Snygg klippning?

DressyrBecca

Trådstartare
Eftersom jag envisas med att ha kvar min lilla ponny :angel:, så är ju ett återkommande problem så här års vinterpälsen...
Jag helklipper henne, inklusive benen. Men kvar bli ju ändå ett lurvigt huvud.. Inte speciellt snyggt på en bortskämd dressyrponny ;)
Hur gör ni andra med lurviga hästar, rakar ni huvudet med på nåt sätt eller låter ni det va? Hur gör man??

Sv: Snygg klippning?

Jag klipper halva huvudet på min. Alltså typ där sidostyckena sitter på tränset.

om hästen är lugn kan du klippa hela huvudet. det gjorde jag på min ena några ggr och det blev väldigt snyggt. men det tar låång tid..

Problemet är ju att hon har väldigt mycket päls i pannan och öronen, går det verkligen att klippa snyggt? Hur gör du vid känselstråna vid ögon och näsborrar?
Funderar på att kidnappa pappas hårtrimmer, kanske lättare med en lite mindre maskin?

det hade min också, såg ganska konstigt ut med jättelurviga öron..

inga problem att klippa. känselhåren sitter så långt ner , där har ju inte hästen mkt päls.

Jag halvklipper huvudet. Sen trimmar jag öron och sånt som vanligt, då ser han inte alltför lurvig ut.

Jag klipper hela huvudena med hästsaxen, öron, panna, ja allt.. Det är absolut snyggast så.

i vanliga fall på majoriteten av pållar klipper jag hela rubbet. från topp till tå, deffenitivt snyggast så. tycker att det se så fult ut när de är flerfärgade!!!
min egna pålle är just nu helklippt förutom huvet:o.. han vart så spänd. så i morgon får jag låna en mindre, tystre och sladdlös maskin... så jag slipper all den där leran som fastnar i öronlurvet;)

Normalt sett så klipper jag bara halva huvudet, tycker inte det syns så mycket. När jag tävlade mycket klippte jag hela huvudet med en hundtrimmer. Men jag är för rädd för det nu, massa ögon och sådant i vägen... :o

Eftersom att hästen har så lite päls just runt ögon och ner på mulen så blir det inga kanter även om man inte klipper där..
Jag klipper hela huvudet, måste ändå plegga hästen så då är det bara att passa på! :D

Fast jag måste säga att det enklaste -och i mitt tycke snyggaste- är att spårklippa hästen istället.

Sitter just i tankar om att klippa mitt russ.
Trots täcke har hon satt en jäkla vinterpäls.:smirk:
Minsta lilla ansträngning så är hon svettig.
Hon kan absolut inte ha täcke på sig inne i stallet.
Hade inte tänkt klippa hela henne, utan låta pälsen i huvudet, på benen och lite på ryggen där sadeln ska ligga, vara kvar.
Hob kommer se dum ut, men hon ska inte på någon utställning.

Lägger in en fråga här, ang att klippa hästen nu.. Bör man? Jag tänkte först klippa min nordis, men ångrade mig sedan, men har ångrat mig igen och vill klippa henne. Pälsen är enorm, hon ser ut som en jäkla isbjörn. 3 km ridning på rakt spår och hon är svettig. Oktober vore väl det optimala, men nu är det ju försent.. Hon går ute dygnet runt ännu, och det skulle handla om en spårklippning. Eftersom hästen redan nu har en rejäl fäll så blir det inte snyggt, men det skiter jag faktiskt i. Jag VÄGRAR raka henne helt.

Jag lånar din tråd lite :D

Min ponny är en redig smutsgris och även en stor ända lurvboll :love:
Han har nu aldrig täcke, och ska inte behöva ha det heller då han känner sej instängd och vill bara få av det.
Han är triangelmärkt och tävas alltså inte, jag jobbar honom inte heller så mycket så rakning av hela halsen är inte aktuellt. Men jag undrar, skulle man kunna klippa undersidan av halsen, och ändå kunna låta honom gå utan täcke? Eller hjälper det inget, jag tänker på att de mest blir svettiga mitt på halsen.
Någon som gjort såhär?
Eller kan man raka hela halsen och han klarar sej ändå?

Min ponny är en riktigt liten lortgris.. Han vet verkligen hur man gör ett pansar.. *suck*
Men eftersom han så lätt blev svettig så valde vi att klippa honom..

Så här ser han ut nu. ;-)

15482_1194632683.jpg

jag sparar huvudet och benen och klipper en hög filtklippning i med att han är så frysen av sig, ädnå om han är en island.. :smirk:

blir nog helklippning till våren sen ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 944
Senast: Tofs
·
Hemmet Hej på er! Lite osäker på vart jag ska vända mig med detta, hoppas någon här inne kan göra mig lite klokare i mitt lilla problem...
2
Svar
36
· Visningar
3 844
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 997
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur