Söka bostad

Sv: Söka bostad

Om du kan tänka dig att jobba i vården. Och bo i, runt Örebro.
Kan bara säga att just nu är det brist på vikarier, bådde i Kumla och Hallsberg. Tror inte det finns överskott i Örebro heller.
Då har ju inte åldern någon betydelse, bara du är arbetsvilig och passar att jobba med människor.

Kan du tänka dig att jobba inom vården brukar det alltid finnas tjänster, personlig assistent är annat yrke där det krävs personlig lämplighet men där uppdragen i sig kan vara relativt okomplicerade.

I Stockholm kunde man inte stå i kö utan att redan bo i Stockholm. Jag minns att jag blev utkastad från kön när jag flyttade till Solna...

Men det kanske finns flera bolag eller är andra regler nu? Värt att kolla upp i alla fall.

Nej, nej, det måste ha varit någon annan orsak. Jag bor ju i Skåne och har stått i kö i Sthlm sedan 1988! Tror inte jag vill tillbaka men möjligheten känns bra.

Men just Stockholm är nog inget bra alternativ för TS med tanke på bostadsbristen. Lättare att ordna livet på en något mindre plats tycker jag.

Lånar sista...

Jag ska börja jobba i Stockholm och håller på och kollar av bostadsmarknaden. Tufft känns det som, även om jag gärna letar mig lite utanför city.

Har ju häst med så det får ju gärna ligga vettigt stall i närheten av bostaden. Har hund också så det måste vara tillåtet med små fyrbenta.

Tips på var man kan leta och hur man kan leta? Jag kollar nu främst på Blocket vad som uthyres...
Boende på gård med stallplats är också ett alternativ, ett bra sådant :D

Men TIPS på var man kan leta och kostnadsfria bostadsköer mottages tacksamt.

Om du är EU-medborgare och berättigad till A-kassa i ditt nuvarande land så borde du vara berättigad till Svenska A-kassa på grundnivån.... Ring vilken A-kassa som helst och fråga så får du rätt svar direkt....

I Stockholm kunde man inte stå i kö utan att redan bo i Stockholm. Jag minns att jag blev utkastad från kön när jag flyttade till Solna...

Men det kanske finns flera bolag eller är andra regler nu? Värt att kolla upp i alla fall.

Jag ställde mig i kö i Stockholm 1986 och bodde då i en annan kommun, det var inga problem. Nu står jag fortfarande i kö och bor inte heller i Stockholms kommun.

Det var kanske något annat som gjorde att du blev utkastad från kön?

örebro har näringslivsförtur. får du fast jobb får du lägenhet hos öbo. min vän aöker en pa från 1 sep. 8-16 vardagar. 24500 i lön. hon är jättetrevlig!

Är jag berättigad till A-kassa i Sverige tack vare att jag har haft jobb i Tyskland? Jag måste alltså inte ha jobbat i Sverige först? Det var ju i så fall goda nygheter. Jag jobbar ju nu och kvalificerar mig till A-kassa i så fall. Tack EU som gör det enklare att flytta mellan länder!

Du kan tillgodräkna dig tiden i Tyskland när du återvänder till Sverige, jag tror dock att det gäller med förutsättning att du arbetar när du kommer tillbaka till Sverige. Detta då tanken med a-kassa är att det ska vara ett skydd vid ofrivillig arbetslöshet.

Är din tanke att leva på a-kassa när du kommer till Sverige tror jag du måste ta med dig din tyska a-kassa till Sverige. Dvs. du måste först bli beviljad a-kassa i Tyskland, sedan anmäler du din tyska a-kassa att du ämnar söka jobb i Sverige, då får du en blankett med vilken du kan ansökan om a-kassa i Sverige i x antal månader. Har du inte fått jobb efter x antal månader (tror det är 3 månader) förväntas du försörja dig på annat sätt eller återvända till Tyskland.

Rörligheten inom EU är inte så enkel som man kan tro, eftersom att varje land har sina egna socialförsäkringssystem. Alla fall leder till en egen prövning och man kan inte bygga upp en återflytt till Sverige på tanken att få a-kassa. Det finns inga garantier.

Med det sagt så är inte a-kassa ett sätt att få en bostad i Sverige vid återflytt. Givetvis kan du stå i bostadskö även om du inte bor i Sverige (det gjorde jag), men för att få skriva hyreskontrakt krävs en stabil inkomst.

Nu är det ju lite drygt 7 år sedan jag flyttade tillbaka till Sverige, men jag fann att bostadsbolagen var väldigt kräsna med mig eftersom det inte fanns någon kredithistoria på mig alls, då jag varit borta i ganska så många år. Jag hade jättestora problem med det faktiskt trots att jag är en talför person som inte alls är rädd för att ringa och tjata!

Bostadsbolagen var medvetna om problemet dock, men det spelade liksom ingen roll hur mycket jag än talade om och skickade kontoutdrag mm. I och med att de inte kunde ta en kreditupplysning på mig så fick jag aldrig någon egen lägenhet utan fick lösa det på annat sätt.

Det här med bristande kredithistoria har jag hört många historier om, så när jag planerade min flytt tillbaka till Sverige förberedde jag mig för en stor strid. Jag begärde ut ett utdrag från den schweziskiska kreditupplysning som styrkte min kreditvärdighet, var beredd att muta med pengar i deposition etc. Lustigt nog är det ingen som ifrågasatt min kreditvärdighet. Mitt schweziska utdrag har jag uppvisat vid ett tillfälle, för att jag propsade på det!

Ett sätt att få bostad är att annonsera själv. När jag själv skulle flytta för mindre än ett år sedan var det helt hopplöst att ens få svar när man svarade på Blocketannonser. Sedan satte jag in en annons själv och fick plötsligt 5 alternativ att välja på. Det här var alltså precis utanför de centrala delarna av Stockholm. Så tak över huvudet kan man få men det blir väl knappast exakt det man önskar sig.

Det här med bristande kredithistoria har jag hört många historier om, så när jag planerade min flytt tillbaka till Sverige förberedde jag mig för en stor strid. Jag begärde ut ett utdrag från den schweziskiska kreditupplysning som styrkte min kreditvärdighet, var beredd att muta med pengar i deposition etc. Lustigt nog är det ingen som ifrågasatt min kreditvärdighet. Mitt schweziska utdrag har jag uppvisat vid ett tillfälle, för att jag propsade på det!
Nej, det var ingen som ifrågasatte min kreditvärdighet heller, eftersom det inte kom så långt! Söker man lägenheter kommer man inte ens så långt som att kunna visa upp någonting, eftersom de kollar redan innan de erbjuder lägenheter eller tar tid till sig att prata med dig. Jag tror att det finns något program för det som visar på en gång och personer som inte har ett VISA-kort tex utfärdat i Sverige får helt enkelt inte ens ett erbjudande.

I Växjö verkar det lätt att få en hyresrätt. Jag ställde mig i kö(gratis så klart) för drygt ett år sen när jag inte visste var jag ville plugga och fick/får erbjudande varje vecka.

Det kan jag säga att det inte stämmer. Bostadsmarknaden i Växjö är minst sagt överhettad. Visst kommer erbjudanden om du står i bostadskö, men om du inte har en massa poäng kan du inte räkna med att du får något av erbjudandena. 1 dag i kö = 1 poäng. Möjlighet till lght kanske med typ 1000 -1500 poäng. Och då är det inte attraktiva områden jag pratar om.

@Ramona Det här med krav på VISA-kort låter helmärkligt tycker jag. Det du skriver kan bara gälla vissa lokala fastighetsbolag eller så har det ändrats de senaste åren, för jag känner flertalet fd utlandssvenskar som kunnat fixa lägenhet utan problem. Däremot har jag hört de som haft problem att få bolån och mobilabonnemang pga. bristande kredthistorik.

Fast det är inte så konstigt @Sedna. Finns man inte ens med i folkbokföringen så är det svårt att hitta någon info om dig. Så när det tar fram vilka som ska erbjudas lägenhet, går in på eniro.se eller vad som och letar efter dig så inser det snart att du inte finns. Visst, kan du ha meddelat när du sökte lägenheten att du är bosatt utomlands och ska flytta till Sverige, men det är inte alla bostadsbolag som har ett sådant upplägg när man söker.

Sen är det klart att det går att få en lägenhet i Sverige utan problem. Frågan är bara vart i Sverige man vill bo.

Jag fick tips på att jag som utlandssvensk "har rätt" att ställa mig i kö för bostad trots att jag inte bor i Sverige. Stämmer det? Kötiden är ju i normala fall många år så min situation är kanske i rätt läge när/om jag får ett bostadserbjudande. Man kan ju hoppas. Vill ju inte spendera massor med pengar på köavgifter utan jag får försöka hitta bostadsbolag där det inte kostar något att stå i kö.

Dret är ju ett moment 22 att flytta tillbaka till Sverige. Måste ha ett jobb, måste ha en bostad. Ingen bostad, inget jobb.

Mina närmaste vänner bor i Storstockholm och det är väl egentligen till det området jag vill tillbaka eftersom det är det som jag känner till bäst. Men jag kan tänka mig många andra orter också. Örebro, Nyköping och Växjö är några orter som jag funderat på. Hänger ju en del på hur arbetsmarknaden ser ut också. Mitt ursprungliga yrke fungerar inte, men jag har planer på att försöka skaffa busskörkort igen.

Accepterar bostadbolagen att ge hyreskontrakt till någon utlandsboende som saknar jobb?

Jag känner en ganska högt uppsatt person inom Behrn fastigheter i Örebro så jag har fixat bostad till mig och sambo när vi flyttar nästa vecka. Har man inte stått i kö hos typ Öbo i många år (jag ställde mig i kö 2009 men saknar ännu poäng för att få en lya i bra läge) är nog ens bästa chans här att känna någon som vet ifall det finns lägenheter som kommer bli tillgängliga inom kort. Vi hade tur nog att få en mitt i centrum.
Jobbmarknaden för personer med endast gymnasiekompetens är sådär. Har man körkort har man lite bättre chanser. Truckkort är ett plus. även taxi-licens är ett plus. Helst ska man ju ha en högskoleexamen. De kommer inte slänga jobb efter en, men jo man kan få jobb om man söker väl och till rätt målgrupp.

Jag star kvar i ko hos Uppsala hem. Det kanske behovs om typ en 10 ar eller nagot.

Privat annonser kan ju funka också beroende pa hur/var du vill bo. Vi har ju planerat att hyra ut varat hus om 1-2 ar (nar det ar fardig renoverat :angel:), det ligger ju i en valdigt liten by i Hallsberg men vi brukar se annonser i lokala Ica affären efter folk som soker hus att hyra. Perfekt for oss eftersom vi da redan vet att personen vill bo i området :)

Edit - lappar i lokal affaren kanske ar lite svart nar man bor utomlands. Menade att man kanske kan annonsera over natet sjalv ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka