Socker i gräs

Precis.
Gräs såhär års innehåller mest vatten. Fryser det så går fibrerna sönder. Strukturen. Varav gräset försöker skydda sig med fruktan.

http://forskning.equinfo.se/#post66

"I temperaturintervallet 5°-2° avstannar tillväxten och växten börjar samla på sig socker. Även kolhydrater som växten tidigare lagrat in sönderdelas här till enklare sockerarter. Det gör att växten tål frost bättre genom att sänka fryspunkten och skydda proteiner och membran."
 
Stämmer fint, men så solfattigt som det har varit under den senaste 1,5 mån. så har det inte kunnat bilda särskilt mot socker. Tillväxten hämmas vid låg
T. O sockerarterna ackumuleras. Så om det är kalla nätter o sedan SOL dagtid bildas det socker som då kan omvandlas till "enklare sockerarter" där fruktanet är det som kan förhindra förfrysning.
Då är det mkt farligare än som nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp