Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Trodde vi snackade mer generellt, inte enskilda ekipage

Jag är uppvuxen och bor på Östermalm, är fullt medveten om att det finns rika hästägare ;)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Håller med fattar inte att folk lägger ner så mycket energi på att ha åsikter om andra ?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det är väl ett högintressant (och beklagligt) fenomen att det verkar som många tycker konsumtionslån är försvarligt?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Man kan ju ha saker på olika vis. Bil via jobbet, fött upp hästen själv och sparat till släpet, typ.

Hästägandet tar mycket tid, så man hinner ändå inte med något annat;)

haha så är det! jag har nyss köpt en väldigt fin häst och innan funderade kag väldigt om jag har råd att lägga ca 5000 utanpå allt annat. så blev det ju inte utan jag gör inget annat på fritiden så i slutänden går det nog jämt upp.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Pja...det går att låna och det går att spara. Oavsett hur man gör är det ju ok så länge man har en bra kalkyl och håller budget. Det angår ju ingen hur ett köp har finansierats, i min värld...
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det är väl ett högintressant (och beklagligt) fenomen att det verkar som många tycker konsumtionslån är försvarligt?

Är det nåt att beklaga om en person väljer att ta lån och sköter sina avbetalningar? Har någon med det att göra överhuvudtaget?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Att vissa inte klarar av att se riskerna och göra bra kalkyler innebär inte att det är gängse så fort man lånar till nåt. Jag har inga problem att låna till saker och det innebär inte att jag inte skulle ha råd att betala ev. skador/veterinär o.s.v. Det är ett val jag gör och inget någon annan har med att göra.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Du tror väl inte på fullt allvar att jag går och funderar över om Nisse, Stina och Lars har lånat eller köpt kontant?!

Jag pratar om trenden att folk inte längre kan spara, allt måste vara omdelbart uppfyllande. Inget tålamod, ingen framförhållning. Allt nu, eller inte alls. Och eftersom det inte går att spara till något, måste man låna.

Det är en beklaglig trend, eftersom ekonomin blir betydligt mindre stabil utan sparande.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Ja det är en helt annan sak. Många inlägg läser jag dock inte det utan att man är rätt fördömande över att människor gör valet att låna.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag blir förskräckt, förfärad och beklämd över att det är så svårt att se att alla avbetalningsköp äter upp hela lönen för så många. Sedan fördömer jag dem inte, men jag har svårt att förstå att man inte är mer intresserad av sin egen trygghet.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag vet inte om jag är naiv men jag har inte uppfattningen att det är den stora massan som lånar upp sin lön...det finns de som inte klarar att hålla en bra budget och för dessa kommer det surt av lån men de flesta jag känner till gör ju beräkningar och planerar noga så...
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Google är din vän. Ekonomiböcker i light-genren går i topp, Lyxfällan på TV drar massor av tittare i sin igenkänningsfaktor. Stora rubriker hur mycket hushållen lånar till konsumtion.

Jo, nog är det ett problem.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det är tragiskt och oroväckande, ja... Men fortfarande om jag väljer att ta ett lån för att köpa mig en ny transport och har budgeterat för det så är det inget någon behöver oroa sig för.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Nu kan vi ju på ett diskussionsforum höja blicken över oss själva och fundera och diskutera fenomenet, även utanför den egna gränsen...
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det är väl ett högintressant (och beklagligt) fenomen att det verkar som många tycker konsumtionslån är försvarligt?

Var drar du den slutsatsen öht ? Tråden skapades ju av ngn som öht inte vet ngt om personerna de stör sig på ?

Anser du att lyxfällan känns relevant i sammanhanget ? En tråd som startas av ngn som stör sig på hur folk har råd ? Blir förvånad hur det går ingång ?
 
Senast ändrad:
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag håller med.... man kan dö i morgon! Lev nu ;)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Som jag skrev tidigare, man måste väl bo under en sten för att ha missat den oroande trenden som handlar om konsumtionslån?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Läs igen ? Det är väl ändå inte någons uppgift att störa sig på ngn och anta det du antar ? Utan ngn som helst insatthet runt personerna ?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag läste dock bara en fråga hur det går ihop. Inte att man stör sig på det.
Sen att vissa av oss kanske är uppfostrade att vara försiktiga ekonomiskt betyder inte att man ser ner på de som lånar eller dömer dem.

Jag förstår inte hur man kan vilja riskera sånt. Men jag förstår heller inte hur man kan tycka att golf är det roligaste som finns i livet.
Jag ser dock inte ner på golfare eller lägger en massa energi på att tänka på dem.

Den ekonomiska trenden ser jag som klart viktig att prata om. Det är ett annat tänk kring ekonomi hos många yngre.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 932
Senast: ihnfsa
·
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 150
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 279
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp