A

aalleexx

Ursäkta en dum fråga. Men jag undrar vad det är för soja man ska ge hästen för ökat proteinintag. Är det vanlig som du köper i matvarubutiken eller är det ngn speciell i foderaffärena?

Sv: Soja

Tror inte du kan köpa soja i livsmedelsbutiker.
Sojan är som ett grovt mjöl, och köps på t.ex Granngården eller hos annan foderleverantör.

aalleexx skrev:
Ursäkta en dum fråga. Men jag undrar vad det är för soja man ska ge hästen för ökat proteinintag. Är det vanlig som du köper i matvarubutiken eller är det ngn speciell i foderaffärena?
ingen fråga är dum i ett frågeforum ;)

vad är sojan bra för? är det protein eller?

Nej man ger "torkad soja", sojaprotein till hästar. Det finns på granngården typ, finns garanterat inte i affärer :D

Finns inga dumma frågor... :-)
"Sojan" man ger till hästar är egentligen sojamjöl, alltså det som blir kvar efter att man utvunnit oljan ur sojabönor. "Sojan" du köper i mataffärer är gjord på fermenterade sojabönor (i alla fall den enda sojan jag har sett, sån där svart sås...).

det brukar finnas sojamjöl på hälsokosthyllan - många vegetarianer äter soja för att få i sig protein

Ja, det tror jag absolut att det finns. Tänk bara på att vara försiktig med att fodra med soja.

Du har fått svaret vart du finner soja, på granngårn i säck.
Soja skall endast ges i begränsad mängd, maxgivan räknas 1 hg per 100 kg kroppsvikt och dygn.

Tack så mycket för svaren. Buke är ett fantastiskt forum med alla dessa duktiga hästmänniskor där man kan få svar på det mesta. :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
576
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama