Sömn - 4 åring som ej sover

Fridaespaña

Trådstartare
Tips, råd, hjälp - jag blir galen

Jag håller på att bli tokig, min dotter somnar inte på kvällarna och det känns som jag prövat allt.
Hon har aldrig haft ett stort sömnbehov, aldrig sovit middag och alltid somnat sent på kvällarna vad jag än gjort.

I perioder har jag lyckats lägga henne vid halv 9-9 då har jag börjat läggning vid 19-19,30. Hon brukar få berätta lite om dagen och sedan har vi läst saga och sen är det att vrida och vända på sig i 1, 5 timma innan hon somnar.

Sen en månad tillbaka så somnar hon inte förrän 1 halvtvå på natten tidigast och jag är så trött att jag uppriktig känner att jag orkar inte detta mer.

Jag vet ej vad jag ska göra jag känner mig helt förstörd och trött och kan ej vara en bra mamma jag blir så frustrerad att jag vet ej var jag ska ta vägen.

Kan tilläggas att jag är mestadels är ensamstående då min dotters pappa ej bor i samma land. Jag har ej avlastning i form av föräldrar eller dylikt.
 
Mitt äldsta barn är av samma skrot och korn, hon är fem år nu och har varit en nattuggla från dag ett. Jag har släppt "tvånget" kring läggning, det skapade bara frustation hos både barn och mig.

Vanligtvis äter hon kvällsfika vid 19:30, tar på pyjamas och borstar tänderna. Sen får hon pyssla med det hon önskar (men inte framför någon skärm) tills dess att hon vill lägga sig. Det vill hon sällan förrän huset släcks ner och jag lägger mig, på vardagar är det runt kl 22:30. Hon vaknar ca kl 6:50 på vardagar, typ en timme senare på helgerna.

Syskonet som är tre år yngre somnar oftast runt kl 20:30, och sover dessutom en timme efter lunch vilket äldsta slutade med strax efter ettårsdagen..

Jag har inga genialiska tips mer än att försök släppa saker som ändå inte funkar. Barn är individer, det blir säkert folk av dem alla.
 
Tips, råd, hjälp - jag blir galen

Jag håller på att bli tokig, min dotter somnar inte på kvällarna och det känns som jag prövat allt.
Hon har aldrig haft ett stort sömnbehov, aldrig sovit middag och alltid somnat sent på kvällarna vad jag än gjort.

I perioder har jag lyckats lägga henne vid halv 9-9 då har jag börjat läggning vid 19-19,30. Hon brukar få berätta lite om dagen och sedan har vi läst saga och sen är det att vrida och vända på sig i 1, 5 timma innan hon somnar.

Sen en månad tillbaka så somnar hon inte förrän 1 halvtvå på natten tidigast och jag är så trött att jag uppriktig känner att jag orkar inte detta mer.

Jag vet ej vad jag ska göra jag känner mig helt förstörd och trött och kan ej vara en bra mamma jag blir så frustrerad att jag vet ej var jag ska ta vägen.

Kan tilläggas att jag är mestadels är ensamstående då min dotters pappa ej bor i samma land. Jag har ej avlastning i form av föräldrar eller dylikt.

När vaknar hon då? Alltså, hur många timmar per dygn sover hon i nuläget?
 
Jag skulle "motionerat" barnet - gått en promenad eller någon annan kroppsaktivering, gett kvällsmat, skrubbat och stoppat i säng i den tid som är lämplig. Sen hade barnet fått sova eller vara vaken. Å ja just det, inga skärmar efter "motionen". En ljudbok kanske.
 
Tack för svar, hon vaknar oftast vid 7,30-8 ungefär så det blir mellan 6-8 timmar. Ja då verkar jag inte vara helt ensam iallafall... Jag kanske får pröva det, just nu är det bara total frustration för oss både kring läggandet det är inte kul för varken mig eller min dotter. Mitt problem är att jag är så trött, jag vill lägga mig innan henne och känner att jag får ej tillräckligt med sömn pga. detta och jag blir helt färdig både fysiskt och psykiskt..
 
Tack för svar, hon vaknar oftast vid 7,30-8 ungefär så det blir mellan 6-8 timmar. Ja då verkar jag inte vara helt ensam iallafall... Jag kanske får pröva det, just nu är det bara total frustration för oss både kring läggandet det är inte kul för varken mig eller min dotter. Mitt problem är att jag är så trött, jag vill lägga mig innan henne och känner att jag får ej tillräckligt med sömn pga. detta och jag blir helt färdig både fysiskt och psykiskt..
Men lägg dig bredvid henne och sov. Det händer titt som tätt att jag ligger i sängen och sover medan barnen ligger i sängen med mig.
 
Jag förstår att det är jobbigt. Kan du inte lägga dig med henne lite tidigare?Eller går hon upp och styr med saker om du somnar?

Tack för svar, hon vaknar oftast vid 7,30-8 ungefär så det blir mellan 6-8 timmar. Ja då verkar jag inte vara helt ensam iallafall... Jag kanske får pröva det, just nu är det bara total frustration för oss både kring läggandet det är inte kul för varken mig eller min dotter. Mitt problem är att jag är så trött, jag vill lägga mig innan henne och känner att jag får ej tillräckligt med sömn pga. detta och jag blir helt färdig både fysiskt och psykiskt..
 
Har du testat boken/ljudboken kaninen som inte ville sova?

Har inga direkta tips, här läser sambon bok och sen kliar rygg tills grabben somnar. Ibland när han anser sig vara för pigg somnar han snabbt till film (i våran säng så han får vara själv och slappna av ostört). Ljudbok skulle säkert funka också.
 
Tips, råd, hjälp - jag blir galen

Jag håller på att bli tokig, min dotter somnar inte på kvällarna och det känns som jag prövat allt.
Hon har aldrig haft ett stort sömnbehov, aldrig sovit middag och alltid somnat sent på kvällarna vad jag än gjort.

I perioder har jag lyckats lägga henne vid halv 9-9 då har jag börjat läggning vid 19-19,30. Hon brukar få berätta lite om dagen och sedan har vi läst saga och sen är det att vrida och vända på sig i 1, 5 timma innan hon somnar.

Sen en månad tillbaka så somnar hon inte förrän 1 halvtvå på natten tidigast och jag är så trött att jag uppriktig känner att jag orkar inte detta mer.

Jag vet ej vad jag ska göra jag känner mig helt förstörd och trött och kan ej vara en bra mamma jag blir så frustrerad att jag vet ej var jag ska ta vägen.

Kan tilläggas att jag är mestadels är ensamstående då min dotters pappa ej bor i samma land. Jag har ej avlastning i form av föräldrar eller dylikt.

Hur gammal är dottern?
Har hon några aktiviteter?

Ta en rejäl promenad (med hänsyn till åldern) och se till att hon lägger sig i sängen med samma rutiner varje gång - dricka välling, ta på pyjamas, borsta tänder och så vidare. Läs en lugn bok och sen får hon lägga sig.

Håll ut, starkare rutiner kommer att hjälpa! :)
 
Hur gammal är dottern?
Har hon några aktiviteter?

Ta en rejäl promenad (med hänsyn till åldern) och se till att hon lägger sig i sängen med samma rutiner varje gång - dricka välling, ta på pyjamas, borsta tänder och så vidare. Läs en lugn bok och sen får hon lägga sig.

Håll ut, starkare rutiner kommer att hjälpa! :)


Det är inte så säkert. Min äldsta (då 3 år typ) hade vi stenhårda rutiner med i över ett år med läggningar som liknade de som TS beskriver. Hade jag fått det där svaret då hade jag antingen blivit asförbannad eller helt knäckt (eller en kombination av båda).

TS @Fridaespaña :
Funkar det att ni somnar tillsammans på kvällen? Tänker att du ev. kan få mer sömn då?
Jag hörde från en sömnforskare att mer dagsljus skulle göra personer mer morgonpigga, har ingen aning om det stämmer, men det kanske är värt att prova?


Det som blev lösningen med min son som inte ville somna var faktiskt att han började somna själv. Lyssnar hon på ljudböcker något? Jag hade nog försökt med Kaninen som inte ville somna /Elefanten som inte ville somna som ljudbok och försöka ha henne kvar i sin säng.

Böckerna fungerade inte för min minsta (då typ 3 år), men den äldsta som nog var i fyraårsåldern när vi provade. Jag har hört många som har blivit hjälpta av boken! :)
 
Lösningen för oss var att gå upp exakt samma tid varje dag. Alla dagar i veckan. Max 15 minuters variation.

Det är endast väckning vi kan påverka. Barnen somnar när de somnar. Men med exakta tider gick i alla fall läggningstiden att förutspås för oss, även om sömnen inte var så lång.

Jag har läst att en del barn får melatonin, men jag vet inte hur de kommer fram till vilka barn som får det.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 954
Småbarn Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet? Sonen är 1,5 år lite drygt. Samsover sen han var nån...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 283
Senast: et_flickan
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 899
Senast: inverterad
·
Småbarn Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp". Dottern (nu 20 mån)...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp