Sockeranalys LÅGT resultat!

wrangler

Trådstartare
Måste hitta nytt hösilage och tittar på ett med bra värden, reagerar på sockervärdet NIR 51 gram/kg TS...

Är inte det väldigt lågt eller tänker jag alldeles knasigt?? Vilket naturligtvis är bra isf men jag har aldrig det förut, blir liksom lite misstänksam :o

Sv: Sockeranalys LÅGT resultat!

Måste hitta nytt hösilage och tittar på ett med bra värden, reagerar på sockervärdet NIR 51 gram/kg TS...

Är inte det väldigt lågt eller tänker jag alldeles knasigt?? Vilket naturligtvis är bra isf men jag har aldrig det förut, blir liksom lite misstänksam :o

Jo, det måste det vara. Mitt höll 122/kg ts....

Kan bara inte fatta att jag har hittat ett sådant kanonfoder.....

Åh, det skulle jag inte tackat nej till. Jag har ju 7.2 MJ i mitt, så det är lite väl energirikt för min lättfödda!

50-kl balar dessutom. Bra för de flesta men jag med fler hästar hade hellre haft storbal, blir mer ekonomiskt.

Jag måste göra egen mineralanalys bara och det blir väl att byta ut alla mineralerna men man kan inte få allt.

Det är supert. Men! NIR är inte pålitligt, du bör göra en kemisk analys också (om sockervärdet är viktigt).

Och försäkra dig om att prov har tagits korrekt dvs från många balar. Alla hösilage leverantörer jag frågat har tagit sina prov från ett par balar, många från en enda bal. Det duger inte, sockret kan diffa väldigt mkt.

Tack! Ja han mår utmärkt nu och problemen brukar oftast inte visa sig förrän när dom sätts i träning eller senare (vissa får inga problem alls). Symptomen kom inte på hans mamma förrän nu i somras när hon var 12.

Men nu gör jag allt för att förebygga samt hålla mamma häst frisk och det funkar!
:banana:

Det var ju fantastiskt lågt!
Jag hittade ett med 62g/kg ts och det är det lägsta jag hittat.

Hur kan det komma sig att det är så lågt i socker? Tycker annars att de flesta skördar ligger en bit över 10g/kg ts

Ja, jag vet inte. Jag ska kolla på det och ett annat parti på söndag och tänkte fråga då.

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
949
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Hur lågt är lågt? Om ni förstår frågan :o Dvs hur många MJ/kg foder, och vid vilken TS? Jag tittar på kvoten (vill ha typ 7 för att...
Svar
0
· Visningar
690
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 136
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama