Sojamjöl - hur mkt?

H

Hot Shot

Som många andra har vi fått ett väldigt proteinfattigt hösilage i år och efter att ha knåpat ihop en foderstat med hjälp av hippocampus foderstatsprogram så fick jag fram att 1,5 kg lusern/dag skulle vara lagom att fodra med för att få upp proteinet.

Men nu funderar jag på om det inte skulle bli billigare att dra ner lite på lusernen (kanske ta bort helt?) och ge sojamjöl också.

Men hur mycket är lagom att ge för att det ska motsvara 1,5kg lusernpellets?

Om någon foderkunnig har lust att hjälpa mig vore jag väldigt tacksam! :bow:

Sv: Sojamjöl - hur mkt?

Beror på värdena på lusernen. Kraffts tex ligger å 105 g smrp/kg, sen finns det märken med högre värden. Men räknar man med 105g och standardsojavärden så motsvarar 1,5 kg lusern ca 400 g soja.;)

(1,5 kg lusern= 157,5 g smrp, 400 gram soja= 156 g smrp)

Om du ger soja motsvarande lusern i proteintillskott så kommer du att ge mindre energi. Det beror ju på hästens behov om det är bättre eller sämre.
// Linda

Vilket du ska ge, lucern eller soja beror på vilket som är bäst för hästen.
Om du ger soja bör du kunna höja ensilage givan. Hur mycket får den nu i ts/100 kg kroppsvikt? Hur mycket mer kan den äta?
Har du en låg grovfodergiva och du tror att hästen kan äta mer så ge soja, max 100gram/100 kg kroppsvikt och utfodrings tillfälle.
Har hästen redan nu en hög grovfodergiva och inte kan äta mer så behåll lucernet.

Han skulle säkert kunna peta i sig 5kg hösilage till så då borde det ju vara bättre att ta bort lusernet helt och istället ge 400gr soja alltså?

Senast ändrad av en moderator:

Om man får låna tråden lite...

Kan man ge endast soja om hästen gillar det? Alltså hösilage och soja. Tänker om det är svårsmält eller liknande, men han äter ju hösilage direkt efter sojan. Har en häst som ska ha så lite MJ som möjligt och jämfört med andra preparat tycker jag soja ger minst MJ. Han får en näve havre samtidigt som 'lite gott'.

Om man får låna tråden lite...

Kan man ge endast soja om hästen gillar det? Alltså hösilage och soja. Tänker om det är svårsmält eller liknande, men han äter ju hösilage direkt efter sojan. Har en häst som ska ha så lite MJ som möjligt och jämfört med andra preparat tycker jag soja ger minst MJ. Han får en näve havre samtidigt som 'lite gott'.

Maxgränsen för soja är 100g/100 kg häst och utfodringstillfälle.
Hur mkt skulle du ge, hur stor är hästen och hur mkt proteiner innehåller hösilaget?
Egentligen måste det vara bättre att inte ge soja tillsammans med ngt annat.

Vad är det som skulle vara svårsmält?

Om någon kan ta sig tid och hjälpa mig att sätta ihop en balanserad foderstat vore jag evigt tacksam då detta gör mig gråhårig, får det inte alls att stämma när jag sitter själv och försöker få ihop det efter hippocampus foderstatsprogram. :confused:

Har ett halvblod på 550kg, normalfödd och i normalt arbete.

Har följande värden (tyvärr ej mineraler) från två vallar:

Ts 71%
Energi 6,9MJ
Smrp 26

Ts 72%
Energi 9,8MJ
Smrp 36

Vill ge så mkt hösilage som möjligt och skulle gärna slippa "smådutta" med allt för mkt tillskottsfoder. :crazy:

Vet inte vad hästen väger men en bra bit över 500 iaf ;) Han behöver inte få mycket, bara några deciliter, för att få upp kvoten till 6. Hösilaget har 34 g smältbart protein.

Har inga belägg för varför jag undrar om det är svårsmält eller så, känns bara konstigt att ge endast soja :p ungefär som att ge ej uppblött pellets - man kan men det känns fel ;)

Senast ändrad:

Soja är lättsmält det spjälkas och tas upp snabbt i hästen.
1 dl väger ca 60 gram. Jag vet inte om hästen äter bara det. det brukar inte vara svårt att få i dem i och för sig. Jag blandar det med lite betfor.
Men jag menar att du inte behöver ge det tillsammans med ngt grovfoder. Om grovfodret innehåller en del proteiner kan det kanske bli för mkt på en gång.

Nu har jag bara räknat på det första höt och med ett arbetstillägg för 20 min skritt och 30 min trav/galopp om dagen. Då gav 12 kg hö och 0,5 kg soja en bra foderstäat på MJ och protein. 9 kg hö och 3 kg krafft lucern gav i princip samma värden.

Tja i dagsläget får han ju bara en dl havre tillsammans med 0,5 dl soja (invänjning) och han slickar rent krubban :p

Hösilaget innehåller ju som sagt bara 34 g protein...

Tack snälla! :bow:

Och 1/2 kg soja/dag är allstå inte skadligt att ge?

till en häst på 550 kg kan du ge 550 gram soja tre gånger om dagen om du behöver. 500 gram ska inte vara farligt, bara du vänjer in det sakta. Har du möjlighet så kan du naturligtvis dela upp även 500 gram på flera fodringar.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V