Soja och vetekli?

Aliil

Trådstartare
Om man ska ge en häst soja måste man ge den vetekli oxå? Och om sånna fall varför?

Sv: Soja och vetekli?

Det e så att min ena granne partade med en som sa det till henne. Hon sa då det till mig då jag ger mina hästar soja.

Och denna som sa det till min granne sa att en vet på djursjukhuset sa det till henne.

Så därför undrar jag om jag gör fel som ger soja utan vetekli.

Har jag aldrig hört talas om. Däremot att man ska ge kalk om man ger vetekli. Kanske det hon var ute efter.

Om man ska ge en häst soja måste man ge den vetekli oxå? Och om sånna fall varför?

Nej det är precis tvärtom. Fytatet i vetekli minskar upptaget av aminosyror från sojan i tunntarmen och mer rinner över i grovtarmen där det inte kan tas upp. Det är alltså inte särskilt lyckat att blanda.HH

Nej det är precis tvärtom. Fytatet i vetekli minskar upptaget av aminosyror från sojan i tunntarmen och mer rinner över i grovtarmen där det inte kan tas upp. Det är alltså inte särskilt lyckat att blanda.HH
KL
Hmmm.. Det var lite spännande... Jag hörde aldrig att kombinationen var olämplig när jag läste foder och har glatt blandat vetekli soja och betfor till alla mina pållar. Kanske klokt att tänka om då?? I så fall måste jag ju ge mer soja för att kompencera för proteinet i veteklin. Är det att föredra i så fall? Har du tillgång till någon rapport eller liknande där man tar upp kombinationen?

Det finns inte så mkt studier på just hästar men på människa, gris, fågel mm mm.
Om man googlar på ”bran phytate digestibility amino acids” kommer det 8700 träffar,
HH

Gäller det även vid små mängder? Tex 1 hg kli och 2 hg soja? Kan man undvika det genom att ge kliet på morgonen och sojan på kvällen?

Vet ingen studie på detta men gissar att det inte blir motsvarande effekt om man ger det ena på morgonen och det andra på kvällen. HH

Lånar den här tråden istället för att göra en ny.

Jag skulle köpa krafft protein idag för att fixa till katastrofdåliga proteinvärden i höet, till digivande sto. Men ingen utav foderleverantörerna här i närheten hade detta hemma. (jag har beställt så att jag får det torsdag nästa vecka)

Men idag fick jag improvisera för att kunna fixa foderstaten, så att den blev mindre dålig i alla fall. :crazy:

Jag köpte vetekli och soja och lyckades räkna ihop en foderstat som skulle fungera helt okey tills vidare, på papperet. Tills jag läste den här tråden.

Foderstaten innehåller:
Hö 10 kg
Vetekli 1,5 kg
Soja 0,45 kg
Betfor 1 kg
Miner blå 0,2 kg

Uppdelat på tre gånger per dag, alltså maxgiva på sojan (om jag fattat rätt).
(och ja, jag skulle givetvis vänja in detta långsamt)

Men detta brister ju totalt om det är så att vetekli och soja inte kan ges samtidigt?
Som någon annan undrade, vad händer om man delar upp det och ger vetekli på morgon/lunch och sojan (allt på en gång) på kvällen?

Jag har räknat foderstater i två dygn och börjar bli ordentligt snurrig i huvudet, om någon ser en annan lösning, hjälp mig gärna! :bow:

(betet är på gång, men inte tillräkligt bra än)

Jag tittade på råvaruinnehållet på Hippo Alfa (som jag har nu) och den innehåller både Vetekli och Sojamjöl..? Borde inte fodertillverkarna ha koll på vad som kan blandas?

Jag funderade på om jag kunde komplettera upp med soja till Alfan, som jag redan använder. Måste jag då räkna med den sojan som redan finns i Alfan i den rekommenderade maxgivan?

(Jag som tyckte att jag hade rätt så bra koll på detta med foderstater och beräkningar, har nu helt tappat fotfästet känner jag :crazy:)

Jag hade nog följt HHs råd och inte gett det samtidigt.

Men 450 gram soja på en gång verkar lite mkt men jag antar att det är en stor häst.

Du måste räkna med all sojan och även andra proteinkoncentrat dvs allt protein du ger på en gång.

Ja, precis, jag respekterar hennes råd.
Det är en stor häst, räknar på att hon väger 450-500kg och om det stämmer med att maxgiva är 100g/100kg häst så är det alltså max vad jag kan ge med soja.

Men frågan om att ge det vid skillda tillfällen kvarstår. Och vad riskerar jag? Att hästen mår dåligt eller att kasta pengar i sjön?

Och om det är andra "regler" som gäller i färdigfoder, är de behandlade på något speciellt sätt som gör att det är okey att blanda kli och soja?

Varför måste du ge så mkt vetekli egentligen?

Nu är jag inte helt säker men tror ändå att det mer handlar om att hästen kan bli sjuk ev ganska allvarligt än att den ge den ngt i onödan även om det blir så ändå.

Jag förstår det som att vetekli innehåller ngt (fytat) som kommer att förhindra att proteinet kan tas upp i tunntarmen som det är meningen. Då kommer det att fortsätta till grovtarmen och om det kommer ner mkt proteiner från koncentrerade foder till grovtarmen kan hästen bli allvarligt sjuk.
Jagtror också att det kan vara så att en del av fytatet kan omvandlas om man värmebehandlar fodret (vetekliet). Men jag är osäker på i vilken omfattning och hur pass mkt det skulle kunna påverka denna effekt.

Nu är jag lite skeptisk till färdigfoder och jag hade nog inte utgått från att de som tiilverkar dem är riktigt medvetna om alla konsekvenser.

Jag är inte nöjd med mängden vetekli, men det var enda sättet att få upp proteinet på hyffsat acceptabel nivå, efter att jag hade maxat sojan...

Hon har ett behov på; 110Mj och 996g smb rp. (Ca 56, P 36).
Och använder jag de fodren som jag skrev ovan kommer jag upp till;
109Mj och 797g smb rp.

Nu har jag även räknat på att använda Hippo Grow Alfa tillsammans med Soja (ej tagit hänsyn till sojan som finns i Alfan, då jag ej vet om jag måste det? Hoppas att någon kan svara på det)
Och om jag ger; 10kg Hö, 2,5 kg Alfa, 0,45kg Soja och 0,2kg Miner blå. Då kommer jag upp till; 110,4Mj och 897,4g smb rp. Vilket faktisk är bättre.

Så jag skulle behöva veta om jag måste ta hänsyn till den sojan som redan finns i färdigfodret...

Tack så jättemycket för att du försöker svara på mina flummiga frågor! :bow:

Om du ska räkna med maxgiva så måste du ta hänsyn till all soja du ger vid samma tillfälle och allt annat ev proteinkoncentrat. Det är inte bara soja det handlar om utan även allt annat protein från kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka