Socker analys?

_bjòla_

Trådstartare
Hej
Ska skicka in och få socker analys på grovfoder med det står på Agrilab´s hemsida att de kostar 300 kr för socker och 500 kr för stärkelse, är inte stärkelse också socker??
Vad har ni andra med IR-hästar tagit för prover på erat grovfoder??
Mycket tacksam för svar, ska skickas in imorgon!
:)

Sv: Socker analys?

Jag har använt deras sockeranalys. Stärkelse behöver du inte då det brukar vara lågt i svenska gräsblandningar.

Hej
Ska skicka in och få socker analys på grovfoder med det står på Agrilab´s hemsida att de kostar 300 kr för socker och 500 kr för stärkelse, är inte stärkelse också socker??
:)

Stärkelse är en polysackarid och består av kedjor av glukosmolekyler. Dessa kedjor bryts ner i hästens tunntarm av enzymet amylas. Det är glukos som är farligt för en IR-häst eftersom en ökad glukoshalt i blodet sänder signaler till bukspottkörteln att producera insulin.

Om du inte har stora mängder baljväxter (t.ex. klöver) i ditt hö/hösilage är stärkelsehalten i ditt grovfoder inte så hög. Sockerhalten i ett grovfoder kan variera betydligt mer än stärkelsehalten. Du kan därför spara pengar genom att endast analysera sockerhalten.

Innan du skickar ditt höprov för sockeranalys så ta reda på exakt vilken analysmetod som analysföretaget använder. Är det WSC man analyserar och kallar för ”socker” så är det i princip meningslöst att göra analysen. WSC är inte socker utan omfattar alla vattenlösliga kolhydrater dvs. socker + fruktan och fruktan ger inte upphov till någon insulinproduktion. WSC = 15% kan t.ex. innebära en sockerhalt på 5% och en fruktanhalt på 10% eller att sockerhalten är 13% och fruktanhalten 2%. Det är en väldig skillnad mellan en sockerhalt på 5% och 13% för en IR-häst.

Ett mycket bättre alternativ är att skicka ditt höprov till Equi-analytical i USA. Då får du allting analyserat till en låg kostnad.

Enligt de rekommendationer (från vetenskapliga källor) som finns för grovfoder för IR hästar så bör inte halten av NSC vara högre än 10-12%. Det finns lite olika uppfattningar om vad gränsen går och det beror delvis på att en del hästar är mer IR än andra.

De kolhydrater som räknas till NSC är främst stärkelse, socker och fruktan. Stärkelse finns endast i låga halter i vanligt hö så det behöver du säkert inte testa. Socker höjer naturligtvis insulinhalten och det finns studier som visar att även fruktan gör det, därav rekommendationerna.

Skickade med detta som SpaderÄss hade skrivit;
Innan du skickar ditt höprov för sockeranalys så ta reda på exakt vilken analysmetod som analysföretaget använder. Är det WSC man analyserar och kallar för ”socker” så är det i princip meningslöst att göra analysen. WSC är inte socker utan omfattar alla vattenlösliga kolhydrater dvs. socker + fruktan och fruktan ger inte upphov till någon insulinproduktion. WSC = 15% kan t.ex. innebära en sockerhalt på 5% och en fruktanhalt på 10% eller att sockerhalten är 13% och fruktanhalten 2%. Det är en väldig skillnad mellan en sockerhalt på 5% och 13% för en IR-häst.

och som svar fick jag detta:
Det är vattenlösligt socker som ingår i detta priset, skall vi även köra fruktan tillkommer en kostnad på ca 2500 kr och den analysen tar ungefär 14 dagar att analysera eftersom vi får sända den analysen till ett av våra lab i Tyskland

Hej
Jag mailade agrilab i december och frågade om deras sockeranalys, detta fick jag som svar.

Vi analyserar socker enzymatiskt, dvs ej med NIR som det förekommer att andra lab gör. Det vi analyserar är water soluble carbohydrates (WSC), vilket är vattenlösliga mono- och disackarider och en del polysackarider (mestadels fruktan).

Analysera Det hjälper dig hjälpa din häst!!

Skickade med detta som SpaderÄss hade skrivit;

och som svar fick jag detta:
Det är vattenlösligt socker som ingår i detta priset, skall vi även köra fruktan tillkommer en kostnad på ca 2500 kr och den analysen tar ungefär 14 dagar att analysera eftersom vi får sända den analysen till ett av våra lab i Tyskland

Jag är ganska säker på att de menar det som AW har svarat längre ner dvs att de analyserar de vattenlösliga kolhydraterna. Du får alltså reda på socker och de flesta fruktanerna.

Det finns tyvärr inget enhetligt sätt att indela kolhydraterna i när det gäller näringsfysiologiska- eller fodersammanhang. I stället finns det flera olika sätt att indela dem beroende på vad det är som bestämmer de olika grupperna som ex analysmetod, hur det spjälkas av hästen, var någonstans i växten de finns osv. (Jag förstår att det kan bli så men som kemist måste jag påstå att det gör mig heltokig många ggr.)

Socker kan alltså i dessa sammanhang vara mer än det som egentligen är socker och i detta fallet hör säkert fruktanerna dit, helt säkert de som löses i vatten i alla fall. Det är så de gör när de gör analysen dvs löser det i vatten.

Jag är ganska säker på att de menar det som AW har svarat längre ner dvs att de analyserar de vattenlösliga kolhydraterna. .

Raggsock som hade koll på det, jag ska inte ha 'äran' för det =)

*KL*

Ang sockeranalyser och vad som analyseras och inte, så det är besvärligt att det är så luddigt kring de svenska. Nästa år kanske jag skickar till equi-analytical, eller inte. Vi får se.

För mig så om jag har WSC under 10%, så är jag inte speciellt oroad över hur stor del av det som är socker och hur stor del som är fruktan, för det är under gränsen hur man än vrider på det.

När man ligger på lite högre värden däremot, så skulle det kunna vara vits, men då INTE för min del för att räkna bort fruktanen. Finns studier på att fruktan ger insulinrespons hos ponnyer med IR tänker jag inte räkna bort det för min IRponny. Däremot skulle det då teoretiskt vara intressant att veta hur mkt som är vad, om jag hade två olika grovfoder att välja på.

I år har jag 'för högt' socker, dvs både över rek, och över vad jag vill ha. Jag har 15.3% socker (med NIR, så kan diffa +/- en del dessutom), och svor ganska rejält när jag fick analysen.

Samtidigt, då hade herrn redan ätit silaget över en månad (nackdelen med småbal, man måste samla tillräckligt med prov, dvs de måste äta det oanalyserat ett tag) utan negativa effekter, och hade ett hull som var lägre än någonsin. OCH, och här kommer det viktiga, jag har inget alternativ som inte ger andra nackdelar. Förutom sockerhalten så är nämligen silaget den TS och den MJ jag vill ha. Proteinet är vettigt även om jag skulle önska högre. Men att byta ut det mot annat är förutom en stor chansning (efter 5 v kanske jag inser att det andra är 25% socker) även att behöva kompromissa med MJ och få en högre MJ - med de nackdelar det ger.

Så jag har faktiskt valt att någonstans inse att det här är det bästa jag kan åstadkomma i år, och både göra vad jag kan för att det ska funka med det här och hålla tummarna att det räcker.

Ovanstående är inte sagt som ett 'försvar' för något, utan mer ett allmänt 'ibland kan man inte få alla parametrar perfekta, och då får man hitta det som är närmast perfekt, och värdera vilka för- och nackdelar olika alternativ har'. Viktigt att komma ihåg tror jag rent generellt, att alla kan göra en hel del och sitt bästa, men man kan inte alltid göra det perfekt. Och att ha det med sig om man är 'ny' i de här frågorna och att stå inför hela socker/insulin/etc problematiken är nog extra viktigt, annars kommer lätt en känsla av att det är hopplöst vad man än gör och man kan ju inte skydda häststackaren hur man än gör, kombinerat med en lust att lägga sig ner och gråta.

Så länge det fungerar är det säkert OK. Det viktigaste är nog att veta vad man gör - så långt man nu kan det.

Jag håller med dig om att det nog kan vara bra att veta fruktandelen ibland.

Sedan är nog fruktanerna lite luriga eftersom det finns så många olika. Dels vet man inte vilka som analyseras i en rutinanalys och dels vet man egentligen inte heller exakt vad som händer med dem i hästens matspjälkningssystem. Det finns ju tex en del teorier om att en del av de kortare kedjorna fermenteras före grovtarmen men det är nog inte visat hur stor del eller vilka och dessutom vet jag inte om syrorna som då produceras tas upp meddetsamma eller om de fortsätter till grovtarmen. Det är med andra ord ganska komplicerat.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Foder & Strö Jag har bestämt mig för att på prov justera min ponnys utfodring som om hon är IR och eksemhäst. Så jag har klivit rätt in i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 769
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka