Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha vi har vitt överallt (utom toalett/badrum och dotterns rum). Känns som en igloo, love itKan tänka mig det! Hela vårt hus är vitt nu. Vita väggar i precis alla rum, vita skåpsluckor, dörrar, tak. Får lite sjukhuskänsla så bara lite färg skulle göra mig glad.
Alltså nu när jag tittar på det igen så är det ju inte så superfult?
Kanske skulle det räcka att tapetsera den vägg som inte är i bild. Men visst, en aningens dovare färg vore ju faktiskt trevlig. Sätta lister tror jag att jag ger upp direkt. Känns krångligt och plottrigt. Men måla om, byta beslag och få i kanske två glasluckor vore ju supertrevligt!
Byt bänkskiva i stället tycker jag, välj trä om du vill få en mjukare mysigare känsla i köket. Färg kan du tillföra med textilier.
Ballingslöv?
Det brukar inta vara standardmått på allt. Med det sagt så betyder det inte att du enbart hittar en skåpslucka med rätt mått hos tillverkaren av köket, utan har du tur finns det någon annan tillverkare som gör samma.Har funderat på begagnade luckor men tänker att det kanske är svårt att få ihop till ett större kök? Tror vi har ca 25 luckor/lådor och det gäller ju då att man hittar alla i rätt storlek. Har man tur kanske företaget fortfarande tillverkar den modellen så man kan komplettera med nya om det behövs, visserligen.
Vi skulle kunna sälja våra luckor också, de sattes in 2018 så i fint skick.
Hur är det med mått på luckor? Brukar det vara vissa standardmått hos leverantörerna? Exempelvis, om vi har ett kök från IKEA, Ballingslöv eller dylikt. Kan man då köpa en annan modell på luckor från företaget och det är ofta samma mått?
Vi flyttade in till ett hyfsat nytt kök (10 år) som var så fruktansvärt fult. Vår första plan var att byta ut luckorna så vi tog ut ett sånt företag (måla om gick ej pga luckornas yta var knottrig laminat). Det skulle kostat 80 tkr! Vi bytte till Ikeakök istället, det gick på 100 tkr inkl vitvaror. Jobbet gjorde vi själva, annars hade det såklart sprungit iväg.Mamma (inte jag) uppdaterade sitt 60-80tals kök för några år sedan.
Hon valde att skaffa nya luckor via ett företag som kom ut och mätte de existerande stommarna och sedan gjorde luckor på beställning. Funkade fint, kostar iofs lite mer än att måla själv - men inte så dyrt som man kanske skulle kunna tro.
De ändrade också så att en rad med lådor blev ett skåp och uppdaterade hyllorna (så att de blev utdragsbara) i kastrullskåpet.
Sammanlagt en ENORM skillnad trots att varken bänkskiva eller kakel byttes.
(Vi försökte även att måla om en lucka själva men.... det blev inte bra. Iom att luckorna ändå är så stora och plana så syntes minsta lilla imperfektion jättetydligt. Dock är det ju superlätt att byta beslag själv).
Har ni ikeakök så kan ni välja vilken lucka som helst från dem, de har samma stommar till allt.Har funderat på begagnade luckor men tänker att det kanske är svårt att få ihop till ett större kök? Tror vi har ca 25 luckor/lådor och det gäller ju då att man hittar alla i rätt storlek. Har man tur kanske företaget fortfarande tillverkar den modellen så man kan komplettera med nya om det behövs, visserligen.
Vi skulle kunna sälja våra luckor också, de sattes in 2018 så i fint skick.
Hur är det med mått på luckor? Brukar det vara vissa standardmått hos leverantörerna? Exempelvis, om vi har ett kök från IKEA, Ballingslöv eller dylikt. Kan man då köpa en annan modell på luckor från företaget och det är ofta samma mått?
Gissar att du inte har bild på öppnad låda?Förresten guldstjärna om någon lyckas lista ut var detta kök kommer ifrån
Vi flyttade in till ett hyfsat nytt kök (10 år) som var så fruktansvärt fult. Vår första plan var att byta ut luckorna så vi tog ut ett sånt företag (måla om gick ej pga luckornas yta var knottrig laminat). Det skulle kostat 80 tkr! Vi bytte till Ikeakök istället, det gick på 100 tkr inkl vitvaror. Jobbet gjorde vi själva, annars hade det såklart sprungit iväg.
Har ni ikeakök så kan ni välja vilken lucka som helst från dem, de har samma stommar till allt.
Rimligen borde andra kökstillverkare funka på samma sätt.
Gissar att du inte har bild på öppnad låda?
Det var ett betydligt rimligare pris. Vi blev förvånade, nog för att köket är stort, men inte SÅ stort.Oj!
Mamma betalade runt 10k inklusive montering med tex mjukstängning osv.
Jag tycker att du ska ligga lite lågt, och "bara" sätta färg på väggar och textilier till att börja med. Det kommer man långt med
Jag tänker att med annat bord, en färgglad bordsduk, lite mer saker som står framme (bröd, någon frukt och annat som alltid lyckas vara framme), en roligare klocka på väggen och kanske en färgglad matta under bordet så blir det stor skillnad? Det borde ju också gå att sätta upp någon typ av färgglad gardin i fönstret.
Ballingslöv?
Vi flyttade in till ett hyfsat nytt kök (10 år) som var så fruktansvärt fult. Vår första plan var att byta ut luckorna så vi tog ut ett sånt företag (måla om gick ej pga luckornas yta var knottrig laminat). Det skulle kostat 80 tkr! Vi bytte till Ikeakök istället, det gick på 100 tkr inkl vitvaror. Jobbet gjorde vi själva, annars hade det såklart sprungit iväg.
Har ni ikeakök så kan ni välja vilken lucka som helst från dem, de har samma stommar till allt.
Rimligen borde andra kökstillverkare funka på samma sätt.
Gissar att du inte har bild på öppnad låda?