Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det beror ju också på hur mycket man lånar. Att låna 200' för att köpa en bil som kostar 200' verkar ju lite riskabelt, men om du lånar tex 100' och har resten kontant är ju risken mindre. Eller har både bil och häst, men lånar en summa till ett släp för att få ut mer av hästägandet. Men visst, att ha miljonbelopp i lån (utöver bostad) känns otroligt osäkert.
Ja, men om du lånar 100' och köper något för 200', så när det gått ner i värde till 100' (som för många hästägare på sistone) har du förlorat både själva värdesänkningen, 100', OCH räntorna på lånet (5 år, 5%, =25000 kr). Hästen har då gått från 200' till -25'.

Det är ingen toppenaffär.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Men hur många köper bilar utan ta lån? Jag känner knappt någon faktiskt.
Köper du och tar ett lång på fem år med fast ränta kan det inte hända så mycket, om du inte förlorar jobbet såklart. Ser inga konstighetr med det alls.

Själv har jag bara lån på huset. Bilen har jag haft sen ny men det var en gåva, släpet är köpt begagnat och hästen är köpt billigt.
Bara för att många gör det behöver det inte vara klokt.

Och bilar har ändå ett stabilare värde, då de är en förutsättning för att många ska kunna ta sig till jobb, köpa mat, osv. Hästar ÄR trots allt en hobby, det vill säga MYCKET mer känsligt för konjunkturskiftningar.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Bilar om något sjunker i värde, en ny bil är ofast den sämsta affär du gör.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Absolut, men en bil kan du ju även använda för att tjäna pengar (genom att t ex åka till jobb). Sålänge det är så så kommer den aldrig helt förlora i värde.

Men hästar är en lyx, som folk behandlar som en rättighet. Det är lite oroväckande
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

fast jag ser verkligen inte problemet. Du hittar din drömhäst och den kostar 150k, själv har du 75k sparat till häst och en bra ekonomi. Varför är det då fel att låna resterande 75k?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Och jag känner i stort sett ingen som tar lån till sånt. Till bostad - ja. Men inte till bil tex.
När jag var yngre kände jag några unga killar som tog lån till en cool, första bil.

Så det finns nog gott om folk som köper kontant fortfarande. :)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Är man bara medveten om att det rätt fort går att spara ihop de där pengarna om man inte har hästen(dvs lägger de pengarna hästen skulle kostat i mån) och är medveten om att det dels blir mycket dyrare och att man också kan bli ståendes utan häst men med lån att betala av - kör om du fortfarande tycker det är värt!

Jag vet en som lånade till häst, fick ta bort hästen och sen stå där och betala lånet som en påminnelse om alla smärta varje månad. Inte kul..
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

För många är det helt klart värt det och jag ser verkligen inget fel med det.

Som sagt, själv har jag inga lån mer än till hus.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

fast jag ser verkligen inte problemet. Du hittar din drömhäst och den kostar 150k, själv har du 75k sparat till häst och en bra ekonomi. Varför är det då fel att låna resterande 75k?
Läs mitt svar till lady_vip! Anser man sig ha råd att riska en kvarts mille på sin hobby så kör.

Om man har "bra ekonomi", varför vill man då låna pengarna, dvs göra både kostnaden och risken högre? :confused:
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

För att du vill ha just den hästen?
Riskera pengarna gör du ju även om du betalar hästen kontant - räntekostnaden.

Vi har tjänar helt okej, sparar en del men slösar rätt friskt oxå. Skulle hästen med stort H dyka upp skulle jag utan problem kunna låna en del av summan eftersom jag vet att jag kan betala av lånet snabbt genom att dra ner på mitt slösande.
 
Senast ändrad:
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Sorry, var inte svar att just du skulle köra och låna på. Utan att de som vill göra det när man tänkt igenom alla hemska scenarion och insett att det faktiskt kan hända en själv, trots att man inte tror det.
Känner man att risken är värd.. Gört..

Jag skulle aldrig göra det. Men vill andra så dömer jag inte. Jag förstår bara inte. Men jag accepterar! :)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

För att du vill ha just den hästen?
Riskera pengarna gör du ju även om du betalar hästen kontant - räntekostnaden.

Vi har tjänar helt okej, sparar en del men slösar rätt friskt oxå. Skulle hästen med stort H dyka upp skulle jag utan problem kunna låna en del av summan eftersom jag vet att jag kan betala av lånet snabbt genom att dra ner på mitt slösande.
Det är möjligt att jag också skulle göra, men jag skulle räkna igenom det noggrant först. Men så är jag finansskadad och hatar ingenting mer än känslan av dåliga investeringar :p

Menade inte att "mästra" dig eller någon annan, menar bara allmänt att hästekonomin i Sverige är osund och instabil. För mycket lån utan säkerhet, för mycket svart verksamhet, för lite långsiktighet, för lite kunskap och rationalitet..
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Oj, jag skulle aldrig ta lån för att köpa en bil. Rätta mun efter matsäck är min melodi. Just bilar är ju fantastiskt osäkert som investering.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Kl

Skulle aldrig låna till häst, bil, släp. Kan man inte köpa det kontant har man inte råd med det... Då får man spara.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Oj, jag skulle aldrig ta lån för att köpa en bil. Rätta mun efter matsäck är min melodi. Just bilar är ju fantastiskt osäkert som investering.

Samma här. Tog iofs ett mindre lån på transporten för det perfekta (begagnade) dök upp snabbare än jag trott. Betalade största delen kontant dock.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Har man råd att låna, är det ju rätt snabbt gjort att spara amortering, räntor, uppstallning, träning, foder, hovslagare, försäkring etc och rätt snabbt få ihop till det man saknar - om man inte ska handla superdyr kuse.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Kl

Jag lever efter devisen, Den som är satt i skuld är icke fri.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag tycker det är lite intressant vad folk ska lägga sig i och tycka :p
Antagligen kan jag se ganska "rik" ut när jag kommer och åker också. "Ny" fin bil och ny fin transport, och en fin (dyr) ponny. Med tanke på hur jag lever är det nog många som direkt drar slutsatsen att jag belånat mig upp över öronen etc.
Sanningen är att bilen och transporten lånas av familjen (som köpte dem begagnat, men i princip nya, utan lån), och ponnyn var ganska billig i inköp och har därefter stigit rejält i utbildning, och därmed värde.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 932
Senast: ihnfsa
·
Hästmänniskan Känner mig så frustrerad efter ytterligare ett samtal med en köpare som vill ha en häst i princip gratis. Jag är höggravid, på grund...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 150
Senast: Zephira
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 279
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp