Hur "rädd" behöver jag vara för sockret som finns i lusern, när jag ger det till en insulinresistent häst som haft fång? Min IR-häst vägrar äta mer rent potatisprotein. Jag har tidigare gett det tillsammans med en liten mängd av dLg:s lusernpellets. Nu hade jag då behövt gå upp i giva av lusernen och samtidigt har foderförsäljarna i trakten gått över till Svenska foders lusernpellets som är melassfritt men innehåller 10% socker dvs. 100g per kg. Behöver jag vara orolig för att ge ett kg om dagen av detta till min häst?
Finns det något bättre alternativ därute till en insulinresistent häst som behöver protein? Finner efter en enkel googling många lusernsorter utan melass men har svårt att finna sockermängden i dem. Någon som ger en melassfri lusern som innehåller mindre än 10% socker?
Finns det något bättre alternativ därute till en insulinresistent häst som behöver protein? Finner efter en enkel googling många lusernsorter utan melass men har svårt att finna sockermängden i dem. Någon som ger en melassfri lusern som innehåller mindre än 10% socker?