Sojamjöl - funderingar

_Runaway_

Trådstartare
Ponnyn har fallit ur under sommaren i samband med ett nytt parti hösilage. fort har det gått och bedrövlig ser han ut :crazy: Ska börja ge honom olja och sojamjöl med betfor för att göda upp honom. Men mina funderingar är kring soja. Har försökt hitta näringsinnehållet för detta utan resultat. Smältbart råprotein och MJ per kilo foder? Och hur snabbt kan jag öka på mängden, har hört att man ska vara väldigt försiktig med detta i början.

:bow:

Sv: Sojamjöl - funderingar

Ponnyn har fallit ur under sommaren i samband med ett nytt parti hösilage. fort har det gått och bedrövlig ser han ut :crazy: Ska börja ge honom olja och sojamjöl med betfor för att göda upp honom. Men mina funderingar är kring soja. Har försökt hitta näringsinnehållet för detta utan resultat. Smältbart råprotein och MJ per kilo foder? Och hur snabbt kan jag öka på mängden, har hört att man ska vara väldigt försiktig med detta i början.

:bow:
smältbart råprotein = 380 och energi = 12,5

Ta några veckor på dig att öka givan. Sedan ska man inte ge mer än max 100g per 100 kilo häst.

Vetekli är också bra som proteinhöjare, men då måste man tänka på fosformängden då vetekli innehåller stora mängder fosfor. Passar dock rätt bra ihop med betfor (som har rätt hög halt kalcium).

Min gammelhäst blir väldigt fin på soja/betfor/vetekli-blandning nu när hans näringsupptagningsförmåga har minskat med åldern. Gott är det också tycker han (lucern kan han inte äta och det är heller inte särskilt smakligt)

Värdena beror på vilket märke du väljer. Den soja jag ger har 432 smrp och 12,3 MJ. Sen som sagt, max 100g/100kg häst per giva. Långsam invänjning, jag tror jag gav en halv dl två ggr om dagen i en vecka och sedan ökade med en halv dl/giva varje vecka ungefär.

Det allra bästa är förstås ett analyserat och bra hö och sedan komplettera med de tillskott som saknas och även plussa på lite så att han vänder. Skaffa också ett band att mäta vikten med. Finns billiga bra på Börjes. Känns ju bra att hålla koll. Lycka till!

Grovfodret är analyserat så jag vet vad jag ger honom men vi fick en tillfälligt annat parti nu under sommaren, och det var inte lika bra som det tidigare silaget. Men till hösten ska vi beställa nytt så vi får det vi vill ha igen.

Grovfodret är analyserat så jag vet vad jag ger honom men vi fick en tillfälligt annat parti nu under sommaren, och det var inte lika bra som det tidigare silaget. Men till hösten ska vi beställa nytt så vi får det vi vill ha igen.

Aha. Men om det bara är tillfälligt så borde det räcka med att öka mängden av både energi och protein ett tag. Enklast är att ta ett fullfoder för att inte krångla till det. tex krafft groov 125. Där har du både energi och relativt mycket protein. (eller liknande foder av andra tillverkare)

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
F
Foder & Strö Jag är sämst på att tyda analyser.. Behöver er hjälp. Min häst är 11 år och han äter hö just nu men han blir så hostig av det. Därför...
Svar
16
· Visningar
1 267
Senast: FJ_
·
Foder & Strö Hur skulle ni göra om hästen har en uträknad foderstat som bör passa, men hästen har börjat gå ner i vikt. När min häst vilade fick...
2
Svar
20
· Visningar
2 974
Senast: Songbird
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar