Soja och proteiner...

V

veronican

Har några funderingar här.

Hur sakta brukar ni vänja in soja till en häst som kanske aldrig ätit det innan?

Vilken kvot skulle ni lägga en 6-åring (hbl) på som haft en foderstat med på tok för lite protein en längre tid? (lite drygt halva sitt proteinbehov i 4-5 månader..)



Tack för era synpunkter! :bow:
 
Första dan ca 1 msk. Om ingen reaktion så lägger jag på resten. Hur snabbt jag lägger på resten beror på hur mycket det är meningen att hästen ska få, men ca 1 dl varannan dag.
 
Jag ger 100 g nu. Min häst har haft fång en gång, men är helt återställd. Jag är mao överdrivet försiktig vid foderbyten.

Jag gav 25 g i 4-5 dagar, 50 g i 4-5 dagar och 75 g i 4-5 dagar innan jag gav 100 g. Så långsammare än så behöver det nog inte gå!
 
Missade andra frågan. Jag skulle lägga den lite högre än normalt, men inte överdrivet. Kanske 6,5 nånstans drygt. Det beror på HUR jag får upp kvoten.
 
vad är max man kan ge av soja?

Och vad för annat proteinrikt foder finns det?
 
Maxgivan är 100g/100 kg häst. Krafft Protein har nästan lika mycket proteiner/MJ som soja. Sen finns det ju lusern, Krafft Breed, vetekli, Hippo Alfa t.ex.
 
:bow: låter vettigt! Känner inte till om hästen är känslig för foderbyten men det är lika bra att vara försiktig.

Det där med att var kvoten ligger beror på HUR kvoten fås upp är precis det jag tänkt på...
Nu får nämnligen hästen ett hösilage med väldigt lite protein och får idag 192 smrp av behovet 360 :eek: :crazy: men det ska vi rätta till nu.
MEN, detta måste uppnås genom kraftfoder, finns inget annat grovfoder att tillgå. Det får heller inte bli för krångligt/dyrt eller kräva att man måste åka och köpa nytt för ofta.

Därför räknade jag på soja och om vi lägger till 400 gram (hbl 550kg) kommer hon upp i en kvot på nästan exakt 6. Eftersom hästen är konvalescent, ung och sprallig som det är vill ägaren INTE ge nåt kraftfoder, men när hon blir frisk (förhoppningsvis inom några veckor) ska kraftfodret börja smygas in igen och då kommer ju kvoten automatisk upp högre än 6 (pellets ca 11 MJ 80 Srp).

Men, jag är lite feg med att lägga upp kvoten för högt enbart med hjälp av soja och som sagt kommer nog ändå kraftfodret smygas in igen inom några veckor.
Eller vad tycker du?

:bow:
 
Jag skulle inte lägga mig på högre kvot på bara soja. Men lusern då?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 556
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 455
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 064
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp