socker skadar tänderna?

L

Litur_sötnos

är socker skadligt för tänderna.
Har hört någon protestera mot detta...
hur är det egentligen? :confused:

Socker skadar hästens tänder precis på samma sätt som våra bli skadad av socker, karies förekommer även hos häst.
I de flesta fall uppstår visserligen angreppet i en skadad tand, men ändå.

Socker är ett bra tillväxtsubstrat för de bakterier som tros orsaka karies.
Även på häst, enligt amerikanska forskare.

Socker är aldrig bra för tänderna och jag personligen annser att man inte ska ge sin häst socker eller människo godis överhuvudtaget.
Men nu är det faktiskt så att hästen dör i sockerförgiftning innan tänderna börjar tryta av att den har fått i sig för mycket socker. Men det är ingen ursäkt för att man ska ge sin häst/ponny en massa socker för det...

Alltså socker orsakar normalt inte karies på häst.

På skadade tänder jo, dvs tänder som har tex spricka eller slagskador vilket inte är ovanligt kan hästen få karies. Tro det om du vill, men det finns åtskilliga hästar som har lagade tänder efter kariesangrepp vid det här laget. :D

I dina exempel är skadan orsakad av något annat, att sedan mycket socker kan spä på en mekanisk skada är helt möjligt men knappast klart visat på häst. Något annat som ibland kan misstolkas för karies o obland leda till karies är cementdefekter i överkäkens kindtänder som ger djupa hål.
Det finns olika uppfattningar om i vilken utsträckning socker ger karies på häst, vissa källor menar att tex höga givor melass kan ge primär karies.
Om man nu skall diskutera sockers farlighet så måste man också diskutera sammanhang. Pratar vi om några sockerbitar då o då eller stora mängder sockerhaltigt foder som inte ges i anslutning till grovfoder.
En häst som får ordentligt med grovfoder får pga tuggningen o salivproduktionen en miljö i munnen som inte är bra för kariesangrepp på en frisk tand.
PL

I dina exempel är skadan orsakad av något annat, att sedan mycket socker kan spä på en mekanisk skada är helt möjligt men knappast klart visat på häst.

Jodå det finns påvisat, och i övrigt hänvisar jag till Tant Esters inlägg.
Enstaka sockerbitar skulle med största sannolikhet ge samma effekt som om vi själva äter sötsaker då och då, dvs risken för karies minskar drastiskt. Men för de som använder socker i daglig belöning, ökar karies risken mycket mer och då särskilt vid skador i tänderna där ett karies angrepp kan få härja rätt ostört.

En häst som får ordentligt med grovfoder får pga tuggningen o salivproduktionen en miljö i munnen som inte är bra för kariesangrepp på en frisk tand.

Just det, men på en skadad tand kan kariesangrepp komma just därför att utebliven saliv inte når ner i skadad tand och bakterier får ligga ostört och växa till.

Att många hästar har skador i tänderna är ju inte heller ovanligt, då är dessa skador även sådana vi människor har orsakat genom felaktig tandraspning, En felaktig raspning kan ge förödande konsekvenser i tänderna, med skadad emalj och tandsprickor. Sen tillkommer även de skador som hästarna kan förorsaka av egen natur, slagskador men även här sprickbildning.

En häst kan inte få primär karies, PH värdet i hästens mun gör att karies bakterierna inte trivs. Däremot om en tand är skadad på något sätt kan hästen få sekundär karies. Socker är alltså inte skadligt för hästen.
/absolut

Jag vet inte om Tant Ester sett något som jag missat(?) men vad jag sett är en rapport om att hästar i områden där man ger sockerrörsrester som grovfoder har en förhöjd kariesfrekvens, framgår inte om det skulle vara sekundär el primär karies, vidare finns åsikter fån experter om att melass o sötade kraftfoder skulle öka kariesrisken pga klibbighet od. Att man skulle kunna jämföra några sockerbitars effekt på häst o människa är jag inte beredd att svälja o har heller inte hittat ngt belägg för. Hästens saliv är helt annorlunda mot människans,rent socker kan inte packa in sig i tanddefekter, när man ger en häst socker sätter den oftast igång att smaska o tugga o sätter igång salivproduktionen.
I tanddefeker är det ffa ruttnande inpackade foderrester som är faran o här finns bakterier som inte bara angriper den mineraliserade delen av tanden utan även proteinstrukturen.
PL

Nej men den frågeställning du har, och med tanke på ditt yrke kan du ta kontakt med TL så berättar han säkert massor för dig. Han delar gärna med sig av sina kunskaper när det gäller tänder, duktig är han och vet vad han pratar om. Inget vanligt svammel där inte.

Förstår jag dig rätt om jag ser det som att du menar att jag bör checka av med TL innan jag framför min åsikt om vad som är visat eller inte visat i frågan?
PL

Nä då missförstod du det helt, :o det handlar inte om att checka av utan jag tror mer på att ni mycket av att dela med er till varann.

Jag kan inte låta bli att undra: Ni som tror att socker är skadligt för hästens tänder - borstar ni hästens tänder varje kväll? Det borde ni göra, eftersom den under dagen förmodligen ätit foder som innehåller socker/kan omvandlas till socker (t ex betfor, havre och morötter)...

"Förr i tiden" gav man socker eller havre som belöning till sin häst, jag undrar just om hästarnas tänder blivit friskare sedan det uppfanns särskilt s k hästgodis? Jag betvivlar det!

Immer

jag ger inte min häst socker. hon får allt annat som finns... morötter, äpplen, knäckebröd! och det gillar hon så varför drättlamed socker när det finns nyttigare alternativ att ge hästen????

Problemet i frågan är att det verkar finnas mer synpunkter är fakta, mycket baserat på paralleler med vår mun. Har lagt ut frågan på en internationell diskussionssida får se om några höjdare, tex Tom Allen, svarar.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: slant98
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka