Sockermängd i blåbärs- och lingonris???

bettysmatte

Trådstartare
Jag har googlat och googlat, men hittar inga svar. Det enda jag hittar är folk med samma fråga som jag har... Någon som vet, är det ofarligt att släppa två hästar som har haft fång en gång i tiden (2009) på en liten skogsplätt bestående av mestadels mossa men också ett hörn med frodigt växande blåbärs- och lingonris??
 
Jag har själv sökt många gånger på sockermängd i blåbärsris och lingonris, utan att lyckas finna något.

Min egen fånghäst går sedan tre år tillbaka sommartid i hage bestående av just blåbärsris och lingonris, utan att fått några depåer eller andra fångsymtom. Men som alltid med fånghäst är det väl individuellt vad de tål.
 
Jag har googlat och googlat, men hittar inga svar. Det enda jag hittar är folk med samma fråga som jag har... Någon som vet, är det ofarligt att släppa två hästar som har haft fång en gång i tiden (2009) på en liten skogsplätt bestående av mestadels mossa men också ett hörn med frodigt växande blåbärs- och lingonris??


Blåbärsblad ökar cirkulationen i benen:)
blåbärsbuskar gillar mina hästar att äta. Introducera hagen en liten stund om dagen o öka tiden i hagen allt efter som.
 
Blåbärsblad ökar cirkulationen i benen:)
blåbärsbuskar gillar mina hästar att äta. Introducera hagen en liten stund om dagen o öka tiden i hagen allt efter som.
Jag hoppas att mina hästar klarar hela dagar där, med betesreducerare. De började gå i hela hagen i höstas (oktober) och har då successivt gnagt den ner till grus och rötter. Igår öppnade vi upp till en liten avstickare in i skogen, ca 40x20 meter på ett ungefär. Så ingen stor hage alltså. Den största delen är mossa, men i början finns det en yta med lite, lite skogsgräs och blåbärs- och lingonris.
 
Det här tar jag med en SKOPA salt, men jag hittar när jag googlar på blåbärsblad att de kan tänkas ha en blodsockersänkande effekt.
 
Det här tar jag med en SKOPA salt, men jag hittar när jag googlar på blåbärsblad att de kan tänkas ha en blodsockersänkande effekt.

Fånghästar har dock inte högt blodsocker och man ska inte ge dem något som sänker det, tex kanel. Nu tror jag inte det är någon stor fara med blåbärsriset och jag är inte så säker på att det du läst stämmer. Jag har aldrig hört det tidigare.
Det verkar vara en del socker i blåbärsris eftersom alla mina hästar älskar att äta det och gärna väljer det framför gräs. Hästar föredrar mat med mycket socker, det har det forskats på.

Men om dina hästar inte haft fång på många år, motioneras och går med munkorg borde det inte vara någon större fara. Är du orolig kan du ju klippa ner riset?
 
Fånghästar har dock inte högt blodsocker och man ska inte ge dem något som sänker det, tex kanel. Nu tror jag inte det är någon stor fara med blåbärsriset och jag är inte så säker på att det du läst stämmer. Jag har aldrig hört det tidigare.
Det verkar vara en del socker i blåbärsris eftersom alla mina hästar älskar att äta det och gärna väljer det framför gräs. Hästar föredrar mat med mycket socker, det har det forskats på.

Men om dina hästar inte haft fång på många år, motioneras och går med munkorg borde det inte vara någon större fara. Är du orolig kan du ju klippa ner riset?

Varför skulle inte en fånghäst kunna ha högt blodsocker:

"En häst som utfodras med för mycket sockerhaltigt foder, utsätts för mycket stress eller har
för höga kortisolvärden på grund av Cushings syndrom har ofta höga blodsockerhalter. Om
detta pågår under lång tid så medför det att systemet som reagerar på insulinsignalen och
släpper in sockret i cellerna blir utmattat. Hästens glukostolerans minskar och hästen blir
insulinresistent (Sillence m.fl., 2007)."
http://stud.epsilon.slu.se/2057/1/ericsson_l_101203.pdf

Klippa ner riset vill jag helst inte göra, för jag VILL ju att de ska kunna gå och knapra lite på något för nöjes skull, men samtidigt får det ju inte vara skadligt.
 
Jag förmodar att du inte utfodrar dina hästar med foder högt i socker och stärkelse? Därför har de inte heller högt blodsocker. Det finns hästar som blivit sjuka av att få kanel i kombination med IR-diet och även de som blivit sjuka av en diet med extremt lite socker (under 5%) pga för lågt blodsocker. Har stått en del om detta på ECIR gruppen tidigare.
 
Jag hoppas att mina hästar klarar hela dagar där, med betesreducerare. De började gå i hela hagen i höstas (oktober) och har då successivt gnagt den ner till grus och rötter. Igår öppnade vi upp till en liten avstickare in i skogen, ca 40x20 meter på ett ungefär. Så ingen stor hage alltså. Den största delen är mossa, men i början finns det en yta med lite, lite skogsgräs och blåbärs- och lingonris.

Trodde hela hagen var ny för dom. Mysigt med skogshage:)
 
Jag förmodar att du inte utfodrar dina hästar med foder högt i socker och stärkelse? Därför har de inte heller högt blodsocker. Det finns hästar som blivit sjuka av att få kanel i kombination med IR-diet och även de som blivit sjuka av en diet med extremt lite socker (under 5%) pga för lågt blodsocker. Har stått en del om detta på ECIR gruppen tidigare.
Självklart undviker jag ju hög sockerhalt så mycket som möjligt. MEN om det nu skulle vara som du menade att blåbärsriset förmodligen var högt i socker (fast jag antar att det kan finnas andra faktorer som gör att hästar tycker att något är gott?) så hade det väl varit behändigt om blåbärsbladen samtidigt hade haft en blodsockersänkande effekt (fast jag misstänker att det nog inte är riktigt sant)?
 
Trodde hela hagen var ny för dom. Mysigt med skogshage:)
Nej då, det är bara ett litet "hörn" som är ny. Jag tog faktiskt av betesbegränsarna igen nu i kväll, för det ser ut som om det lilla skogsgräs som fanns i ett hörn har ätits av nu. Så nu får vi väl se vad som händer om de går på blåbärsriset och lingonriset... :crazy:
 
Nej då, det är bara ett litet "hörn" som är ny. Jag tog faktiskt av betesbegränsarna igen nu i kväll, för det ser ut som om det lilla skogsgräs som fanns i ett hörn har ätits av nu. Så nu får vi väl se vad som händer om de går på blåbärsriset och lingonriset... :crazy:

Jag tror det går bra. Vill oxå ha en skogs hage;) ellet rättate sagt mina hästar vill ha en skogshage.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 877
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp