Soft up pro (och andra säkerhetsstigbyglar)

Mini-Me

Trådstartare
Har läst många tidigare trådar men har inte lyckats hitta någon information om hur Freejump soft up pro faktiskt fungerar. Har inte heller läst om att någon har ramlat eller fastnat i dom så undrar om någon har "testat" säkerheten så att säga?

Då jag letar efter säkerhetsstigbyglar så har man ju kollat runt och jag har stött på dessa i flera trådar, läst mycket gott om dom men ej hittat någon information om vad det är som gör dom så bra, är de värda sitt pris?

Även fördelar/nackdelar med andra stigbyglar är givetvis intressant :)

Sv: Soft up pro (och andra säkerhetsstigbyglar)

Jag förstår inte hur det är tänkt att de ska fungera, fastnar man blir trycket i nederdelen av stigbygeln, vad hjälper det då att de är mjuka upptill?

Jag undrar också hur säkra de är?

Sprengers säkerhetstigbyglar bow balance är inte säkra alls. Min fot fastnade, kilades fast i dem men stiglädret lossade ur sadelns upphängning.

Jag kör gummibandsstigbyglar tills jag hittar ett vettigt alternativ.

Jag förstår inte hur det är tänkt att de ska fungera, fastnar man blir trycket i nederdelen av stigbygeln, vad hjälper det då att de är mjuka upptill?

Fast säkerheten är ju att hela stigbygeln kan lossa från lädret då man inte trär igenom den i ett hål som i en vanlig stigbygel utan man hänger på dom som en krok typ! Har inte ramlat av och fastnat med foten i stigbygeln (som tur är) men stigbygeln ramlade av en gång när min häst skakade på sig ordentligt efter en hoppträning (jag satt inte på) så får en känsla av att de ändå glider ut rätt enkelt om man skulle fastna i dom!

Visst är dom dyra men jag är ändå nöjd med dom och ångrar mig inte, de ger ett riktigt bra stöd för foten!

Vad är då grejen med den mjuka toppen och öppningen?
Sen förstår jag inte hur den ska kunna haka av stiglädret när det är tryck nedåt?
Låter vansinnigt farligt att tanken skulle vara att de hakar ur, ett snygg bockserie och vips flyger stigbyglarna :crazy:

Fast säkerheten är ju att hela stigbygeln kan lossa från lädret då man inte trär igenom den i ett hål som i en vanlig stigbygel utan man hänger på dom som en krok typ!

Okej, denna delen har jag helt missat om jag ska vara ärlig, har hela tiden tänkt/trott att säkerheten ligger i "flärpen" på sidan. Så dessa stigbyglarna kan även lossna från lädret?

Visst är dom dyra men jag är ändå nöjd med dom och ångrar mig inte, de ger ett riktigt bra stöd för foten!

Bra stöd gillas! :D

Vad är då grejen med den mjuka toppen och öppningen?

Det var denna delen som jag också uppfattade som själva säkerheten?

Ja, självklart kan de vara så att den inte åker av lädret om man fastnar med tyngden neråt men så är de ju med i princip alla säkerhetsstigbyglar! Vet folk som fastnat i stigbyglar med gummiband på sidan för de har hamnat på den sidan där inte gummibandet är men de är ju iallafall större chans att den stigbygeln lossnar om den sitter i en krok än om den sitter helt fast iallafall!

Den mjuka delen är väll kanske också tänkt som säkerhet egentligen men där kan jag hålla med om att den nog inte hjälper så mycket då den inte är speciellt mjuk överhuvudtaget! Det som skulle hjälpa en så ifall är väll att den plastdelen knäcks av men man vill ju inte gärna att säkerheten ska vara att stigbygeln går sönder, de är ju ändå rätt dyra som sagt!

Nu hade jag gamla modellen men jag fastnade, vred av benet o ett gäng ledband innan stigbygeln gav efter.

Bison, tack för du delade med dig. Nu blir det inga sådana stigbyglar...

Vid vilken typ av fall är det egentligen störst risk att fastna?

Själv har jag haft alla stigbyglar man kan ha i princip. Sprengers både bow balance och vanliga, sånna med gummi, JIN, Equipe, bred böj. Nu har jag vanliga Composti med svikt, älskar dom! Kanske inte ett dugg säkra men jag har ramlat av i dom, sen är dom så lätta så det kanske är en säkerhet i sig?

Hm, själv får jag tränga på mina på lädret, så det låter lite skumt att de skulle lossna bara sådär. Står fast vid att man liksom glider ur dem vid öppningen och det mjuka upptill

Flög av med mina soft uppgift pro i onsdags, fastnade inte, och ändå åkte jag snett framåt.

Högsta betyg till mina älskade stigbyglar! :)

Jag har haft både de gamla Soft up och de nya Soft up pro. Jag har ramlat av 2 gånger med de gamla soft up och jag fastnade inte. Soft up pro lossnar lättare från stiglädren, vilket är bra om man ska ta av dom, har aldrig varit med om att dom har lossnat när man rider dock.

Jag har de nya Soft up Pro och har faktiskt testat säkerheten genom att min kära lilla ponny bockade av mig framåt så jag hamnade nästan ända framme vid öronen på honom, stigbyglarna gled lätt av då och sedan är de grymt lätta att hitta om man skulle tappa dem, plus att de verkligen har gjort underverk för mitt knä som är litet halvt skadat pga en avramling för 6-7 månader sedan. Det har blivit så mycket bättre sedan jag bytte stigbyglar och jag tvivlar inte på att de är grymt lätta att komma ur om man skulle ramla av. Helt enkelt en fantastiskt smart uppfinning. Något vät att investera i (Y):D

Liknande trådar

Utrustning Hej! :D Jag är nyfiken om vad ni tycker om Freejumps soft up pro stigbygeln använder ni den själv och vad tycker ni om den. Nackdelar...
Svar
11
· Visningar
13 677
Senast: Tennessee
·
Utrustning Freejump soft up pro eller kwick out? Vilka tycker ni bäst om? Eller finns det andra bra säkerhetstigbyglar? Gummisnodd stigbygeln...
Svar
7
· Visningar
1 960
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: cassiopeja
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar...
2
Svar
39
· Visningar
4 345
Senast: Mursten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar