Sockret i lusern

Breen

Trådstartare
Hur "rädd" behöver jag vara för sockret som finns i lusern, när jag ger det till en insulinresistent häst som haft fång? Min IR-häst vägrar äta mer rent potatisprotein. Jag har tidigare gett det tillsammans med en liten mängd av dLg:s lusernpellets. Nu hade jag då behövt gå upp i giva av lusernen och samtidigt har foderförsäljarna i trakten gått över till Svenska foders lusernpellets som är melassfritt men innehåller 10% socker dvs. 100g per kg. Behöver jag vara orolig för att ge ett kg om dagen av detta till min häst?
Finns det något bättre alternativ därute till en insulinresistent häst som behöver protein? Finner efter en enkel googling många lusernsorter utan melass men har svårt att finna sockermängden i dem. Någon som ger en melassfri lusern som innehåller mindre än 10% socker?

Jag ger Brogaardens lucern som inte innehåller melass

Ok, den verkar ju bara innehålla 7% socker vilket är lite bättre. Dock känns 86 g Smrp / per kg som ganska lite. Blir nog lite för stora mängder MJ om jag ska komma upp i rätt nivå på Smrp. Jag får nog leta vidare efter sockermängden i andra melassfria luserner. Eller övertyga pållen om förträffligheten med potatisprotein.

@Breen lite socker är det ju i det mesta som växer. Stor skillnad på att tillföra melass iaf. Men jag håller med om att proteinet är lite lågt jämfört med tex Kraffts hackad strå. Dock matchar det mitt hö, tills vi får nya analysen på nästa parti och vet bättre :o

@Breen lite socker är det ju i det mesta som växer. Stor skillnad på att tillföra melass iaf. Men jag håller med om att proteinet är lite lågt jämfört med tex Kraffts hackad strå. Dock matchar det mitt hö, tills vi får nya analysen på nästa parti och vet bättre :o

Kraffts hackade lucern innehåller väl melass också?

En sak som kan vara bra att veta rent allmänt om man är den som oroar sig över socker är:
-Att Svenska Foder redovisar allt socker som finns i de råvaror som används. De tillsätter inte socker. Man redovisar alltså den totala mängden vilken då kan verka hög om man jämför med utländska producenter som redovisar endast sitt tillsatta socker.....men som i själva verket innehåller det naturliga socker som finns i råvarorna PLUS det tillsatta. Muhldorfer, St Hippolyte tex redovisar sitt tillsatta socker, inte det totala....

En sak som kan vara bra att veta rent allmänt om man är den som oroar sig över socker är:
-Att Svenska Foder redovisar allt socker som finns i de råvaror som används. De tillsätter inte socker. Man redovisar alltså den totala mängden vilken då kan verka hög om man jämför med utländska producenter som redovisar endast sitt tillsatta socker.....men som i själva verket innehåller det naturliga socker som finns i råvarorna PLUS det tillsatta. Muhldorfer, St Hippolyte tex redovisar sitt tillsatta socker, inte det totala....

Tack för ditt svar. Det här med att vissa fodertillverkare bara redovisar det tillsatta och inte det totala gör mig vansinnig. Jag har låtit mig luras flera gånger genom åren tyvärr.

Enligt uppgift gäller det inte bara socker heller. Tydligen gör de samma sak med mineralerna - skriver bara tillsatta mineraler... Hur 17 ska man då kunna veta vad hästen äter och ska äta??

Tack för ditt svar. Det här med att vissa fodertillverkare bara redovisar det tillsatta och inte det totala gör mig vansinnig. Jag har låtit mig luras flera gånger genom åren tyvärr.

Mina får sitt potatisprotein blandat i betfibermix.

Min troligen känsliga gamla ponny får ingen reaktion i mankammen av det. Två dl kan blötas med nästan 1.5l vatten innan det blir soppa.

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte börja ge lusern till min häst pga att det finns för lite protein i hö:t som han får. Men lusern innehåller ju mycket kalcium...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein...
Svar
13
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Behöver ha era synspunkter på detta. :) Min häst får idag 10-12 kg hö/ 1 kg lusernmix/ vitaminpellets/ 3 nävar fullfoder (bara för att...
Svar
10
· Visningar
4 277
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama