Soja, Krafft Muskel eller annat till häst med IR tendens

trofé

Trådstartare
Vilket är vettigaste proteintillskottet till en häst som har lätt att bli insulinresistent och som lätt sväller upp i nacken? För- och nackdelar med olika alternativ? Som det ser ut nu kommer han behöva omkring 3 hg per dag (lite beroende på vilket foder det blir), hästen väger ca 400 kg.

Tänker främst på vilket som är mest fördelaktigt för hästen, jag vet att det finns tveksamma miljöaspekter när det gäller sojan.

Sv: Soja, Krafft Muskel eller annat till häst med IR tendens

Du kan inte fodra med lucern?

Jag har så svårt för Krafts produkter eftersom de tillsätter massa skit som inte behövs *ursäkta*. Soja undviker jag också i möjligaste mån (i alla fall i hästfoder).

Jo, visst kan ja det. Men då måste jag ge så mycket större mängder än med de tidigare nämnda fodren vilket gör att det blir en massa extra energi också som hästen inte behöver. I så fall måste jag dra ner på höt också, vilket jag helst inte vill.

Varför undviker du soja i hästfoder?

Alternativet potatisprotein finns ju också. Vad jag lsät mig till är det bra sammansättnig på proteinet i det fodret. Nackdelen är att det dammar som :devil: men det är bara att blöta så löser sig den delen. Det har högre SMRP än soja och krafft muskel. Krafft muskel är baserad på potatisprotein (iallafall var det det när det hette krafft protein).

Varför tror många att lucern är allena saliggörande för foderstaterna. Det innehåller en massa energi som många inte behöver alls. Grovfoder ja, men om det bara behövs lite mer protein varför ösa på en mängd energi som inte behövs?

Det där funderar jag också på. Lucern är bra, men till en häst som får fri tillgång på grovfoder eller nästintill fri tillgång så ser jag inte tjusningen med lucern. Stora volymer, dyrt/g SMRP, mycket kalcium och energi.
Jag använder lucernhack för att blanda ut potatisproteinpulvret i då mina damer vägrar äta gröt.

Potatisprotein är det bästa för en IRhäst!

Innehåller ca dubbelt så mycket protein som soja (pp 672 gr smb rp / kg)!

Jag ger min häst krafft muskel som otroligt lätt går upp i vikt. Dock inte IR problem men det är en väldigt lättfödd häst. Jag tycker det fungerar väldigt bra.

På grund av miljöaspekten. Jag äter det själv i väldigt små mängder eftersom jag är mjölkallergiker och ibland är det svårt att hitta bra alternativ.

Korven: För att jag upplever att hästarna lättare tar upp protein som kommer från en grovfoderkälla.

Alternativet potatisprotein finns ju också. Vad jag lsät mig till är det bra sammansättnig på proteinet i det fodret. Nackdelen är att det dammar som :devil: men det är bara att blöta så löser sig den delen. Det har högre SMRP än soja och krafft muskel. Krafft muskel är baserad på potatisprotein (iallafall var det det när det hette krafft protein).

Vart köper man det? Det finns inte rent framtaget till häst va? Har för mig att det är till gris man hittar det. Är det vettigt till häst som har IR tendens? (Skriver så då han inte är diagnostiserad på något vis, men samlar depåer i nacken och jag vill inte driva på det på något vis).

Varför tror många att lucern är allena saliggörande för foderstaterna. Det innehåller en massa energi som många inte behöver alls. Grovfoder ja, men om det bara behövs lite mer protein varför ösa på en mängd energi som inte behövs?

Jag håller helt med! När man dessutom har en häst som äter grovfoder större delen av dygnet ute redan och inte är så super intresserad av några enorma mängder kraftfoder så är jag glad ju mindre mängd och volym jag behöver ge av något tillskott.

Nu kan jag inte minnas exakt vem, men en föreläsare om foder och metabolism på veterinärprogrammet hade inga invändningar mot soja som foder till häst, eller att en häst skulle ta upp det sämre. Vart skulle hästen inte kunna ta upp det?

Råvaror är sällan framtagna för ett speciellt djurslag, men sen kan det ju skilja på för vilka djurslag de marknadsförs!

De flesta foderfabrikanter vill sälja foder som de blandat av olika råvaror (pellets, müsli) som man förpackar i snygga säckar osv.

Råvaror hittar man sällan i snygga förpackningar och de marknadsförs inte lika mycket, företagen tjänar mindre pengar på dem. (Förutom Kraffts havre då, den har fått en snygg säck och ett rejält pris).

De enda jag känner till som säljer potatisprotein i 25 kg säck är Kvarnbyfoder, har hört att andra foderföretag säljer det storsäck ca 1 ton!

Angående soja så läs gärna detta inlägg http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=15328001#post15328001

Känner igen din beskrivning om foder och råvaror. Har själv letat efter potatisprotein och hörde mig för hos Salsa som använder bla potatisprotein i sina blandningar, om man möjligvis kunde få köpa det av dem, men icke.

Förstår inte riktigt varför. Jag hade kunnat ta med mig en hink o fått fyllt o sen betalt per kg.

Jag ger Krafft Muskel till min IR-häst. Innehåller potatisprotein bl a.

Delvis KL

Det verkar vara som med så mycket annat, att det inte finns något jätte enkelt svar på att så "ska" det vara eller vad som är bäst. Just nu har jag Krafft Muskel och blandar saltet etc med (någon dl om dagen bara), men valde till slut att köpa soja inför vintern. Vet inte om det är bäst eller inte, men båda hästarna fungerade bra på det förra vintern i alla fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag utfodrar nu med muskel men räknade på att soja harblir en del billigare. vad finns det för för och nackdelar? Med muskel måste man...
2
Svar
30
· Visningar
5 721
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar