jobba på en lagom stor volt (olika från häst till häst) med tömkörning eller dubbellongering. På det viset kan jag forma hästen så det behåller en lätt böjning i nacken, spårar bra osv. med pisken hjälper man till bakifrån så att rumpan hänger med. Håller ihop det hela så att säga. Pisken är också ypperlig att peta upp bogar som kanske faller in osv. (Yttertömmen håller upp på utsidan) Tanken är att hästen ska lära sig att gå avslappnat i rätt gångart på volt och känna sig bekväm med det. Samtidigt måste man låta bli att nöta för mycket, risken är att de lär sig en massa knep att komma undan. :smirk: Börja såklart långsamt. Jobba varvat, skritt och trav, när de börjar fatta det hela och har balans i trav så plocka upp i galopp.

Men, det är absolut jätteviktigt att de inte blir framtunga. Då har man tappat hela poängen. De ska lyfta upp bogarna/manken/ryggen och få in rumpan och samtidigt kunna sänka huvudet och jobba neråt. Då får man spänst och man riktigt ser hur ryggmusklerna börjar jobba på ett avslappnat och fint sätt. När man saktar av till halt kan man ibland se hur de gör början till en sliding stop. dvs stannar med bakbenen under sig, tar stöd med rumpan och är fria i bogarna. Inte det att de kanar flera meter men tendensen finns där.

Sen är det bara att jobba på med sidvärtesförflyttningar, halvhalter, ryggningar och allt det andra. :)

Lycka till!

Finns säkert fler sätt att jobba på men det här är mitt.

Bra svar!
Tack för omtanken; jag tar det lugnt med min häst, och siktar på att förhoppningsvis till sommaren kunna tölta längre sträckor med henne.
Nu är det bara frågan om att hon får välja gångart själv då vi ökar tempot, och om det då blir några meter tölt så får det gå...
Annars uppbygnadsträning (hur länge tar det?)

Jag tror att det är himla olika. Min häst som är en femgångare med ganska lång rygg har behövt mycket tid, och behöver än. Så får han även dras med en matte/ryttare som lärt sig en del teori genom åren, men vars kropp behöver låååång tid att ta till sig allt detta. Min instruktör sa att min häst såg ut som en schäfer första gången hon såg honom, så långt bak stod han med sina bakben. Var bäckenet vinklat så var det allt åt fel håll :D Så vi tar oss fram i lagom takt, och det tar den tid det tar. Har haft honom i tre år och nu börjar han bli ganska så stark och kan bära sig på ett mycket bättre sätt. Jag valde att vänta med tölten ett slag, om det är rätt eller fel har jag ingen aning om. Så gjorde vi och nu har vi så smått börjat tölta igen, vilket är jättekul.

Kände att jag kanske lät lite för "expertig" i förra inlägget, lite för tvärsäker. Det är mer min åsikt snarare än någon absolut kunskap.

OA

Tack för alla fina svar, nu förstår jag lite bättre :) hästen min ska få en vila nu på 2 veckor, har tränat så han har blivit less. Men efter det så sätter jag igång med era tips & råd :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 257
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar