Söka sig fam och ned

L

lilla e

Hur får man hästen att söka sig framåt och nedåt. Hästen är jättelätt i munnen men jag saknar suget i tygeln. Hon är pigg och framåt. Driver jag för att få mer stöd i tygeln så ökar hon bara farten. Hur gör jag för att få henne att söka sig framåt mot tygeln?

Sv: Söka sig fam och ned

Försök känna takten med sätet, alltså att du rider i den takt du vill att hästen ska hålla. Om du tycker att hästen travar för fort så rider du saktare. Misstänker att du nu "åker med" när du driver med skänkeln?

Lycka till!

För mig är det lite hand, säte med slutet skänkelläge (vid behov), halvhalter, övergångar och andra lösgörande övningar som får min högnackade dam att slappna av fysiskt och psykiskt. Då söker hon sig framåt nedåt.

Försök känna takten med sätet, alltså att du rider i den takt du vill att hästen ska hålla. Om du tycker att hästen travar för fort så rider du saktare. Misstänker att du nu "åker med" när du driver med skänkeln?

Lycka till!

Du har nog rätt. Hon går fram förskänkel men sätter inte under sig.
Ska jag hålla emot med säte? Jag har ju för lite i handen, är det inte någon form av drivning jag behöver?

Jo, du behöver drivning för att få hästen att så att säga trampa på fram till handen. Men för att den inte bara ska springa fortare, vilket du inte vill, så behöver du vara stabil i sätet och med sätet tala om vilken takt och tempo du vill ha. Hoppas det går att förstå hur jag menar?

Då är jag med, ska pröva nästa gång.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar