Söka bostad

veteranix

Trådstartare
Jag fick tips på att jag som utlandssvensk "har rätt" att ställa mig i kö för bostad trots att jag inte bor i Sverige. Stämmer det? Kötiden är ju i normala fall många år så min situation är kanske i rätt läge när/om jag får ett bostadserbjudande. Man kan ju hoppas. Vill ju inte spendera massor med pengar på köavgifter utan jag får försöka hitta bostadsbolag där det inte kostar något att stå i kö.

Dret är ju ett moment 22 att flytta tillbaka till Sverige. Måste ha ett jobb, måste ha en bostad. Ingen bostad, inget jobb.

Mina närmaste vänner bor i Storstockholm och det är väl egentligen till det området jag vill tillbaka eftersom det är det som jag känner till bäst. Men jag kan tänka mig många andra orter också. Örebro, Nyköping och Växjö är några orter som jag funderat på. Hänger ju en del på hur arbetsmarknaden ser ut också. Mitt ursprungliga yrke fungerar inte, men jag har planer på att försöka skaffa busskörkort igen.

Accepterar bostadbolagen att ge hyreskontrakt till någon utlandsboende som saknar jobb?

Sv: Söka bostad

Hur gör man för att få bostad när man inte kan köpa? Jobb som är aktuellt för min del är ju enbart okvalificerade jobb och det kan jag ju inte heller söka från utlandet. Jag behöver ju få en inkomst innna jag kan flytta till något nytt. Kan man få hjälp av samhället på något sätt? Min kompis skämtade om att jag ju i princip är en flykting. Jag flyr ju från ett land där jag inte vill bo längre.

I Sthlmområdet är det ju så svårt att hitta trevlig bostad. Varför inte ta dig ner till Skåne. I Malmö tex finns ingen sån megabostadskö som tar 100 år innan man får bostad utan man ringer runt till olika bostadsbolag.

Det blir lättare om du kan bo tillfälligt hos någon du känner och därifrån söka jobb.

I Örebro finns det många privata värdar som har bra lägenheter och hyr ut till folk som verkar vettiga. Kexet fixade ett centralt förstahandskontrakt på en månad eller två genom att kontakta privata värdar.

Det blir lättare om du kan bo tillfälligt hos någon du känner och därifrån söka jobb.

Hade den lösningen funnits så hade jag gjort så. Mina vänner bor trångt (Storstockholm...) så jag kan inte bo hos dem tills det har ordnat sig med allt. Det kan ju ta ett bra tag att ordna allt. Åratal i värsta fall.

I Örebro finns det många privata värdar som har bra lägenheter och hyr ut till folk som verkar vettiga. Kexet fixade ett centralt förstahandskontrakt på en månad eller två genom att kontakta privata värdar.

Låter ju bra! Hur ser arbetsmarkknaden ut i Örebro?

Du kan ju stå i bostadskö redan nu.
Och bör dessutom göra det då det kan ta flera år att få ett eget förstahandskontrakt.
I början kan du vara tvungen att bo i andra hand.
Leta rätt på var du vill bo och ställ dig i kö där.
Rikshem är bra då de har bostäder på många orter och så de lokala bolagen.

Och så får du ordna en tillräckligt fast inkomst medan du bor i andra hand.

Kommunala bostadsbolag brukar gå att stå i kö hos utan kostnad, i Örebro är det örebrobostäder. Har bott hos dem och var väldigt nöjd. Bodde hos ett privat bolag också som jag tyvärr glömt namnet på, var också helt ok.
Att ställa sig i kö nu hos ett antal är smart, så du har ett antal köår med dig när det blir dags, så har du större valmöjligheter.

Hur gör man för att få bostad när man inte kan köpa? Jobb som är aktuellt för min del är ju enbart okvalificerade jobb och det kan jag ju inte heller söka från utlandet. Jag behöver ju få en inkomst innna jag kan flytta till något nytt. Kan man få hjälp av samhället på något sätt? Min kompis skämtade om att jag ju i princip är en flykting. Jag flyr ju från ett land där jag inte vill bo längre.

Varför kan du inte ska jobb från utlandet? Jag sökte jobb i Tyskland från Sverige och passade sedan in intervjuerna under en semestervecka. Sen löste vi resten via e-mail och det gjorde att jag hade klart med jobb redan innan jag flyttade utomlands. Och som svensk måste det ju vara enklare att göra tvärtom när man vill hem igen (tycker jag i alla fall).

Tycker du ska kolla upp om det verkligen är omöjligt söka jobb från utlandet.

Inkomst har du väl om du nu jobbar? Då är du ju i Tyskland automatiskt med i A-kassan och den får du ta med dig inom EU, dvs räknas alltså även i Sverige. Dessutom måste ju din man fortfarande betala underhåll till dig. Bostadsbidrag lär du väl också vara kvalificerad för. Hur det är med barnbidrag när man som utlandssvensk flyttar tillbaka vet jag inte, har inga barn och har inte satt mig in i det.

Örebro: Beror på vad man ska jobba med kan jag tro, de verkar alltid söka efter industripersonal, truckförare och sjuksköterskor finns det också jobb åt såklart.

Om man står i ÖBO's kö så kan man få lägenhet efter några år bara, om man inte är superkräsen med området. Där behöver man bara fylla i årsinkomst när man tackar ja.

I Stockholm kunde man inte stå i kö utan att redan bo i Stockholm. Jag minns att jag blev utkastad från kön när jag flyttade till Solna...

Men det kanske finns flera bolag eller är andra regler nu? Värt att kolla upp i alla fall.

Andrahandskontrakt går att få i Stockholm och är det riktig panik finns det vandrarhem och lägenhetshotell man kan bo på en tid. Sen är det ingen omöjlighet att få förstahandskontrakt inom rimligt avstånd från stockholm. För några några år sedan blev jag utan kötid erbjuden lägenheter i flera Stockholmsförorter genom att söka hos Stena och Akelius.

Accepterar bostadbolagen att ge hyreskontrakt till någon utlandsboende som saknar jobb?
Nu är det ju lite drygt 7 år sedan jag flyttade tillbaka till Sverige, men jag fann att bostadsbolagen var väldigt kräsna med mig eftersom det inte fanns någon kredithistoria på mig alls, då jag varit borta i ganska så många år. Jag hade jättestora problem med det faktiskt trots att jag är en talför person som inte alls är rädd för att ringa och tjata!

Bostadsbolagen var medvetna om problemet dock, men det spelade liksom ingen roll hur mycket jag än talade om och skickade kontoutdrag mm. I och med att de inte kunde ta en kreditupplysning på mig så fick jag aldrig någon egen lägenhet utan fick lösa det på annat sätt.

Mina närmaste vänner bor i Storstockholm och det är väl egentligen till det området jag vill tillbaka eftersom det är det som jag känner till bäst. Men jag kan tänka mig många andra orter också. Örebro, Nyköping och Växjö är några orter som jag funderat på.

Så bra att du tänker brett och är öppen för olika alternativ. Generellt är det svårast att hitta små billiga hyresrätter i storstäderna och universitetsstäderna. Alltså viktigast att ställa sig i bostadskö i god tid där. Å andra sidan är andrahandsmarknaden mera utbredd där.

Bostadsbolagen skriver inget kontrakt med någon som saknar inkomst, oavsett om du är utlandsboende eller svenskboende. För att få kontrakt måste du ha inkomst. Men jag tror inte du måste ha inkomst för att få stå i kö. Enklaste sättet att ta reda på det är att ställa dig i kö förstås :-) De stora kommunala bostadsbolagen når du lätt via deras hemsidor och där hittar du säkert alla köregler.

Eftersom bostadsorten är flexibel kan du söka jobb brett och se var det nappar. Jag anser knappast att bussförare är ett okvalificerat jobb, undervärdera inte dig själv och din erfarenhet. :) Men du se till att klara ut det där med busskörkortet så snart som möjligt, det är så mycket som löser sig för dig när du har det klart.

jag har planer på att försöka skaffa busskörkort igen.

Har du haft busskörkort tidigare? I Sverige?

Är anledningen till att du inte har det längre att det gick ut och du förnyade det aldrig? För är det så så är det inte säkert att du behöver ta om det utan har du tur så räcker det med att du skickar in ansökan, hälsodeklaration + läkarintyg till Transportstyrelsen så får du tillbaka dina behörigheter utan att behöva köra upp igen :) (lite beroende på hur länge sedan det är du tappade behörigheten).

Dock måste du vara skriven i Sverige vid tillfället om jag inte missminner mig.

I Växjö verkar det lätt att få en hyresrätt. Jag ställde mig i kö(gratis så klart) för drygt ett år sen när jag inte visste var jag ville plugga och fick/får erbjudande varje vecka.

I Malmö tex finns ingen sån megabostadskö som tar 100 år innan man får bostad utan man ringer runt till olika bostadsbolag.

Nja det är inte lika illa ställt som i Stockholm men nog är det bra svårt att hitta boende i Malmö också numera. Varje höst är det totalkris med alla nya studenter som ska börja plugga i Lund och Malmö. Hos bostadsbolagen kan du få stå ett bra tag (ett par år) i kö och många bor i kollektiv eller i andrahand. Det kan vara värt att ringa runt till privata hyresvärdar dock.

Jag har försökt att kolla upp det och jag måste ha bott i Sverige i 6 månader först för att få nytt körkort. Mitt tyska körkort går inte att byta mot svenskt nu när jag bor i Tyskland. Tyärr! Ett alternativ som blir billigare är förstås att vänta med körkortet tills jag har bott i Sverige i 6 månader och under tiden försöka hitta någon annna försöjning.

Varför kan du inte ska jobb från utlandet? Jag sökte jobb i Tyskland från Sverige och passade sedan in intervjuerna under en semestervecka. Sen löste vi resten via e-mail och det gjorde att jag hade klart med jobb redan innan jag flyttade utomlands. Och som svensk måste det ju vara enklare att göra tvärtom när man vill hem igen (tycker jag i alla fall).

Tycker du ska kolla upp om det verkligen är omöjligt söka jobb från utlandet.

Inkomst har du väl om du nu jobbar? Då är du ju i Tyskland automatiskt med i A-kassan och den får du ta med dig inom EU, dvs räknas alltså även i Sverige. Dessutom måste ju din man fortfarande betala underhåll till dig. Bostadsbidrag lär du väl också vara kvalificerad för. Hur det är med barnbidrag när man som utlandssvensk flyttar tillbaka vet jag inte, har inga barn och har inte satt mig in i det.

Är jag berättigad till A-kassa i Sverige tack vare att jag har haft jobb i Tyskland? Jag måste alltså inte ha jobbat i Sverige först? Det var ju i så fall goda nygheter. Jag jobbar ju nu och kvalificerar mig till A-kassa i så fall. Tack EU som gör det enklare att flytta mellan länder!

Jag har kollat runt på annonser om arbeten och det ser ju ut som om det finns jobb inm olika branscher att söka. Sen är ju kanske min ålder ottaktiv tyvärr, 52 år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka