Snyggt,klippt man

ulle.j

Trådstartare
Moderator får gärna flytta denna tråd... Behöver tips på hur man klipper manen på bästa sätt. Jag har alltid ryckt förut,men min nya häst är extremt håröm.. Fram med era bästa tips :bump:

Sv: Snyggt,klippt man

jag har samma problem nästan, fast den går inte att rycka, man har fullt med blåsor efter 3 toffsar. Hon har även så tjock man att lite ramlar över.
Men på h**ks finns en "kam" som klipper fast det ser ut som man rykt. ska prova den tror jag, tar gärna del av dina tips :)

jag klipper rakt över, sen vinklar jag saxen lite så att undre stråna blir lite kortare. det ger ett mer naturligt utseende.

har hästen jättetjock man kan du klippa helt invid roten några ställen på undersidan för att tunna ut den.

Jag tar bara en vanlig sax och klipper. Min häst (halvblod) har ganska tjock och lite vågig man så den ser bra ut även om man kapar av den rakt av :)

Jag klipper med sax och finjusterar sedan med en liten rakapparat (för människor) blir jättebra =)

jag klipper rakt över, sen vinklar jag saxen lite så att undre stråna blir lite kortare. det ger ett mer naturligt utseende.

har hästen jättetjock man kan du klippa helt invid roten några ställen på undersidan för att tunna ut den.

Precis: :bow: Så gör man, och jämna till under några dagar och det blir hur snyggt som helst! :bump:

Ryck manen med trimkniv istället. :)Då får du en snygg man och hästar som är otroligt hårömma brukar inte bry sig alls när man rycker med trimkniv.
(Klipp inte. Det blir inte snyggt.)

*kl*

jag brukar skära av topparna med en trimkniv (dvs. "tuperar" lite med sågtandningen på trimkniven, och sen skär jag av. viktigt att det bara är topparna dock! skär man av manen längst in tenderar den att ställa sig rakt upp när det växer ut :crazy: *been there done that* )

eller så klipper jag. klipper rakt av, och underhåren kortare än de yttre (som centaur beskriver), och blir det för rakt så klipper jag lite "rakt upp" för att få det aningens ojämnare.

Klipp inte rakt av bara, det är hemskt fult :p

Jag har "problemet" med för lite man på min häst, så skulle jag rycka så skulle den ju försvinna helt.
Så jag tar helt enkelt saxen (ta en kniv om saxen är slö) och skär av topparna några cm. Då blir manen aldrig "avkapad" utan det ser ut som den växt ut naturligt och stannat där sas :)

Är manen jättetjock kan man tunna ut den med trimkniv (Undersidan av manen, inte yttre delen!!!)

Du har fått en del bra tips i tråden.

Jag har haft en häst som var så känslig att man inte ens kunde ta trimkniv på hans man. Nu hade han ganska tunn man men där blötte jag hela manen och sen tog och kammade ner med en kam och klippte. När det torkade så blev det hur snyggt som helst. Men jag klippte aldrig manen torr då det såg så himla 'vasst' ut.

Märren jag har nu är också håröm men hennes man Kan jag ta med trimkniven. Nu sist så provade jag en kombination med den där 'krattan' från Hööks som tunnar ut och trimkniv. Resultatet blev helt ok. Kan tillägga att hon har rätt tjock man. Jag har heller inte märkt någon negativ effekt av när den växer ut (tänker på urtunnaren). Förutom att manen blir tjockare igen då. ;)

Precis så gör jag med när jag klipper.

Haha, ja det var kanske inte så lyckat. :D
Jag klippte den hästens man så i hela dess liv och aldrig misslyckades jag. Men man får klippa ca en tum kortare än man tänkt med blöt man.

Klipper med effilerings sax. Det finns såna med endera hack i bägge skären, eller ett skär med hack i och ett rakt skär. Skillnaden blir marginell anser jag, ngtmöjligtvis, gillar jag den som har bara ett skär med hack i, lite bättre.

Klipper med effilerings saxen, genom att först böja över manen på motsatta sidan av halsen. klipper från den sidan. sen viker jag över manen till andra sidan och trimmar klart från den sidan. ger en mkt naturligt utseende som nästintill ser ryckt ut. Kanon. och innebär noll slit i en häst som är håröm.

jag brukar skära av topparna med en trimkniv (dvs. "tuperar" lite med sågtandningen på trimkniven, och sen skär jag av. viktigt att det bara är topparna dock! skär man av manen längst in tenderar den att ställa sig rakt upp när det växer ut :crazy: *been there done that* )
Ja du ska ju skära av manen där du vill att den ska tas av. (längst in är ju inte så bra för så kort man vill väl ingen ha?) Vart det blir beror ju på hur lång man man vill ha. Jag gör precis som när jag rycker för hand. Skillnaden är bara att jag använder trímkniven istället för fingrarna.

Ja du ska ju skära av manen där du vill att den ska tas av. (längst in är ju inte så bra för så kort man vill väl ingen ha?) Vart det blir beror ju på hur lång man man vill ha. Jag gör precis som när jag rycker för hand. Skillnaden är bara att jag använder trímkniven istället för fingrarna.
ja men det är ju i princip så jag gör också, ser du om du läser :)

det jag menar är att många tror är att om man ska tunna ut manen med trimkniv, så skär man insidan av manen, ända uppe vid mankammen, för att på så sätt få bort en del av tjockleken och på så vis få den att se snyggare ut.
(dvs man skär ju såklart inte av hela manen uppe vid mankammen, men delar av den, med resultatet att det som är så kort ställer sig rakt upp när det växer ut...)

jag har en sån också :) den brukar jag avsluta med ifall jag inte får det helt jämnt, och den var utmärkt för att få hyfsad bukt med mitt monsters fluffiga ponnypannlugg :D

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
826
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka