soja, lite hjälp tack!

blizz

Trådstartare
hejsan

jag har köpt Lantmännens sojamjöl på Granngården, det lilla problemet är att det inte står vare sig värden eller hur mycket man kan ge på säcken, är det någon som har koll?
tacksam för svar!

Sv: soja, lite hjälp tack!

Jag vet inte varför det inte står någonting på den säcken, men köper du pelleterad soja på Granngården så står alla värden på säcken.

De säckar jag köper har en lapp påklistrad med värden. jag har nog förstått det som att det är en analys av det som är i säcken (tilll skillnad från de foder som har innehållet tryckt på förpackningen). Dvs att det kan vara lite olika mellan gångerna man köper det.

Jag var på granngården häromdan och skulle ev köpa sojapellets, fanns ingen analys eller foderdeklaration på säckarna, frågade efter info, ingen kunde hjälpa mig.
Vilket resulterade i ett köp av Krafft Protein (igen) efter att försäljaren pratat sig varm om hur bra det är vs soja.
Inser nu efter att ha läst (nästan) alla soja-trådar att jag blev lite smålurad.:mad:

Köpte en säck på Grodden i oktober, då fanns en påklistrad lapp med garanterad näringsdeklaration för just denna säck/ parti. Köpte en ny säck i mitten av nov och denna gång fanns ingen lapp alls? Men på första säcken stod det 440g SMRP

*KL*

Finns soja som pellets? Finns det på de flesta Granngården, eller är det något de tar hem om man ber? Gissar att det i det troligaste inte finns på vår lokala Granngården iaf...

Det fanns ingen lapp på den säcken jag köpte sisst på granngården :(

Räkna foderstat utifrån ditt grovfoders analysvärden! Komplettera därefter. 60 gram sojamjöl är ca 1dl, det är givan jag tycker är bra att börja med och sedan öka 60g/vecka om behovet finns, vissa år har jag gett ca 12 dl/dag till mitt högdräktiga sto eller vid digivning. Men OBS! Analysen av Grovfodret har styrt givan och tillvänjning!

Jag antog att min fråga var lite konstig, klart att det är den övriga foderstaten som står i grund för hur mycket man kan ge av sojan.

Jag tror jag mest tänkte på hur mycket som var tex 1dl (det fick jag ju reda på nu i alla fall) :) Men också, om det stog några rekommendationer på säcken eller liknande för hur mycket som skulle ges. Ungefär som det gör på färdigfoder, en rekommendation på ungefärlig giva.

Aaa, det var nog så jag tänkte igår när jag skrev det, haha. :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 036
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar