Soja som skelettförstärkare...

S

Stopek

Läste i tidningen att kvinnor som äter mycket soja får ett starkare skelett. Kvinnor har ofta problem med benskörhet och det är väl därför studien gjordes.

Det som jag då funderar över är givetvis vilken effekt soja har på hästar. Är det någon som känner till någon studie? Vet om det har forskats? Intressant då om man ger sojamjöl till unghästar för att få ordentligt med byggklossar/protein till växande muskler om det då också ger ett starkare skelett. I sådant fall är ju soja en protein som är att föredra. Det som jag förstått annars lätt händer är att musklerna växer för fort med mycket protein så att skelettet inte hänger med och blir svagare. Gäller detta kanske inte för sojamjöl?

Hälsning Maja

Sv: Soja som skelettförstärkare...

Att kvinnor efter klimakteriet får mindre benskörhet om de äter soja beror på att soja innehåller östrogen-det kvinnliga könshormonet. Unghästar har ingen glädje av östrogen tillförsel. Däremot är tillförsel av högvärdigt protein en förutsättning för normal skelettutveckling. HH

HelenaHandberg skrev:
Att kvinnor efter klimakteriet får mindre benskörhet om de äter soja beror på att soja innehåller östrogen-det kvinnliga könshormonet. Unghästar har ingen glädje av östrogen tillförsel. Däremot är tillförsel av högvärdigt protein en förutsättning för normal skelettutveckling. HH

Då kanske man skulle passa sig för det till unghingsten. :smirk:

Jag trodde enligt tidningsartikeln att det gällde om kvinnor ätit soja under hela sitt liv och inte bara efter klimakteriet. Så att vara vegetarian och storkonsument av soja gör mig ingen nytta under ytterligare några år då? :D

Vad vet du om för mycket protein till unghästar? Har hört både och... Kan för mycket ge en för snabb utveckling/tillväxt och därmed försämra hästen?

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Då kanske man skulle passa sig för det till unghingsten. :smirk:

Jag trodde enligt tidningsartikeln att det gällde om kvinnor ätit soja under hela sitt liv och inte bara efter klimakteriet. Så att vara vegetarian och storkonsument av soja gör mig ingen nytta under ytterligare några år då? :D

Vad vet du om för mycket protein till unghästar? Har hört både och... Kan för mycket ge en för snabb utveckling/tillväxt och därmed försämra hästen?

Hälsning Maja

Det är ingen fara om föl/unghästar får överdoser av protein men olämpligt med för mkt energi. I en studie såg man att föl som fick ca 125-130 % av sitt energibehov fick mer skelettproblem än de som fick 100 % av energibehovet men 125-130 % av proteinbehovet. I den senare gruppen var det inte mer skelettproblem än bland dem som fick 100 % av såväl protein som energibehovet.

Mest olämpligt tycks det vara att ge för mkt energi i form av spannmål el annat med högt glykemiskt index.

Om östrogenet: det är livsdosen av östrogen (egen och tillförd) som visar sig i skelettet – hög livsdos - sen urkalkning. Låg dos under livet – tidig urkalkning. (Gäller kvinnor, inte hästar!) HH

Intressant. Har bekymmer med att ha både vuxen häst och unghäst i hagen och löser det med fri tillgång på grovfoder av hög kvalité men lite magrare. Tar sedan in och utfodrar med korn med hög proteinhalt, proteinrikt hö och soja till unghästen. Men det blir ju då bara en utfodring om dagen. Att mumsa på över natt visserligen. Kan du se något problem med det?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 429
Foder & Strö Hur himla kinkigt är det egentligen med kvoten på unghästar? Det här verkar mer och mer bli en vinter på undantag på alla möjliga...
Svar
7
· Visningar
1 324
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar