Socionom utbildning

amandacarlsson

Trådstartare
Någon här inne som läser/ ska läsa till socionom? Jag ska skriva högskoleprovet om två dagar och hoppas på att kunna söka socionom efter det. Vad har ni som sökt in på hp behövt ? Enligt antagninsstatistik var det här i linköping drygt 1.1 för att komma in...

Det verkar enklast att kolla antagningsstatistik även för de andra lärosätena istället för att vänta på svar från andra bukefalister.

(Sen kan det ju vara kul att diskutera själva utbildningen med riktiga människor.)

Någon här inne som läser/ ska läsa till socionom? Jag ska skriva högskoleprovet om två dagar och hoppas på att kunna söka socionom efter det. Vad har ni som sökt in på hp behövt ? Enligt antagninsstatistik var det här i linköping drygt 1.1 för att komma in...

Jag har en och en halv termin kvar till socionomexamen :) (herre.....(!) vad tiden går fort!)
Sökte och kom in som första reserv på 0,9, men vet inte hur representativt det är eftersom det gällde just där och då. Har för mig att det kan variera ganska mycket från högskola/uni till högskola/uni

V
Jag har en och en halv termin kvar till socionomexamen :) (herre.....(!) vad tiden går fort!)
Sökte och kom in som första reserv på 0,9, men vet inte hur representativt det är eftersom det gällde just där och då. Har för mig att det kan variera ganska mycket från högskola/uni till högskola/uni

Var bor du? Är du nöjd än så länge? Vad vill du jobba med sen?☺️

V

Var bor du? Är du nöjd än så länge? Vad vill du jobba med sen?☺️

Jag bor uppe i Umeå :) Överlag är jag nöjd med utbildningen. Dock är det massor av saker som jag hellre hade sett att vi hade fått lära oss på utbildningen som de just nu mest bara förlitar sig på att vi får på VFUn, men inser samtidigt att det skulle vara helt orimligt eftersom utbildningen är så bred och skulle bli flera terminer längre om de skulle plocka med minsta småsak. Man får lära sig lite av mycket.
Vad jag vill göra sedan har jag ingen aning om, jag planerar att skjuta på livet ett tag till genom att läsa ett extra år (minst) efter socionomexamen.
Nackdelen med att bo i en universitetsstad som formligen sprutar ur sig socionomer är att lönen generellt sett är sämre och jobben svårare att få, men jag räknar med att min sambo får jobb när han är klar (terminen efter mig) då socionomer av manligt kön brukar vara mer eftertraktade. I så fall kan jag lugnt vara kvar i universitetsvärlden en stund till och ändå slippa ta allt för mycket lån. :D

Jag bor uppe i Umeå :) Överlag är jag nöjd med utbildningen. Dock är det massor av saker som jag hellre hade sett att vi hade fått lära oss på utbildningen som de just nu mest bara förlitar sig på att vi får på VFUn, men inser samtidigt att det skulle vara helt orimligt eftersom utbildningen är så bred och skulle bli flera terminer längre om de skulle plocka med minsta småsak. Man får lära sig lite av mycket.
Vad jag vill göra sedan har jag ingen aning om, jag planerar att skjuta på livet ett tag till genom att läsa ett extra år (minst) efter socionomexamen.
Nackdelen med att bo i en universitetsstad som formligen sprutar ur sig socionomer är att lönen generellt sett är sämre och jobben svårare att få, men jag räknar med att min sambo får jobb när han är klar (terminen efter mig) då socionomer av manligt kön brukar vara mer eftertraktade. I så fall kan jag lugnt vara kvar i universitetsvärlden en stund till och ändå slippa ta allt för mycket lån. :D
Va kul att ni läser samma utbildning ändå!:) vad är vfu:n? :confused:

Kom in på Socionom i Göteborg med 1,2 på HP. Tror det var vad som krävdes i första urvalet. Detta var dock 2011, så jag vet inte hur det ser ut nu. Hoppade av efter ett halvår pga annan utbildning.

Va kul!
Det är ju ändå inga skyhöga poäng. Kan va kul att veta man har en chans åtminstone
Jag skrev ju igår och de kändes sådär. Tror inte jag får så bra resultat tyvärr!

Mja, både ja och nej. Hade förmodligen fortsatt om jag inte kommit in på min andra utbildning, och mina gamla klasskompisar sa att det blev bättre med tiden. Men första terminen tyckte jag var sådär faktiskt.

Helt ärligt så kändes typ första tre terminerna lite halverst :-P Första terminen var mest lite översiktligt blaha, tar man sig igenom den blir det bättre och bättre

Liknande trådar

Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 275
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 306
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka