Sockermängd i lucern?

Iliaca

Trådstartare
Är det någon som vet om det är likadant med lucern som med hö/hösilage, att sockermängden kan skifta?

Sv: Sockermängd i lucern?

hade samma tänke idag efter googling, fick reda på att häster med pssm kan lucern vara lite för socker rik för dom, equastrian bibliotek.
Allt som stå på KRAFFT är energi mangd MJ 8.5-9
Vi för vante på Wrangler, h-n är rätt insätt i det.

Jag vet bara att lusern är en baljväxt och innehåller mindre socker än vanligt gräs. (Såvida det inte är melass tillsatt förstås!) Omelasserad lusern är ju "känt" för att inte innehålla socker och stärkelse (eller väldigt lite)...

Om halten varierar eller hur mycket vet jag inte.

Jag fodrar alltid med melassfri lusern.

Forest Autum kanske vet mer om detta?

Socker är energi, ja. Men i värderingen av ett foders energiinnehåll finns även andra faktorer, till exempel proteinets energivärde.

Lusern innehåller väldigt lite socker, men många hästar med fångproblematik tål inte lusern. Varför vet man inte.

Så man bör vara väldigt försiktig om man vill försöka introducera lusern i foderstaten.

Alla näringsämnen är energi! Proteiner, socker, fett, fiber. Alla ger de energi.

Jag mailade kraft och frågade en gång om deras lucernpellets, som innehåller melass. Hon som svarade sa att det innehåller 5.3% socker, stärkelse 1,32%.

Greenline lucern pellets utan melass innehåller 0,9% socker och 4% stärkelse. Det ger jag mina hästar.

Så svar på din fråga om själva lucernet kan variera vet jag inte, men iallafall dessa siffror har jag.

Är det någon som vet om det är likadant med lucern som med hö/hösilage, att sockermängden kan skifta?

Visst varierar socker- och stärkelsehalten i lusern precis som i gräs. Dessutom innehåller lusern en större andel glukos (= den farliga sockerarten för en IR häst) än vad gräs gör.

“Diurnal variation in nonstructural carbohydrates, In Vitro digestibility, and leaf to stem ratio of Alfalfa.”
Lechtenberg, V.L., D.A. Holt, and H.W. Youngberg. 1971.

“Alfalfa (Medicago sativa L.) was sampled four times daily during first and second growths and eight times daily for three days during third growth in order to detect diurnal changes in carbohydrate constituency, in vitro digestibility, and leaf to stem ratio . . . Glucose and fructose percentages increased lightly but significantly from 6:00am to 12:00 noon and declined to 6:00pm in second and third growth alfalfa. About three times as much glucose as fructose was present. Sucrose comprised less than 3% of the dry matter, but varied considerably diurnally, generally increasing from 6:00am to 6:00pm. Leaf starch increased from 10.2 to 20.3% of the dry matter during daylight hours, most of the increase occurring between 9:00am and 3:00pm.”

Andelen glukos var således 3 ggr så hög som andelen fruktos i lusern. I gräs är andelen glukos och fruktos densamma.

Stärkelsehalten i bladen hos lusern var dessutom 20.3% på eftermiddagen. I gräs finns i princip ingen stärkelse alls (utom i fröställningen).

Jag mailade kraft och frågade en gång om deras lucernpellets, som innehåller melass. Hon som svarade sa att det innehåller 5.3% socker, stärkelse 1,32%.

Greenline lucern pellets utan melass innehåller 0,9% socker och 4% stärkelse. Det ger jag mina hästar.

Du ska nog inte lita för mycket på de värden som du fått av flera skäl.

Socker- och stärkelsehalten i lusern varierar och det kan skilja mycket mellan olika skördar beroende på väderleken. Värdena kan därför variera från en säck till en annan. Det enda sättet att veta är att testa pelletsen och man måste testa varje säck!.

Enligt statestik från USA är sockerhalten hos den lusernpellets som man har testat i genomsnitt 6,2% (4,3% - 8,1%). Värdet 5,3% som du fick från en tillverkare verkar därför rimligt. Värdet 0,9% har jag däremot svårt att tro på.

När det gäller stärkelse så är ett stort problem att de analysmetoder som används för att bestämma stärkelsehalten är väldigt osäkra. I princip används två olika metoder, Ewers metod eller en enzymatisk metod men båda metoderna är osäkra (och ger ofta olika resultat). Stärkelsehalten i lusern är normalt störst i bladen och lägre i stjälken. Stärkelsehalten i bladen varierar dock kraftigt. Stärkelsehalten i stjälken är däremot ganska konstant och avancerade mätningar har visat att den är ca. 4 – 5%. En stärkelsehalt på 1,32% som du fick från en tillverkare verkar därför inte rimligt.

Tack för svar! Skönt att ni förstod att jag menade lucern utan tillsatt socker eftersom jag glömde skriva det :) Blev förvånad över att lucern innehåller såpass med stärkelse. Bra att veta!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama